Haluatko ajaa turvallisesti? Tee ainakin nämä
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Adobe
-
13.3.2024
-
Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikennevahinkotilaston mukaan liikennevakuutuksesta korvattiin 89 959 vahinkoa vuonna 2022. Nopeasti kuultuna määrä vaikuttaa suurelta, mutta edellisvuoteen verrattuna vahinkojen määrä kuitenkin väheni 1500 kappaleella eli noin kahdella prosentilla.
Erityisen positiivista on henkilövahinkoihin johtavien liikennevahinkojen määrän väheneminen. Vuonna 2022 liikennevahinkoista 14 613 eli 16 prosenttia johti henkilövahinkoihin. Edellisvuoteen verrattuna henkilövahinkoja sattui noin 1000 kappaletta eli seitsemän prosenttia vähemmän.
Merkittävin hyppäys tapahtui vaikeasti vammautuneiden määrässä, sillä vaikeasti liikennevahingoissa loukkaantuneiden määrä väheni 362:sta 300 henkilöön. Yhtä alhaisiin lukuihin ei Suomessa ole ylletty vuosikymmeneen.
Liikennevahinkotilastossa näkyvät lievätkin henkilövahingot
OTI:n liikennevahinkotilaston ja poliisin julkaiseman liikenneonnettomuustilaston vertailu rinnakkain voi ensisilmäyksellä kummastuttaa. OTI:n tilastossa henkilövahinkojen määrä nimittäin on nelinkertainen poliisin tilastoon verrattuna.
OTI:n liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Rädyllä on kuitenkin hyvä selitys tilastoeroihin. Poliisin tilastoissa näkyvät vain ne liikennevahingot, joissa poliisi on käynyt onnettomuuspaikalla. OTI:n tilastoon puolestaan kirjataan kaikki liikennevakuutettujen ajoneuvojen onnettomuudet, joissa sattuneista henkilövahingoista vakuutusyhtiöt ovat maksaneet liikennevakuutuslainsäädännössä määriteltyjä korvauksia.
”Liikennevahinkotilastoon kirjataan myös hyvin lievät henkilövahingot ja sellaiset tapaukset, joissa henkilö on käynyt tutkituttamassa itsensä lääkärillä liikennevahingon jälkeen. Vaikka poliisin ja OTI:n tilastoissa luvut poikkeavat toisistaan, molemmista tilastoista voi selvästi nähdä henkilövahinkojen vähentyneen”, Räty sanoo.
Monia syitä positiivisen kehityksen taustalla
OTI:n tilaston mukaan vuonna 2022 vähenivät eniten peräänajoista aiheutuneet henkilövahingot. Niitä sattui 400 vähemmän kuin edellisenä vuonna. Merkittävästi vähenivät myös henkilövahinkoihin johtaneet moottoroitujen kaksipyöräisten (mopot ja moottoripyörät) onnettomuudet (vähentyneet 300 henkilövahingolla) sekä eläinvahingot (vähentyneet 100 henkilövahingolla).
Räty arvelee useampien tekijöiden vaikuttaneen liikennevahinkojen vähenemisen taustalla. Suomalaiset tekivät ensimmäisenä koronavuonna 2020 enemmän etätöitä ja liikkuivat muutenkin vähemmän. Nämä tavat ovat voineet jäädä ainakin osittain käyttöön ja vaikuttaneet myös vuoden 2022 liikennevahinkoihin. Tilastot kertovat suomalaisten ajosuoritteiden vähentyneen tieliikenteessä prosentin ja katuverkolla kahden prosentin verran. Tämä ei kuitenkaan selitä täysin onnettomuuksien vähenemistä.
