Toyota Proace EV -sähköpakulla kierretään maapallo kerran kuussa
-
Teksti: Johanna Lätti
-
Kuvat: Johanna Lätti, Toyota
-
10.1.2025
-
Jos sähkö- ja tietoliikenneverkkojen palveluntuottaja ei aja sähköautoilla, niin kukas sitten? Näin ajateltiin Eltel Networksilla jo vuonna 2021, kun työntekijöiden käyttöön tilattiin 51 kappaletta Toyota Proace EV -sähköpakettiautoa.
Eltelissä halutaan olla vastuullisia suunnannäyttäjiä. Sähköautot ovat osa myös yrityksen vastuunkantoa hiilineutraalin Suomen puolesta. Kalustopäällikkö Juha Miettinen sanoo, että Eltel on sitoutunut vähentämään päästöjään 42 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Suomen Eltelissä työskentelee noin 1 500 työntekijää 60 toimipisteessä etelästä Ivaloon. Autoja Eltelillä on kaikkiaan lähes 800, joista tuotantokäytössä on noin 700. Pakettiautoja niistä on 541, joten noin joka kymmenes niistä on sähköinen Toyota Proace EV.
”Sähköpakuillamme ajetaan noin 45 000 kilometriä kuukaudessa, eli käytännössä niillä kierretään maapallon ympäri. Toisin sanoen joka kuukausi säästämme yhden maailmanympärireissun verran dieseliä.”
Sähköpakuilla ajavat Eltelin asentajat ja infra-alan ammattilaiset.
Toyota Proace EV -sähköpakettiautot tukevat Eltel Networksin vastuuta hiilineutraalin Suomen tavoittelussa. Kalustopäällikkö Juha Miettinen kertoo, että Eltel tähtää 42 % päästövähennykseen vuoteen 2030 mennessä.Ladataan aina kun mahdollista
Kun Toyota Proace EV -sähköpakettiautot lipuivat Eltelin toimipisteisiin, osaa työntekijöistä mietitytti, loppuuko sähkö kesken ajon. Pari vuotta sitten latausinfraahan oli nykyistä vähemmän.
”Sähköautoa ei voi ajaa samalla mentaliteetilla kuin bensa-autoa, eli että tankataan silloin, kun bensavalo syttyy. Sähköautoa kannattaa ladata aina, kun siihen on mahdollisuus”, Miettinen pohtii.
Hänen mukaansa sähköpakettiautot vaativat hieman tarkempaa päiväkohtaista suunnittelua ja latauspisteiden sijaintien tsekkaamista etukäteen.
Toyota Proace EV:n toimintamatka on optimiolosuhteissa noin 340 kilometriä. Eltelin ajossa toimintamatkat ovat vaihdelleet 150–300 kilometriin riippuen vuodenajasta, lämmittämisestä ja ajetaanko kaupungissa vai moottoritiellä. Lastattu kuorma ei juurikaan vaikuta kulutukseen.
Eltelin työntekijöiden keskimääräinen ajosuorite on 80 kilometriä.
”Jos joku yritys harkitsee sähköautoja, suosittelen tekemään saman kuin me. GPS-seurannan avulla pystyimme selvittämään, miten pitkiä matkoja työntekijät keskimäärin ajavat ja katsomaan, millaisiin työtehtäviin toimintamatka riittää.”
Eltel on huoltovarmuuskriittinen yhtiö, jonka tehtävänä on taata sähkö- ja televerkkojen toiminta myös mahdollisissa suurhäiriötilanteissa tai jos esimerkiksi myrsky katkoo sähkölankoja. Sen vuoksi sähköpakuja ei käytetä viikonloppuisin päivystysvuoroissa.
”Autot ovat tuolloin asentajilla kotona, joten emme voi olettaa, että niitä pystytään lataamaan. Lisäksi harvaanasutuilla alueilla lähtöjä voi tulla 100 kilometrin päähän, jolloin toimintamatka ei välttämättä riitä mennen tullen.”
"Eltel Networksin siirtymää sähköisiin pakettiautoihin on helpottanut se, että Toyota Proace EV -sähköpakettiautot näyttävät tavallisilta pakuilta", pohtii Juha Miettinen.Äänetöntä ja sulavaa ajoa
Eltelin varikolla Vantaalla on valkoisten pakettiautojen meri. Miettisen mukaan sähköistä siirtymää helpotti se, että Toyota Proace EV -sähköpakettiautot näyttävät tavallisilta pakuilta.
”Jos ne olisivat olleet vaikkapa hyvin futuristisen näköisiä, osa porukasta olisi varmasti vastustanut. Pakettiauto on meille kuitenkin työkalu, joten tärkeintä on, että se vie turvallisesti, varmasti ja vastuullisesti perille.”
Siirtymää helpotti myös se, että pakujen keulassa on nimenomaan Toyotan merkki. Eltelillä ja Toyotalla on entuudestaan pitkä historia. Valinnassa painoi myös Toyotan maanlaajuiset huolto- ja varaosapalvelut.
”Ne, jotka ajavat sähköpakuja, eivät halua vaihtaa pois. Äänettömyys ja sulava liikkeellelähtö ovat miellyttäneet eniten. Samoin nykyaikaiset multimediajärjestelmät ja hallintalaitteet.”
Eltel aikoo hankkia lisää sähköpakuja
Sähköiset pakettiautot tuovat Eltelille myös selvää säästöä – etenkin silloin, kun niitä ladataan omien toimipisteiden latureissa. Myös huoltokulut ovat vastaavaan diesel-pakettiautoon verrattuna edullisemmat.
Miettisen mukaan Toyota Proace EV -sähköpakuja hankitaan tulevaisuudessa lisää.
”Sähköpakettiautot ovat yksi oleellinen keinomme päästä päästövähennystavoitteisiin. Me myös raportoimme päästöjämme ja ympäristövaikutuksiamme jatkuvasti omille asiakkaillemme. Heitäkin kiinnostaa, millaisella kalustolla liikumme.”
Miettinen ennakoi, että tulevaisuudessa monet yhteistyökumppanit tulevat jopa edellyttämään sähköautoja.
”Olemme tietoisesti ottaneet tähän etunojaa ja halunneet myös omalla toiminnallamme levittää tietoisuutta. Asiakkaamme ovat mielenkiinnolla seuranneet, että työmme hoituvat yhtä varmasti kuin ennenkin, vaikka alla on sähköauto.”
Juha Miettisen mukaan Toyota Proace EV -sähköpakuja hankitaan Eltelille tulevaisuudessa yhä lisää, sillä kokemukset niistä ovat olleet niin hyviä. -