Toyota palvelee

Sähkö vie ja Toyota bZ4X-taksi tuo

Toyota bZ4X

Turkulaisen taksiyrittäjä Petri Raunion työkaluna on parin viime vuoden ajan toiminut Toyota bZ4X -sähköauto. Tyylikkään auton toimintamatka riittää hyvin yhteen taksivuoroon, mutta taksiautoilijalle kenties vielä tärkeämpää ovat auton tilavuudesta ja mukavuudesta asiakkailta satelevat kiitokset.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat ja video: Juho Paavola
  • 13.8.2024
  • Miksi valitsit Toyota bZ4X:n?

    Minulla on ollut muitakin Toyotan malleja, joten sähköinen malli oli luontevaa jatkumaa. Viime vuosina Taksidatan ajovälityksessä on alettu edellyttää järjestelmään kuuluvilta autoilta alle 50 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometriä kohden, joten tarvitsin tilavan ja laadukkaan ja taksiksi sopivan sähköauton. Kävin läpi muitakin vaihtoehtoja, mutta Toyota bZ4X:ssä yhdistyivät mielestäni kaikkein parhaiten taksiyrittäjälle tärkeimmät tekijät, eli hankintahinta, edulliset käyttökulut sekä hyvät käyttö- ja ajo-ominaisuudet.

    Kauanko olet ajanut taksia?

    Aloitin taksikuskina vuonna 1991, kun laman alettua tekemäni myynti- ja markkinointityöt vähenivät ja huomasin tarvitsevani lisää töitä, jotta saisin ostettua asunnon. Ajelin ja ajelin, ja vuosikymmenen lopulla aloinkin ajatella olevani oikeassa ammatissani. Sain oman liikenneluvan vuonna 2003, ja siitä lähtien olen ajanut taksia oman yritykseni kautta.

    "Toyota bZ4X:ssä yhdistyivät mielestäni kaikkein parhaiten taksiyrittäjälle tärkeimmät tekijät; hankintahinta, edulliset käyttökulut sekä hyvät käyttö- ja ajo-ominaisuudet", sanoo taksiyrittäjä Petri Raunio.
     
    Mitä Toyota merkkinä edustaa sinulle?

    Luotettavuutta. Siitä ehkä kertoo se, että kun olen laajentanut yritystä, olen hankkinut etupäässä Toyotan autoja. Tällä hetkellä käytössämme on yksi Toyota Camry, yksi Toyota RAV4 sekä Toyota bZ4X. Tykkään Toyotassa siitä, että se on tyylikäs ja hoitaa hommansa, mutta samalla auto on imagoltaan neutraali.

    Millaisessa käytössä autosi on?

    Aikaisemmin Toyota bZ4X oli minulla mittariajossa ajovälityskeskus Taksidatan kautta, mutta tällä hetkellä käytän sitä enimmäkseen Kela-kyytien sekä ennalta sovittujen keikkojen ajamiseen. Niissä sähköauto toimii todella hyvin, eikä tavallisesti yhden työpäivän aikana autoa edes tarvitse ladata. Olen ollut valintaani todella tyytyväinen. Tämä tuskin jää lajissaan viimeiseksi.  

    Mikä autossasi on parasta?

    Toyota bZ4X toimii taksina tosi hyvin, koska se on alustaltaan korkea ja tiloiltaan avara. Asiakkaiden laukut ja tavarat on helppo sijoittaa tilavaan takakonttiin. Sisätiloiltaan auto on väljä. Asiakkaat mahtuvat istumaan mukavasti ja esimerkiksi takapenkillä on helppo liikkua puolelta toiselle, koska lattia on tasainen. Taksina crossover-tyyppinen auto on kätevä siksi, että moni asiakkaista on jo hieman iäkkäämpi. Korkeaan autoon on helppo nousta kyytiin ja vaivatonta laskeutua sieltä myös pois.

    "Toyota bZ4X toimii taksina tosi hyvin, koska se on alustaltaan korkea ja tiloiltaan avara. Asiakkaiden laukut ja tavarat on helppo sijoittaa tilavaan takakonttiin", kehuu Petri Raunio.
     
