Toyota palvelee

Aktiiviset turvallisuusvarusteet antavat kuljettajalle uusia aisteja

Liikenneturvallisuus
Tieliikenteen turvallisuuden tärkein tekijä istuu ratin ja penkin välissä. Mikään turvallisuusvaruste ei korvaa riittävän pirteää, ennakoivaa ja harkitsevaa kuljettajaa. Turvallisuutta ne kyllä lisäävät, ja vieläpä huimasti etenevällä kehityksellä.
  • Teksti: Juha-Pekka Honkanen
  • Kuva: Adobe ja Toyota
  • 21.6.2023
  • Henkilöautojen turvallisuusteknologia on jaettavissa karkeasti kahteen luokkaan, aktiiviseen ja passiiviseen turvallisuuteen. Passiivinen turvallisuus pitää sisällään esimerkiksi kaiken auton koriin kuuluvan tekniikan, joka tekee siitä mahdollisimman turvallisen kolaritilanteen voimien keskellä. Aktiiviset turvallisuusvarusteet puolestaan toimivat jatkuvasti sen eteen, ettei onnettomuustilanteisiin jouduttaisi.

    Toyotan malleihin  tuodaan jatkuvasti uusia ratkaisuja auttamaan kuljettajaa toimimaan paremmin ja nopeammin. Toyotan henkilöautojen tuotepäällikkö Daniel Iles sanoo, että vuonna 2015 esitelty Safety Sense -turvallisuusjärjestelmä on edennyt jo kolmanteen sukupolveen. Ensimmäisen version kaistavahti varoitti merkkiäänellä ajautumisesta reunaviivalle. Seuraavassa versiossa järjestelmä auttoi kuljettajaa pienellä ohjausliikkeellä.

    ”Nyt järjestelmä kykenee pitämään auton omalla kaistallaan. Ainoastaan 7–8 vuodessa on otettu aimo harppauksia eteenpäin”, Iles listaa.

    Miten huipputeknologia sitten etenee tuotekehityksestä tieliikenteeseen? Iles sanoo, että Toyotan tapa on aina ollut tuoda viimeisin turvallisuusteknologia kaikkiin sen malleihin, eikä varata sitä vain ylevimpiin varustetasoihin ja hintavimpiin malleihin. Iles painottaa, että turvallisuus, niin aktiivinen kuin passiivinenkin, on aina ollut Toyotalle ydinarvo.  Esimerkiksi ikoninen pienemmän kokoluokan Toyota Yaris sai vuonna 2005 ensimmäisenä omassa kokoluokassaan viiden tähden tuloksen Euro NCAP-turvallisuustestissä.

    ”Kun nykyinen Yaris tuli markkinoille vuonna 2020, siihen oli asennettuna Toyotan edistyksellisin Safety sense -turvallisuusteknologia tehden siitä jälleen kokoluokkansa turvallisimman auton ”

    Toyotan Safety Sense -turvallisuusjärjestelmä sisältää myös kaista-avustimen. Kolmannen sukupolven kaista-avustin kykenee pitämään auton omalla kaistallaan.  
     
    Nyt auto osaa väistää esteet

    Moni autoilija muistaa, kuinka niinkin arkista asiaa kuin ilmastointia pidettiin 1990-luvun lopulla kuljettajan virkeyttä lisäävänä varusteena. Safety sense -teknologia antaa piristävän ilmapiirin sijaan jatkuvaa apua kuljettajalle. Iles sanoo, että avainasemassa on pre collision -järjestelmä, joka estää törmäyksiä tapahtumasta.

    ”Se tarkkailee jatkuvasti edessä olevaa ajorataa ja varoittaa esimerkiksi jalankulkijoista ja pyöräilijöistä. Viimeisin versio sisältää myös hätäväistöavustimen, joka tekee hallitun väistöliikkeen havaitessaan riittävän suuren esteen ajolinjalla.”

    Väistötilanteet ovat harvinaisia, mutta Safety senseen kuuluu myös jatkuvasti turvallisuutta ja matkanteon mukavuutta lisääviä varusteita. Mukautuva vakionopeudensäädin ei ainoastaan aseta nopeutta, vaan se mukautuu edellä ajavan ajoneuvon nopeuteen: jos jono etenee asetettua nopeutta hitaammin, näin varusteltu Toyota pitää automaattisesti turvavälin. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä poimii tiedot nopeusrajoituksista ja muistakin liikennemerkeistä, jotta niiden huomioiminen ei olisi ainoastaan kuljettajan tarkkaavaisuuden varassa.

    ”Kaukovaloautomatiikka puolestaan tekee mahdolliseksi lähi- ja kaukovalojen vaihtamisen automaattisesti. Paljon kaupunkialueella ajaville niiden käyttöön ei välttämättä tule helposti rutiinia. Varuste lisää siten myös muiden tielläliikkujien turvallisuutta.”

    Pre collision -järjestelmä estää törmäyksiä tapahtumasta. Se tarkkailee jatkuvasti edessä olevaa ajorataa ja varoittaa esimerkiksi jalankulkijoista ja pyöräilijöistä.
     
    Turvallisuusvarusteet kehittyvät ennakoimaan vaaratilanteet

    Teknologiakehityksen edistyessä Safety sense -turvallisuusjärjestelmän kyky huomioida auton ympäristössä tapahtuvia asioita kehittyy jatkuvasti. Samalla löydetään uusia tapoja auttaa kuljettajia ja matkustajia. Iles kertoo esimerkiksi lisävarusteisesta turvallisen poistumisen tuesta: se varoittaa, jos autosta poistuvaa henkilöä uhkaa takaa lähestyvä auto tai esimerkiksi pyöräilijä – jälleen kerran molempien osapuolten turvallisuus on ottanut harppauksen eteenpäin.

    Passiivisen turvallisuuden kehittyminen on tehnyt kolaritilanteiden seurauksista vähäisempiä ja aktiivinen turvallisuus on tuonut valtavasti apua kuljettajan tueksi vaaratilanteissa. Ilesin mukaan seuraavat läpimurrot ehkäisevät niiden syntymisen jo ennalta. Esimerkiksi ennakoiva ajoavustin löytyy uusimmista malleista jo nyt.

    ”Se ennakoi mitä kuljettajan pitää tehdä havaitessaan, että ajoneuvo on tulossa eteen ajoradalla, ja hidastaa vauhtia ennakoivasti. Näin turvallisuusteknologia on siirtynyt vaaratilanteisiin reagoimisesta niiden ennakointiin.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua