Toyota palvelee

Toyota Proacen EV-sähkömallien range jopa 300–420 kilometriä

Hyötyajoneuvot
Toyota Proace on varma valinta yritykselle, joka kaipaa ajoneuvoltaan räätälöitävyyttä sekä luotettavaa kuljetuskykyä. Lisävetovoimaa jo ennestään monipuoliseen Proace-mallistoon tuovat isolla ajoakustolla varustetut EV-täyssähkömallit ja suureen kuljetustarpeeseen sopivat Proace Max -mallit.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Toyota
  • 18.12.2024
  • Toyota Airportilla hyötyajoneuvoja myyvä Sami Havo on innoissaan uudistuneesta Toyota Proace -perheestä.

    Päivittyneen Proace Cityn voi valita joko lyhyellä (L1) tai pitkällä (L2) korilla ja 1,5-litraisella dieselillä tai EV-mallina, joka liikkuu 100 kW:n sähkömoottorin voimin. Isommassa, niin sanotussa ”tonniluokassa”, lyhytkorinen (L1) Proace on saatavissa 1,5- ja 2-litraisella dieselillä. Pidemmästä (L2) koriversiosta saatavana on 2-litrainen diesel kahtena eri tehoversiona ja 100 kW:n EV-täyssähköversio.

    Uudet Proace City - ja Proace -mallit ovat saaneet näyttävän faceliftin ja EV-täyssähkömallien range on kasvanut. 50 kWh:n akulla varustettu Proace City EV ja 75 kWh:n akustolla höystetty Proace EV kulkevat yhdellä latauksella optimioloissa 300–340 kilometriä. Uusien EV-mallien ajosuoritteet riittävätkin lähes kaikille kuskeille. Sähköpakun hankintaa puoltavat myös diesel-autoa selvästi edullisemmat huolto- ja käyttövoimakustannukset.

    ”Uskon sähköpakettiautojen kysynnän räjähtävän seuraavan kahden vuoden aikana, kun suuret ja keskisuuret yritykset alkavat tehdä vastuullisuusraportteja. Silloin sähköpakut ovat vahvoilla”, Havo pohtii.

    "Me tarjoamme Professional-tason liikkeenä iltahuoltomahdollisuuden sekä Express-huollon, jossa auto pikahuolletaan kahden mekaanikon voimin", sanoo Toyota Airportin hyötyajoneuvoja myyvä Sami Havo.
     
    Proace Max – jättimalli laajentaa Toyotan markkinaa

    Erityisen mielenkiintoisen Proace -mallistouudistuksesta tekee täysin uusi Proace Max. Suurikokoista autoa on saatavissa kolmella koripituudella, kolmella korikorkeudella ja kahdella akselivälillä. Maxin pakettiautoversiota on saatavissa 10–17 kuution kuormatilalla. Saatavilla on myös tehdasvalmisteinen lava-autoversio sekä alustamalli. Räätälöintimahdollisuuksia on siis reilusti.

    Suurinta osaa Maxeista saa ajaa B-kortilla, mutta tarjolla on myös 4250 kilon kantavuudella varustettu versio. Sen kuljettaminen edellyttää kuorma-autokorttia.

    Proacen voi valita 2.2-litraisten diesel-moottorilla tai 200 kW:n sähkömoottorilla ja peräti 110 kWh:n akulla. Näyttävän sähköisen tulokkaan toimintasäde yhdellä latauksella on suurimmillaan huimat 420 kilometriä (WLTP). Maxin sähköversion myötä kaikki Proace-korimallit ovat saatavissa sähköisellä voimalinjalla.

    Havon mukaan Proace Maxin myötä Toyotan markkinapotentiaali hyötyajoneuvoissa on kasvanut potenssiin. Aiemmin kaikkiin isoihin kilpailutuksiin ei ollut mahdollista osallistua, koska Toyotan valikoimasta puuttui suurin pakettiautoluokka. Proace Maxin myötä tämä tyhjiö täyttyi.

    ”Proace Max -pakettiauton tavaratilassa pystyy vaivatta seisomaan, joten auto soveltuu oivallisesti esimerkiksi huoltotöihin. Jos kuormatilaan asennetaan lämmitys, sitä voi käyttää esimerkiksi kokous- tai sosiaalitilana. Maxin alustaversioon voidaan puolestaan rakentaa ”pullakori” tai hinausautolavetti nosturilla. Mahdollisuuksia on valtavasti”, Havo hehkuttaa.

    Suurinta osaa Toyota Proace Maxeista saa ajaa B-kortilla, mutta tarjolla on myös 4250 kilon kantavuudella varustettu versio. Sen kuljettaminen edellyttää kuorma-autokorttia.