    Mitkä auton ominaisuudet ovat sinulle tärkeimpiä?

    Jos mietitään vain auton käyttöä, niin tärkeimpiä minulle ovat ajo-ominaisuudet. Tykkään Toyota bZ4X:ssä siitä, että turboahdetuista nykyajan polttomoottoriautoista tuttu kaasun viive on poissa ja kaasuvaste lähdöissä on nopea. Yrittäjän näkökulmasta minulle on tärkeintä Toyota bZ4X:n luotettavuus, edullinen käyttö ja maltilliset huoltokulut. Taksikäytössä auto on ennen kaikkea työkalu, jonka tuottavuus on suoraan riippuvainen sen käyttökuluista ja korjaustarpeesta.

    Kuinka usein vaihdat autoa?

    Ennen vaihdoin ehkä kolmen vuoden välein, mutta taksialalla maksetaan edelleen koronavuosien hintaa, ja siksi myös autojen vaihtotahti on hidastunut. Osa autoista on vaihdettava silloin, kun ne vielä kestävät. Toyotan takuujärjestelmä ja miljoonaan kilometriin yltävä sähköautojen akkutakuu ovat minulle merkki siitä, että Toyota itse todella uskoo autojensa kestävän. Tämän auton voin vaihtaa silloin, kun itse haluan, eikä huoltokulujen jyrkän nousun vuoksi.

    "Toyota itse todella uskoo autojensa kestävän. Tämän auton voin vaihtaa silloin, kun itse haluan, ei huoltokulujen jyrkän nousun vuoksi", Petri Raunio kertoo.  
     
    Hauskin autoilumuistosi?

    Taksissa tarinoita ja muistoja on kertynyt aika lailla, mutta kaikkia en muista ja osaa en kehtaa edes kertoa. Yksi hauskimmista tapauksista sattui joitakin vuosia sitten, kun otin yhden miehen Turun Kauppatorilta kyytiin. Hän oli jonkun verran maistissa ja antoikin aika ponnekkaasti matkan aikana ajo-ohjeita. Ajoin tiukasti asiakkaan ohjeiden mukaan, kunnes hän kertoi, että nyt on hyvä. Olimme siinä vaiheessa täsmälleen samassa paikassa kuin mistä olimme lähteneetkin. En kuitenkaan sanonut sitä hänelle, etten olisi joutunut ajamaan samaa reissua taas uudelleen. Koska asiakas oli tyytyväinen, minäkin olin tyytyväinen!

    Millainen olisi unelmiesi auto?

    Ehkä joku Lexuksen katumaasturi. Lexuksessa on tyyliä ja laatua, jonka kuulee ja tuntee jo oven loksahduksesta ja aistii sisällä istuessaan joka solullaan. Niitä on tosi hyvä ajaa ja niissä on sellaista mukavaa luksusta, mutta samalla autot ovat oikealla tavalla hillittyjä. Mutta niin kuin jo aiemmin sanoin, tässä ammatissa maltillinen pääomakulu on tärkeä. Siksi Lexukset sopivat parhaiten unelmiksi.

    "Toyota bZ4X:n toimintamatka riittää hyvin yhteen taksivuoroon, mutta taksiautoilijalle kenties vielä tärkeämpää ovat auton tilavuudesta ja mukavuudesta asiakkailta satelevat kiitokset", myhäilee Petri Raunio.  

  • Kuka
    Petri Raunio, 56
    • Taksiyrittäjä Petri Raunio ajaa taksia Turun alueella. Päivätyönsä ohessa Raunio on Turun seudun Taksiyrittäjät ry:n sihteeri.
    • Raunion Taksit Oy omistaa neljä autoa. Ne ovat Toyota Camry, Toyota RAV4, Toyota bZ4X -sähköauto ja yksi Volvo.
    • Raunio asuu Turun kupeessa Kaarinassa vaimonsa kanssa. Perheeseen kuuluvat myös kaksi aikuista lasta sekä yksi havannankoira.
    • Harrastuksiin kuuluu asuntovaunulla matkailu.
    • Toyota bZ4X on vuosimallia 2022, ja sillä on ajettu 125 000 km.

     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua