Toyota bZ4X antaa kaiken
-
Teksti: Juho Paavola
-
Video ja kuvat: Juho Paavola
-
20.12.2023
-
Autoissa ja ihmisissä on jotakin samaa. Ei nyt ehkä ihan niin paljon kuin takavuosien brittikomedia Fast Shown autokauppias Swiss Tonyn mielestä, mutta on kuitenkin. Niin ihmisiä kuin autojakin on nimittäin helpompaa arvioida, jos etukäteen ei vielä tiedä juuri mitään.
Toyota bZ4X -sähköautosta sen sijaan on kirjoitettu ja kerrottu rivitolkulla. Autosta on runsaasti perusteltuja mielipiteitä. Uuden kuskin silmin tilanne on kuitenkin vähän hankala. Vähän sama kuin menisi kutsuille, joita ennen puoliso tai kaveri on kuiskinut korvaan, kuka vieraista on hauska, kuka taas tosikko tai muuten vain vähän outo. Niiden ennakkokäsitysten silmin heitä sitten katsoo, kuuntee ja arvioi – halusipa sitä sitten tai ei.
Toyota bZ4X:n kohdalla kiinnostus on ollut suurta, koska se on Toyotan ensimmäinen sähkötoiminen henkilöauto. Kuten kaikkien sähköautojen kohdalla, vahvasti esiin on noussut toimintamatka eli range, joka ei tosin Toyota bZ4X:ssä ole markkinoiden pisin muttei lyhyinkään. Huomio on kiinnittynyt usein siihen, mutta oleellisempaa tarjonnan kasvaessa olisikin katsoa niin Toyota bZ4X:ää kuin muitakin sähköautoja ensisijaisesti autona.
Amatöörin koeajossa oli tällä kertaa Toyota bZ4X, joka ihastutti tilavuudellaan ja hiljaisuudellaan.
Nyt on lupa sanoa premium
Kun ensimmäistä kertaa avaa oven, autosta syntyy laadukas vaikutelma. Ovi ei räsähdä kuin joku itse tehty kaapinovi, vaan naksahtaa hissukseen auki ja kiinni. Se on lupaava ensivaikutelma, jota istahdus sisätiloihin vain syventää.
Turhan ahkeran käytön ansiosta sana premium on kokenut inflaation, johon eivät koronnostot auta. Jos nokkeluuden unohtaa, voinee kuitenkin hyvällä syyllä sanoa, että nyt ohjaamossa todella ollaan premiumin äärellä. Maisemaa tutkaillaan katumaasturin tapaan hieman normi-Corollaa ylempää, ja mikä parasta, synteettisellä nahalla verhotussa siistissä matkustamossa on tilaa, jota Premium-varustetason lasikatto korostaa entisestään. Pitäisiköhän ennen ajoa ottaa kengät pois?
Toyota on aina ollut merkki, josta jo tehdasvarusteina löytyvät monet myyntihetken eturivin varusteet. Siinäkään suhteessa Toyota bZ4X ei petä odotuksia, pikemminkin päinvastoin. Peruskauran eli adaptiivisin vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin ohessa kuskia hellitään lämmitettävällä ratilla sekä nojatuolimaisilla istuimilla, joista mukava ajoasento löytyy nopeasti.
Valittamiseen herkän ihmistyypinkin on niistä vaikea löytää huomautettavaa. Ylipäätään ensifiilis ohjaamosta on sen verran ylellinen, että asvaltin nielemistä kyseisen auton avulla odottaakin harvinaisen paljon.
Toyota bZ4X:stä syntyy autoon istuttaessa laadukas vaikutelma. Ensifiilis ohjaamosta on ylellinen.
Lataa auto, lataa kuljettaja
Käydään ensin se hankalin asia läpi. Tätä lukevalla on varmasti odotus siitä, miten Toyotan julkaisun oma tavistestaaja käsittelee auton toimintamatkaa. Siihen on vain yksi vastaus: reilusti.
Kun virrat laittaa päälle, auto ilmoittaa täydellä akulla ja kyseisen päivän viileällä kelillä rangeksi 360 kilometriä. Nykymallin WLTP-mittaustavan mukaan autolla pitäisi päästä 460 kilometriä. Todelliseen ajokäytökseen perustuva auton oma arvio on tästä noin 78 prosenttia, mikä vastaakin melko tavanomaista poikkeamaa sähköautoissa WLTP:n ja todellisen kulutuksen välillä.