     

    Tarvekartoitus ratkaisee onnistuneen autovalinnan

    Kuusi vuotta sitten kalustemyynnin parista Toyota Airportille siirtynyt Havo pitää hyötyajoneuvomyyjän tärkeimpänä taitona kykyä kartoittaa syvällisesti asiakkaan käyttötarpeita. BtoB-kaupassa tarvekartoitus on jopa tärkeämpää kuin kuluttajakaupassa – virheellinen automallivalinta voi lisätä merkittävästi yrityksen kustannuksia, aiheuttaa ylimääräisiä seisokkeja ja heikentää yrityksen palvelutasoa.

    ”Pidempi Proace on tuoteperheen ylivoimaisesti kysytyin korimalli, sillä Suomessa pakettiautolle halutaan mahdollisimman suuri kuljetuskapasiteetti. Monille yrityksille City-malli tai lyhyempi Proace (L1) voisi kuitenkin olla järkevämpi vaihtoehto. Ne ovat hankintahinnaltaan edullisempia, näppärämpiä käsitellä kaupungissa ja kuluttavatkin vähemmän. Esimerkiksi monelle rakennus- ja infra-alan yritykselle City-malli voisi hyvinkin olla isompaa Proacea järkevämpi valinta. Autollahan liikutellaan lähinnä työkaluja”, Havo muistuttaa.

    Hän on huomannut, että monissa yrityksissä autovalinta tehdään mutu-tuntumalla ilman syvällisempää tarveanalyysiä. Siksi asiansa osaavan automyyjän apu ja kriittiset kysymykset ovat ostotilanteessa paikallaan.

    ”Kuormatilan kuutioita tärkeämpää on pohtia, kuinka pitkiä ja leveitä tavaroita autolla kuljetetaan. Auton hankintahinnan sijaan yritysten puolestaan kannattaisi tarkastella investoinnin kokonaiskustannuksia koko auton elinkaaren aikana. Niihin vaikuttavat esimerkiksi huoltovälit ja -hinnat sekä käyttövoimakulut”, Havo summaa.

    "Proace Maxin myötä Toyotan markkinapotentiaali hyötyajoneuvoissa on kasvanut potenssiin", iloitsee Sami Havo.
     
    Räätälöity varustelu ja Toyotan tehokas huoltopalvelu

    Hyötyajoneuvot ovat yrityksille keskeisiä tuotantohyödykkeitä muiden työkoneiden tavoin. Olennaista ei olekaan pelkästään se, millainen kone hankitaan. Sen tulee olla myös yrityksen tarpeiden mukaan varusteltu.

    ”Me pystymme yhteistyökumppaniemme avulla räätälöimään autoista tismalleen asiakkaidemme tarpeita vastaavia. Voimme varustaa autot ennen luovutusta esimerkiksi yksilöllisillä hyllystö- ja valaistusratkaisuilla, aurauslaitteilla, sisä- ja ulkopintojen suojauskäsittelyillä tai brändi-ilmeen mukaisilla teippauksilla.”

    Jotta yrityksen toiminta ei ala yskiä, tulee tuotantokoneiden myös pysyä käynnissä. Jos kone hyytyy, tehtaan tuotantolinjalla pyöritellään peukaloita. Sama pätee myös autoihin. Toyota Proace -malleihin varaosia on nopeasti saatavissa, ja valtakunnallisen huoltoverkoston joustavalla palvelulla huollot sujuvat vauhdikkaasti. Tarpeen vaatiessa asiakkaalle voidaan myös etsiä korvaava sijaisauto.

    ”Yritykselle voi syntyä merkittäviäkin välillisiä kuluja, jos autoja ei voi huoltotöiden tai korjausten vuoksi käyttää. Me tarjoamme Professional-tason liikkeenä iltahuoltomahdollisuuden sekä Express-huollon, jossa auto pikahuolletaan kahden mekaanikon voimin.”

    Havo näkee, että huoltojen ja varaosien hyvä saatavuus on olennainen osa Toyotaan liitettyä luotettavuus- ja laatumielikuvaa. Tähän kokonaisuuteen linkittyy myös Toyotan verraton valtti, Toyota Relax -turva. Se tarjoaa niin hyöty- kuin henkilöautoillekin maksuttoman turvan aina 10 vuoteen tai 185 000 ajokilometriin saakka.

    ”Toyota Proacen valinneista asiakkaista valtaosa painottanee valintakriteereinään luotettavuutta, hyvää hinta-laatusuhdetta sekä Toyotan myönteistä brändimielikuvaa. Varmasti myös myyntikeskustelujen henkilökemialla on merkitystä. Me Toyota Airportilla painotamme ratkaisukeskeistä kumppanuusajattelua, jossa automyyjän horisontti on seuraavia autokauppoja kauempana”, Havo painottaa.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua