Toyota 60 vuotta Suomessa
-
Teksti:Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Toyota
-
25.10.2024
-
Toyotan menestyksekäs taival Suomessa starttasi 13.10.1964. Tuolloin Toyota ja japanilaismerkkiä alkuvaiheessa maahantuonut Korpivaara Oy allekirjoittivat Toyota-henkilöautoja koskevan maahantuontisopimuksen Helsingin Kalastajatorpalla. Historiallisesta tapahtumasta napattiin oheinen otos, jossa Korpivaaran ja Toyota Motor Corporationin edustajat ovat kerääntyneet Toyota Crownin ympärille yhteiskuvaan.
”Kuvassa näkyvä Crown on edelleen esillä Vantaan pääkonttorimme tiloissa sijaitsevassa automuseossa. Tämän kuvan ottamisen jälkeen käynnistyi työ Toyotan valtakunnallisen jälleenmyyntiverkoston rakentamiseksi”, Toyota Suomen toimitusjohtaja Heikki Freund sanoo.
Kuvan Toyota Crown on edelleen esillä Vantaan pääkonttorimme tiloissa sijaitsevassa automuseossa.Kruunupäästä liikkeelle
Ensimmäisenä Suomeen alettiin tuoda juuri Toyota Crowneja. Kruunu-logolla varustetuista tilavista limusiineista tuli tuttu näky erityisesti taksitolpilla. Vuonna 1965 Crown sai rinnalleen ylempään keskiluokkaan sijoittuvan Toyota Coronan ja vuotta myöhemmin Toyota Corollan, josta muotoutui vuosikymmenten saatossa Suomen ikonisin automalli.
”Suomen myydyimmäksi automalliksi Corolla nousi ensimmäisen kerran vuonna 1973. Nyt, 50 vuotta myöhemmin, Corolla on edelleen elämänsä kunnossa. Kuukausi toisensa perään se napsii tililleen ensirekisteröintitilastojen kärkisijoja.”
Freundin mielestä Corollan nousu Suomen myydyimmäksi automalliksi on Toyotan 60-vuotisen historian yksi merkittävimmistä virstanpylväistä. Toiseksi merkkihetkeksi hän nostaa ensimmäisten hybridimallien saapumisen Suomeen.
”Toyota kehitti ensimmäisenä automerkkinä sarjavalmisteisen hybridiauton 90-luvun lopulla. Toyota Priusten tuonti suomeen alkoi toisen sukupolven lanseerauksen myötä vuonna 2003”, Freund muistelee.
Luottamus synnytti myyntimenestyksen
Toyota nousi suomalaisten suureen suosioon nopeasti. Freundin mukaan hurja myyntimenestys ei perustu poppakonsteihin tai korkeapainemyyntiin, vaan rehtiin asiakaspalveluun ja pitkäjänteiseen työntekoon. Niiden ansiosta on saavutettu Suomalaisten vankkumaton luottamus niin Toyota-autoja kuin -palveluorganisaatiotakin kohtaan.
”Toyotan liiketoiminta on aina perustunut asiakaskeskeiseen toimintakulttuuriin. Toyota Suomen organisaatio jälleenmyyjä- ja huoltoverkostoineen on rakentunut palvelemaan asiakaskuntaamme mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Olemme ansainneet asiakkaiden luottamuksen ja nousseet tutkitusti Suomen luotetuimmaksi autobrändiksi. Luottamus on synnyttänyt asiakasuskollisuutta ja luonut tukevan pohjan myyntimenestyksellemme”, Freund toteaa.
"Vetyautojen myynnin käynnistämme Suomessa heti, kun riittävät tankkauspalvelut ovat saatavilla", kertoo Toyota Suomen toimitusjohtaja Heikki Freund.Puhdas autoilu kuuluu kaikille
Freundin mukaan Toyota tekee hartiavoimin töitä säilyttääkseen paikkansa maailman autovalmistajien valioluokassa. Sujuvan, mukavan ja turvallisen ajokokemuksen ohella japanilaismerkki panostaa vähäpäästöisempien autojen kehittämiseen – onhan Toyota sähkö- ja vetyautoilun uranuurtaja.
”Haluamme, että jokaisella on mahdollisuus nauttia autolla liikkumisesta. Mallistossamme tulee jatkossakin olemaan täys- ja lataushybridejä sekä täyssähköautoja, jotta jokainen voi valita itselleen parhaiten sopivan vaihtoehdon. Vetyautojen myynnin käynnistämme Suomessa heti, kun riittävät tankkauspalvelut ovat saatavilla.”
Sähköautojen määrän uskotaan EU-maissa lisääntyvän lähivuosina ripeästi, koska EU-lainsäädäntökin sitä autonvalmistajilta edellyttää. Toyotalla autoilun sähköiseen murrokseen valmistaudutaan kuitenkin myös pitkäjänteisellä tuotekehityksellä.
”Toyotan sähköautovalikoima kasvaa lähivuosina merkittävästi, mutta samalla sähköautojemme teknologisessa kehityksessä on meneillään niin sanottu kolmas vaihe, jonka tuotokset tulevat markkinoille noin vuosikymmenen vaihteeseen mennessä. Yhtenä uutena ominaisuutena hybridi- ja sähköautoissa nähdään tällöin ensimmäisen kerran kiinteäolomuotoiset (Solid State) akkuja. Niiden odotetaan tuplaavan yhdellä latauksella ajettavien kilometrien määrän. Akut latautuvat täyteen 10–15 minuutissa ja ovat nykyisiä ajoakkuja pienempiä”, Freund visioi.