Se on asia, joka sähkökuskin on tiedostettava. Sen jälkeen voi miettiä, mitä tiedolla ja autolla tekee.
Myönnän, että vanhana dieselautoilijana olen tottunut lähemmäs tuhannen kilometrin ajoon tankillisella, ja siksi minun on psyykattava itseäni sähköautojen maailmaan. Toisaalta; jos autolla ajaa vuodessa vaikka 20 000 kilometriä, kertyy matkaa keskimäärin noin 54 kilometriä päivässä. Vaikka matkat olisivat välillä pidempiäkin, toimintamatka riittää useimpiin tarpeisiin vähintään hyvin. Jos kotona voi ladata, puheet rangesta voi unohtaa.
Arkiajossa ilahduttava havainto on se, että Toyota bZ4X pitää lupaamansa toimintamatkan, eikä rangemittari tarjoa yllätyksiä.Matkalaturi mukaan
Pientä suunnittelua sähköautoilu tosin vaatii – merkistä riippumatta – aina. Kuuluisalla esimerkkitaipaleella Helsingistä Lappiin sähköautoa on ladattava pariinkin kertaan ja esimerkiksi kesämökille ajettaessa on varmistettava, että sähköä piisaa paluumatkallekin. Tosin samat vaatimukset koskevat myös polttoaineita, joskin sillä erotuksella, että sähköautoon virtaa saa hätätapauksessa matkalaturilla vaikka suoraan pistorasiasta.
Arkiajossa ilahduttava havainto on se, että Toyota bZ4X pitää lupaamansa toimintamatkan, eikä rangemittari tarjoa yllätyksiä. Sähkö riittää ajossa hyvin, ja esimerkiksi puolen tunnin kauppareissulla tai kahvilakäynnillä akun saa ladattua lähes täyteen.
Suurteholaturillakin lataaminen on hitaampaa kuin tankkaus, mutta kiire ei kiirehtimällä lopu. Ehkä ihan yleisestikin nopeasta tankkauksesta ja take away -ajattelusta olisikin hyvä siirtyä kiireettömämpään toimintatapaan, jossa auton ohessa ladataan myös kuljettaja.
Toyota bZ4X:n konepellin alle kurkkaus näyttää tältä.Takakontti tekee arjesta helppoa
Iän myötä maku usein muuttuu. Kun nuorena ensisijaista minulle oli auton virtaviivaisuus, niin keski-iässä uutta autoa tulee yhä useammin lähestyttyä takaluukun kautta. Arkeen vaikuttaa nimittäin suuresti se, vetääkö takakosla tavaraa helposti, vai onko jokainen nyssäkkä aseteltava sinne Tetris-pelin tarkkuudella.
Toyota bZ4X:ssä huoli on turha: 452 litran tavaratilaa on helppo käyttää, ja muotoilun ansiosta litrat todella ovat käytössä. Testipakkauksessa jääkiekkokassi, golfbägi ja kuvausvarusteiden jalustakassi mahtuvat heittämällä sisään. Se on lupaus toimivasta arjesta.
Arkea helpottaa myös Toyota bZ4X -malliin päivitetty parkkitutka. Se näyttää live-kuvaa auton edestä ja takaa sekä sensoridatan ja kamerakuvan perusteella luotua yleiskuvaa lintuperspektiivistä. Kamera menee päälle myös risteykseen jarruttaessa ja näyttää kuvaa etuosan kuolleista kulmista, joihin kuljettajan on vaikea nähdä. Kun tämä yhdistetään automaattiseen hätäjarrutustoimintoon, autolla on lähes mahdotonta enää osua mihinkään. Toyota bZ4X onkin turvallinen auto myös jalankulkijoille.
Tuomiona sanottakoon, että Toyota bZ4X on toimiva kokonaisuus, jonka korkea maavara ja neliveto tekevät siitä oivan kumppanin myös talvikeleille. Melko turvallisin mielin voikin todeta, että viikon koeajon jälkeen kuski on yhtä suurta loikkaa lähempänä sähköauton hankintaa.
Auton 452 litran tavaratila on ilahduttavan tilava. Kaikki mahtuu mukaan lätkäkassista golfbägiin.
-
Tässä mallissa minua miellyttivät eniten:
1. Hiljaisuus
2. Tilava matkustamo
3. Käytännöllinen tavaratila
Toyota bZ4X AWD Premium
Katso Toyota bZ4X:n lisätiedot täältä.