Toyota palvelee

Toyota Yaris Cross on pienesti päheä

Johanna testaa
Toyotan Yaris Cross tarjoilee tasaisen ajokokemuksen ja pärjää niin kaupungissa kuin kuoppatielläkin. Sillä on myös kuskiaan nopeammat hoksottimet.
  • Teksti: Johanna Lätti
  • Video ja kuvat: Johanna Lätti
  • 14.11.2024
Johanna Lätti koeajaa Toyota Yaris Crossin
  • Toyota Yaris Crossin kompakti koko ja maltillinen kulutus miellyttivät Johannaa.

     

    Toyota Yaris Cross, kiva vihdoin tutustua. Nimittäin olen useammankin kerran liikenteen vilinässä kääntänyt päätäni kahdesti: mikäs auto tuo oli? Ja sehän on ollut Yaris Cross.

    Katumaastureissa on silmääni miellyttävää päheyttä, mutta käyttötarpeisiini nähden niissä ei ole mitään järkeä. Yaris Cross on sen sijaan kuin pienikokoinen katumaasturi, jossa on paljonkin järkeä. Kompaktin kokonsa puolesta se sopii kaupunkiajoon, mutta kuoppaisella hiekkatielläkin pärjäsimme hienosti. Mallista on saatavilla myös neliveto.

    Korotettu istuma-asento antaa paremman näkymän, ja jostain syystä hippasen korkeammalla istuminen nostattaa aina omaa yleisfiilistäni.

    Yaris Crossin ulkomuodossa on tyylikästä kantikkuutta. Aivan kuin plastiikkakirurgin veitsi olisi sipaissut poskista ja perästä turhat pois. Mitä tulee värivaihtoehtoihin, oma suosikkini on erikoisvärinä saatava urban khaki bi-tone. Khakilla hunnutettuja Yaris Crosseja olin ihaillut liikenteestä jo ennen koeajoani.

    Yaris Cross on pienikokoinen katumaasturi, joka kompaktin kokonsa puolesta sopii kaupunkiajoon, mutta pärjää mainiosti kuoppaisella hiekkatielläkin.
     
    Leppoisaa ja eleetöntä menoa

    Sitten ajamaan. Ainut vain, etten varsinaisesti huomaa ajavani. Yaris Cross on tasainen menijä. Hyvällä tapaa. Ratin takana tulee olo, että tässäpä onkin leppoisaa tehdä taivalta. Mikään ei ärsytä tai hyökkää silmille.

    Tai no, hetkiseksi hätkähdän, kun kiihdytän ensimmäistä kertaa taajamavauhdista 100 kilometriin tunnissa. Moottori möyryää, mutta ääni onneksi tasaantuu kiihdytyksen jälkeen.

    Toyota Yaris Cross on hybridi, ja EV-ajotilassa sillä pääsee lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Hybridivoimalinja toimii eleettömästi, ja mittariin räpsähtävät kulutuslukemat miellyttävät kerta toisensa jälkeen silmää. Taajama-ajossa pääsen jopa 3–4 litran kulutukseen. Viikon koeajossa keskikulutus pyöri viidessä litrassa. Se on hyvin viilenevässä loka-marraskuussa.

    Toyota Yaris Crossissa on tyylikäs digitaalinen mittaristo, jonka ohjausnäppäimet löytyvät helposti ratista. Toyota Smart Connect+ -järjestelmä tarjoaa langattoman älypuhelimen integraatiomahdollisuuden, pilvipohjaisen navigoinnin Euroopan kartoilla sekä 10,5" multimediakosketusnäytön.
     
    Yaris Crossissa on tomppelivahti

    Toyota T-Mate-turvajärjestelmässä ihastuin ennakoivaan ajoavustimeen. Se tarkkailee etäisyyttä edellä menevään autoon ja hidastaa vauhtia, jos ajan liian lähelle sitä.

    Yaris Cross tekee sen hämmästyttävän hienovaraisesti. Ei ole mitään pelkoa siitä, että olisin töksäyttänyt otsani rattiin äkkijarrutuksissa. Ennakoivan ajoavustimen ansiosta Yaris Crossilla on myös mahdotonta mossauttaa kenenkään takapuskuriin.

    Saan myös todeta, että peruutusvahti on ässä ja toimii tomppelivahtina. Se tarkkailee takaa tulevaa liikennettä ja tekee nasakan jarrutuksen, jos yritän toikkaroida parkkiruudusta muiden tielle. Kerran nimittäin yritin. Huh viuh, hyvin kävi.

    Yaris Crossin 397 litran tavaratila kätkee kätevän kaksiosaisen valepohjan, jonka voi jakaa pituussuunnassa. Ostoskassit saa siten kätevästi pienempään syvennykseen, jossa ne pysyvät pystyssä.

     

    Takakontissa on mieluisa yllätys

    Sisällä etupenkkiläisten tilat ovat mukavan väljät. Sen sijaan takapenkillä lapsikaksikosta kasvot eteenpäin matkustava rutkuttaa, ettei mahdu heiluttelemaan jalkojaan kunnolla. Sinänsä ihanaa, koska en saa kertaakaan kengänkärjestä selkänojaani.

    Takapenkkiläisille on oma kyynärnoja, joka kaatuu alas selkänojasta. Sen mukitelineet pitävät ansiokkaasti matkamehut pystyssä.

    Toyota Yaris Crossissa on tyylikäs digitaalinen mittaristo, jonka ohjausnäppäimet löytyvät helposti ratista. Sen sijaan ratin lämmitintä jouduin marraskuun hytinässä hetken etsimään. Se on piilotettu vasemman polveni korkeudelle kojelautaan. Sieltä löytyy myös tuulilasin lämmitin.

    397-litraisesta takakontista avautuu mieluisa yllätys: kaksiosainen valepohja. Sen saa jaettua kahteen osaan myös pituussuunnassa, jolloin ostoskassit voi tipauttaa pienempään syvennykseen, jossa ne pysyvät mukavasti pystyssä. Kauppareissun jälkeen ei tarvitse keräillä sinne tänne vierineitä appelsiineja takaisin pussiin. Kätevä oivallus!

  •  

    Toyota Yaris Crossissa parasta oli:
    1. Tyylikkyys. Auto on kuin katumaasturin miniatyyri..
    2. Ennakoiva ajoavustin, joka teki jarrutukset sujuvan soljuvasti.
    3. Keskikulutus pyöri viidessä litrassa. Taloudellisella ajolla pääsi jopa 3–4 litran kulutukseen.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua