Toyota bZ4X chillaa lähes äänettömästi
-
Teksti: Johanna Lätti
-
Video ja kuvat: Johanna Lätti
-
8.10.2024
-
Hulppeat sisätilat ja iso takakontti miellyttivät Johannaa. Lisäksi hän antaa kehut Toyota bZ4X:n ylväästä ulkomuodosta.
Astuinko laivaan? Johan mahtuu! Toyota bZ4X -täyssähköautossa on juhlallisen paljon tilaa. Hulppeuden tunnetta korostaa vielä omalta osaltaan isosta ja kiilamaisesta tuulilasista avautuva ajonäkymä.
Takapenkillä ei ole sen ahtaampaa, vaan sinne kömpii pidempikin tyyppi sujuvasti ja jaloille jää ruhtinaallisesti tilaa. Kaksi turvaistuinta menee sukkana sisään. Lisäksi kasvot menosuuntaan istuvalla on tilaa heilutella jalkojaan. Myös istuinten väliin jää hyvin hajurakoa, aivan kuin lapset olisivat omissa näkymättömissä karsinoissaan. Se lisää kaikkien matkustusmukavuutta ja edessä voi keskittyä ajamiseen eikä välien selvittelyyn.
Sähkökäyttöinen takaluukkukaan ei petä. En ole koiranomistaja, mutta voisin kuvitella, että kookas kultainennoutaja tai tanskandogi matkustaisi siellä mukavasti. 452-litrainen tavaratila on myös lapsiperheen unelma. Se syö sisäänsä lastenvaunut sekä monen sortin kimpsut ja kampsut. Bonuksena on pohjanalainen lokero, jonne menee latausjohto.
Takapenkille menee kaksi turvaistuinta sukkana sisään.Yön aikana valmiuteen
Ja aivan niin, Toyota bZ4X on täyssähköauto. Siitä julkaistiin päivitetty versio alkuvuodesta 2024. Päivittäisten pikalatauskertojen määrä nostettiin kahdesta neljään. Samoin lataaminen 80–100 prosentin välillä on nyt noin parikymmentä minuuttia aiempaa nopeampaa.
Toyota bZ4X:ssä on latauksen aikainen akun lämmitystoiminto, mutta ei monien kaipaamaa ohjelmoitavissa olevaa akun esilämmitystä. Ratkaisua on perusteltu sillä, että näin akku säilyy pidempään. Toyota tarjoaakin autolle miljoonan kilometrin ja kymmenen vuoden akkuturvan. Se on iso lupaus!
Testiautoni on etuvetoinen ja 150 kilowatin sähkömoottorilla varustettu. Sen toimintamatkaksi ilmoitetaan 443–512 kilometriä. Perheessämme työmatkat ja lasten kuljettelut vievät noin 50–60 kilsaa päivässä. AC- eli vaihtovirtalataus riittää meille mainiosti. Tyhjän akun sai täyteen noin seitsemässä tunnissa eli yön aikana.
Testiajopätkä osui elokuun alkuun, jolloin lämpötila oli päivisin 18–20 asteessa. Olosuhteet olivat sähköautolle kohdallaan. Keskikulutus pyöri ilahduttavasti vain 14–15 kilowattitunnissa eco-ajotilalla ajettaessa. Parhaimmillaan se tipahti jopa 13,1 kilowattiin.
Toyota bZ4X:n 452-litrainen tavaratila on lapsiperheen unelma. Se syö vaivatta sisäänsä niin lastenvaunut kuin monenkirjavat kassitkin.Kuin menisi junalla
Toyota bZ4X kiihtyy nasakasti ja samalla mykistävän eleettömästi. Ei ole pelkoa, että autolla jäisi kyntämään ohitustilanteisiin ja liittymistäkin pääsee sujuvasti muun liikenteen joukkoon. Hiljaisuutta rakastavalle Toyota bZ4X on ihastuttavan vähä-ääninen matkakumppani. Takapenkiltäkin tulee kommentti: ”Tää auto chillaa, ihan kuin menisi junalla.”
