Vältä vesiliirto! 6 vinkkiä turvalliseen ajoon
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Adobe
-
12.10.2023
-
Vesiliirrolla tarkoitetaan ilmiötä, jossa auton renkaat nousevat tien pinnalle muodostuneen vesipatjan päälle ja kuljettaja menettää autonsa ohjattavuuden. Vuoriston mukaan vesiliirtoon joutumisen riskiä voidaan pienentää tekemällä tietyt toimenpiteet ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana.
”Vesiliirtoon joutumiseen vaikuttaa moni tekijä. Ote tienpintaan menetetään usein silloin, kun riskitekijät pääsevät kasautumaan”, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo sanoo.
1. Katse kulutuspintoihin
Vesiliirron ehkäisyssä hyväkuntoiset renkaat ovat avainasemassa. Syksyllä kesärenkaiden kunto on tärkeä tarkastaa, sillä keväällä hyväkuntoisiksi todettujen renkaiden kulutuspinta on saattanut kesän kruisailuissa huveta vaarallisen ohueksi.
”Uusien renkaiden hankinnassa ei välttämättä kannata odotella kevääseen, sillä syyssateilla hyvälle kulutuspinnalle on erityistä tarvetta. Syksyllä kesärenkaita saa myös edulliseen hintaan”, Vuoristo vinkkaa.
Lain mukaan kesärenkaan urasyvyyden tulee olla 1,6 millimetriä. Turvallinen ajo sadesäillä vaatii kuitenkin vähintään 4 millimetrin urasyvyyden. Jotta renkaan vedenpoisto-ominaisuudet olisivat parhaat mahdolliset, tulee myös renkaiden ilmanpaineiden olla autovalmistajan suositusten mukaiset.
”Renkaiden urituksen rooli korostuu sadesäillä, sillä urat poistavat vettä renkaan alta ja estävät näin renkaan joutumisen vesipatjan päälle. Asiantuntevalta myyjältä kannattaa kysellä lisätietoja rengasvaihtoehtojen urakuvioista ja kyvystä poistaa vettä. Rengaskaupoilla hinta ei saa olla ainoa valintakriteeri.”
2. Leveä rengas lisää vesiliirron riskiä
Urakuvioinnin ohella kannattaa kiinnittää huomiota renkaan leveyteen. Leveät renkaat ovat näyttävät, ja kuivalla sekä hyväkuntoisella tienpinnalla niiden pito-ominaisuudetkin voivat olla hyvät. Sadesäällä ja Suomen uraisilla teillä leveät kumit ovat kuitenkin merkittävä riskitekijä.
”Leveä rengas joutuu syrjäyttämään enemmän vettä kuin kapeampi verrokkinsa, joten niillä joutuu helpommin vesiliirtoon. Turvallisinta onkin pysytellä autovalmistajan suosittelemassa rengaskoossa.”
3. Ajoissa matkaan
Kuljettajan maltilla on erityisen iso merkitys huonolla ajokelillä. Liikenteessä häsläämistä ja turhien riskien ottamista on helpompi välttää, kun aikaa paikasta toiseen siirtymiseen on riittävästi.
”Reitin valinnassa ja matkaan varatun ajan määrittämisessä on tärkeä huomioida ruuhka-ajat ja vaihtelevat sääolosuhteet. Kun erilaiset muuttujat on huomioitu matka-ajan määrittämisessä, tien päällä ei ole tarvetta ajaa liian kovaa”, Vuoristo sanoo.
4. Sovita tilannenopeus sään mukaan
Sateella ajaessa on tärkeä kiinnittää erityistä huomiota tien pintaan. Jos tielle on kertynyt vettä tai lammikoita, tai äkillinen sadekuuro yllättää, on syytä nipsaista nopeudesta pieni siivu pois.
”Pienikin ajonopeuden pudotus vähentää oleellisesti riskiä joutua vesiliirtoon. On myös tärkeää tarkkailla omaa ajolinjaa ja välttää urissa ajamista, sillä tielle satanut vesi kerääntyy juuri uriin”, Vuoristo opastaa.
5. Käytä vakionopeudensäädintä harkiten
Vakiosäädin on kuljettajalle hyvä apuväline, mutta huonolla säällä sen käyttäminen voi olla riskialtista. Säädin pyrkii ylläpitämään haluttua ajonopeutta sääolosuhteista piittaamatta. Ajo-olosuhteiden äkillisesti muuttuessa, tilannenopeus voi osoittautua liian suureksi.
”Kuljettajalla on ratin kautta hyvä tuntuma tien pintaan. Ohjaustuntuman katoaminen ja ohjauksen muuttuminen veltommaksi ovat merkkejä pidon menetyksestä. Kun auton nopeutta säätelee kaasujalalla, ajonopeuden laskeminen onnistuu tarvittaessa lyhyemmällä viiveellä.”
Kun auto on vesipatjan päällä, se ei tottele ohjausliikkeitä. Silloin on tärkeää pitää eturenkaat menosuunnassa ja nostaa jalka pois kaasulta. Vauhdin hidastuessa renkaat pystyvät siirtämään vettä paremmin pois ja kontakti tien pintaan palautuu.6. Vältä äkkinäisiä liikkeitä
Liukkailla ja märillä keleillä kuljettajan on erityisen tärkeä pyrkiä tasaiseen ajonopeuteen ja ennakointiin. Luonnollisesti myös turvavälin merkitys korostuu. Äkkinäisiä liikkeitä kannattaa visusti välttää.
”Vaikeissa sääolosuhteissa kaasun tasaisen käytön, maltillisten jarrutusten ja rauhallisten ohjausliikkeiden merkitys korostuu.”
Jos auto on jo joutunut vesipatjan vietäväksi, kuskin konstit ovat vähissä. Silloin on kuitenkin erityisen tärkeää pitää pää kylmänä ja välttää hätäisiä ratkaisuja.
”Kun auto on vesipatjan päällä, se ei tottele ohjausliikkeitä. Silloin on oleellisen tärkeää keskittyä pitämään eturenkaat menosuunnassa ja nostaa jalka pois kaasulta. Vauhdin hidastuessa renkaat pystyvät siirtämään vettä paremmin pois ja kontakti tien pintaan palautuu”, Vuoristo sanoo.
-
Vesliliirto ilmiönä
• Vesiliirto on ilmiö, jossa auton tai muun tiekulkuneuvon renkaat nousevat vauhdissa tien pinnalla olevan vesikerroksen päälle.
• Vesiliirrossa renkaan ja tien pinnan välinen kitka pienenee niin pieneksi, että kulkuneuvon ohjattavuus häviää. Sen seurauksena se jatkaa etenemistä liikemäärän suuntaan eikä ole ohjattavissa.
• Kun kitka renkaan ja tien väliin palaa, voi seurauksena olla voimakas ja ennalta-arvaamaton nykäisy, jonka johdosta ajoneuvo voi ajautua pois ajokaistalta.
• Vesiliirron syntyyn vaikuttavat vesikalvon paksuus, ajonopeus ja renkaan kuviointi.
• Kaikki renkaat joutuvat vesiliirtoon silloin, kun vettä on riittävästi ja silloin kun ajonopeus ylittää tietyn rajan, jolloin renkaan pintakuvio ei enää ehdi syrjäyttää vettä pois renkaan alta.
Lähde: Wikipedia