”On nähtävissä, että loukkaantumiseen johtavan liikenneonnettomuuden riski ajettuja kilometrejä kohden on koko ajan pienenemässä. Myönteisen kehityksen taustalla on merkittävänä tekijänä ajoneuvojen turvatekniikan kehittyminen. Peräänajojen vähenemiseen on varmaankin vaikuttanut monissa taajamissa käyttöön otetut 30 kilometrin tuntinopeusrajoitukset. Sekin on mahdollista, että kuljettajat ovat olleet aiempaa valppaampina, vaikka yleisesti ottaen tarkkaamattomuus on kasvava ongelma liikenteessä”, Räty toteaa.
Erityisesti lauhtuvan sään lumipyryt ovat vaarallisia ajokelejä. Tällaisen ajosään sattuessa kannattaa miettiä, onko liikenteeseen lähteminen välttämätöntä.Näin kuljettaja voi vähentää onnettomuusriskiä
Räty muistuttaa, että suomalaisilla on edelleen varaa petrata liikennekäyttäytymistään. Onnettomuuksien vähenemisestä huolimatta Suomessa sattui vuonna 2022 keskimäärin 246 kolaria päivässä.
”Liikkeelle lähdettäessä sekä kuskin että ajoneuvon on oltava ajokunnossa. Jokaiseen ajomatkaan tulisi suhtautua kuin pidempään reissuun. Monesti rutiiniksi muodostuneilla päivittäisillä ajomatkoilla ei olla riittävän valppaina, ja siksi ajovirheitä sattuu helposti.”
Erityisen tarkkana tulisi olla keliolosuhteiden talvella heiketessä. Haasteita tuovat myös pimeys sekä silmiin helottava kirkas auringonpaiste. Sää- ja näkyvyysolosuhteiden ollessa haastavat, matkaan tulisi varata enemmän aikaa. Myös lähtövalmistelut, kuten ikkunoiden skrapaus, vaativat aikansa.
”Erityisesti lauhtuvan sään lumipyryt ovat vaarallisia ajokelejä. Tällaisen ajosään sattuessa kannattaa miettiä, onko liikenteeseen lähteminen välttämätöntä. Talvikaudella on myös tärkeä kytkeä ajovalot aina päälle. Autojen valoautomatiikka ei toimi kaikissa olosuhteissa optimaalisesti”, Räty sanoo.
Tutustu Onnettomuustietoinstituutin liikennevahinkotilastoihin.
-
Uusimmista Toyotan automalleista löytyy SOS-painike, jolla saat nopeasti yhteyden hälytyskeskukseen.
Näin autoilet turvallisesti
• Huolehdi omasta ja autosi ajokunnosta.
• Vaihda renkaat ajoissa uusiin. Talvirenkaiden urasyvyyden tulisi olla turvallisuussyistä vähintään 4 mm ja kesärenkaiden 3 mm.
• Puhdista autosi ikkunat säännöllisesti molemmin puolin. Skrapaa ikkunat talvella huolellisesti tai käytä sisätilanlämmitintä huurteen sulattamiseen.
• Käytä autossa aina turvavyötä ja vaadi samaa matkustajilta. Turvavöiden tehokkaampi käyttö olisi pelastanut Suomessa 114 ihmishenkeä vuosina 2017–2021 (lähde: Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat).
• Muista ennakointi liikenteessä. Pidä riittävä turvaväli ja valitse tilannenopeutesi sääolosuhteiden mukaan.
• Varaa matkaan riittävästi aikaa ja pidä tauko heti, kun tunnet itsesi väsyneeksi tai ajaminen alkaa puuduttaa.
• Tutustu huolella autosi turvavarusteisiin ja valojen toimintaan, jotta osaat käyttää niitä oikein. Toyotan turvallisuusfilosofiaan kuuluu uusimman turvallisuusteknologian tuominen kaikkiin uusiin Toyota-malleihin perusvarustelutasosta lähtien. Tutustu Toyotan aktiivisiin turvavarusteisiin.
Tiesitkö? Jos joudut onnettomuuteen, saat nopeasti yhteyden hälytyskeskuksen painamalla matkustamon etuosan katossa olevaa SOS-painiketta. Se löytyy Toyotan uusimmista automalleista.