Rattia joudun jumppaamaan testipäivien aikana useampaan kertaan. Sitä säädetään syvyys- ja korkeussuunnassa. Vaikka veivaan penkin mukana itseni korkealle enkä ole lyhyimmästä päästä, ajomittaristo jää hieman ratin taakse.
Koeajossani oli Style Edition -varustetasolla ryyditetty auto. Siihen kuuluu muun muassa kuljettajan tarkkailukamera. Yritän vilkuilla ajon aikana mediakeskuksen ja keskikonsolin toimintoja, jolloin systeemi on oitis skarppina ja ilmoittaa tarkkaamattomuudestani.
360-asteen panoraamakamera ja eteen sekä taakse sijoitetut pysäköintitutkat ovat nykyään itselleni pakolliset herkut. Miksi arpoa summamutikassa ympäri ämpäri kurkkien, kun voi tuijottaa suuntaviivat ruudulta.
Nelivetoinen Toyota bZ4X on epäilemättä nappivalinta varsinkin niille, joiden reiteille osuu maastoajoa tai jotka haluavat varmistaa liikkeelle pääsynsä myös sellaisina aamuina, kun vastassa on 20 sentin verran lunta. Nelivedossa on vakiona xmode, josta saa napsautettua päälle ajotilat: snow/dirt, deep snow/mud ja grip control.
Toyota bZ4X:n muotoilussa on raamikkuutta. Se on moderni ja hyvällä tavalla ylvään näköinen auto.
-
-
Toyota bZ4X:ssä parasta oli:
- Hulppeat sisätilat ja iso takakontti.
- Kiihtyy terävästi mutta eleettömästi.
- Moderni muotoilu. Hyvällä tapaa ylvään näköinen auto.
-
12-tuumainen mediakeskus on varustettu kosketusnäytöllä.
bZ4X on ylväs ja futuristinen
Toyota bZ4X:n muotoilussa on raamikkuutta. Se on moderni ja hyvällä tavalla ylvään näköinen auto. Ohjaamossa pyöreä kiertovaihdin on hauska yksityiskohta, joka lisää futuristista fiilinkiä. Kirsikkana kakun päällä toimisi kattoikkuna. Sellaisen saa Premium-malliin.
Ajovaloina on kolmen ledivalon rivi ja viirumainen ledivilkku on kuin kulmakarvana auton silmille. Yllätyksekseni autossa ei ole takalasin pyyhkijää, mutta takalasin lämmitys kuitenkin löytyy.
Toyota bZ4X:ssä on ilmastoinnin etähallinta, joka viilentää auton valmiiksi kesäkuumalla ja vastaavasti lämmittää pakkasilla. Se on arjen luksusta, jota osaa kyllä arvostaa.
Tavaratilassa on bonuksena pohjanalainen lokero, jonne menee latausjohto.Tilpehöörit järjestykseen
12-tuumainen mediakeskus on varustettu kosketusnäytöllä. Sitä näprätessäni suurimman hämmästyksen aiheuttaa navigaattorin ääniohjaus. Se rekisteröi verrattain vaikean kotiosoitteemme oikein ja ohjeistaa perille. Tähän ei ole minkään muun auton navi vielä pystynyt.
Tilaviin sisätiloihin on ympätty mukavasti myös säilytystilaa. On mukitelineitä ja kännykän langaton lataus tapahtuu omassa lokerikossaan. Keskikonsolissa on vielä iso boksi, jonne mahtuu runsaasti tilpehööriä – meidän tapauksessa maissinaksuja ja smoothieita.
Ja vielä lopuksi. Tapana on ollut ihmetellä Toyota bZ4X:n kryptistä koodinimeä. Selvitetään sen idea vielä kerran: bZ on yhtä kuin beyond zero, jolla viitataan nollapäästöihin. 4 tarkoittaa auton kokoluokkaa ja X crossover-mallia.
Koeajossa keskikulutus pyöri ilahduttavasti vain 14–15 kilowattitunnissa eco-ajotilalla ajettaessa. Parhaimmillaan se tipahti jopa 13,1 kilowattiin.