Toyota palvelee

Toyota Yarisiin on helppo ihastua

Johanna testaa
Toyota Yaris Hybrid on näppärä auto, joka on parhaimmillaan kaupungin sokkeloissa. Kulutuslukemat laittavat hieraisemaan silmiä.
  • Teksti: Johanna Lätti
  • Video ja kuvat: Johanna Lätti
  • 12.9.2024
  • Ketterä ja näppärä, näin Johanna kuvailee koeajamaansa Toyota Yaris Hybridiä.

     

    Kompakti, ketterä ja kevyt. Toyota Yaris 1.5 Hybrid on kolmen K:n auto. Se on kuin pienikokoinen gepardi, joka sukkuloi ja puikkelehtii vaivattomasti ahtaissakin kulmissa. Mutkittelevalla tiellä se on elementissään eikä ahtaimmissakaan parkkihalleissa tarvitse pelätä sivuosumia. Yarisiin on helppo ihastua.

    Ei siis ole ihme, että Toyota Yaris on ollut uusien autojen myyntitilastojen kärkipaikoilla vuosi toisensa jälkeen. Vuonna 2023 Toyota Yaris oli sijalla kuusi ja vuonna 2022 kakkosena.

    Toyota Yaris kuuluu toiseksi pienimpään kokoluokkaan ja on ässävalinta esimerkiksi kaupunkilaiselle tai perheellisten kakkosautoksi. Jos meidän nelihenkinen perheemme tarvitsisi toisen auton, tämä kätevä kauppakassi voisi hyvinkin lähteä tilaukseen.

    Toiseksi pienimpään kokoluokkaan kuuluva Toyota Yaris Hybrid on loistovalinta esimerkiksi kaupunkilaiselle tai perheellisten kakkosautoksi.
     
    Pieniruokainen kiitäjä

    Toyota Yarisissa ihmetyttää kulutus. Pitää laittaa oikein silmälasit päähän, mutta totta se on: viiden päivän koeajossa kulutus pyöri 4,2–4,3 litran tienoilla. Ajoon sisältyi niin nykivää kaupunkiajoa kuin menevää moottoritietäkin, jolloin käytin vakionopeudensäädintä. Kiitos ja kumarrus kuuluu huippuhyvin toimivalle hybriditekniikalle.

    Ajon aikana Toyota Yarisin mittaristo antaa koko ajan dataa kulutuksesta. Kun mittarin neula heiluu eco-alueella, ajo on taloudellista. Autolla pääsee jopa kaupunkijurnutuksessa 94 prosentin eco-tulokseen.

    Pieneksi autoksi Toyota Yaris on kiihtyväistä sorttia. Ääntä toki lähtee jonkin verran, mutta silti ei tule sellainen olo, että ovet irtoavat saranoiltaan, kun painetaan menemään.

    Saatavilla on sekä 130- että 116-hevosvoimaiset hybridivoimalinjat. 130-heppaisen kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 9,2 sekuntia.

    Toyota Yaris Hybridin etupenkkiläisille on yllättävän hyvin tilaa vaikka kyseessä onkin pieni auto. Muutoinkaan sisätiloissa ei ole moitittavaa.
     
    Toyota Yaris saa epävirallisen kolhuttomuustakuun

    Toyotalla osataan turvallisuusvarustelu. Yaris estää matalissa nopeuksissa auton kiihtymisen, jos eteen tulee jalankulkija, joka on itseltä jäänyt havaitsematta. Samoin parkkipaikalta peruutettaessa törmäyksenestojärjestelmä hälyttää ja jopa jarruttaa automaattisesti. Se reagoi niin paikallaan oleviin kuin liikkuviinkin ajoneuvoihin. Tätä voisi kutsua jo kolhuttomuustakuuksi.

    Toyota Yaris myös hiljentää ajonopeutta edellä ajavan hidastaessa. Ajon aikana huomaan pariinkin otteeseen, että auto on minua huomattavasti vikkelämpi reagoimaan. Etenkin ruuhkassa ominaisuus on mitä mainioin!

    Ajon aikana Toyota Yarisin mittaristo tarjoaa jatkuvasti dataa auton kulutuksesta.
  • 286-litraiseen tavaratilaan mahtuu kauppakassit tai viikonlopun kapsäkit.
     

    Yarisissa on JBL Premium Audio -järjestelmä, jolla saa kovat jytkeet aikaan. Vaikka kyseessä on pieni auto, etupenkkiläisille on yllättävänkin hyvin tilaa. Muutoinkaan sisätiloissa ei ole moitittavaa.

    286-litraiseen tavaratilaan menee se, mitä tämän kokoluokan autolta voi vaatia: kauppakassit tai viikonloppureissun kapsäkit. Tosin jos reissuunlähtijöitä on 1–2, takapenkit kaatamalla tilaa tulee jo hyvinkin runsaasti.

    Pieneksi autoksi Yaris on kiihtyväistä sorttia. Ääntä toki lähtee jonkin verran,.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua