RAV4 Plug-in vie tehot tappiin
-
Teksti: Pekka Karvinen
-
Kuvat: Toyota
-
30.3.2020
-
Toyota RAV4 Plug-in oli Los Angelesin autonäyttelyssä ensimmäistä kertaa yleisön nähtävillä viime vuoden puolella ja nyt se on ennakkomyynnissä Suomessa. RAV4 Plug-in asettuu RAV4-malliston huipulle ja on samalla kaikkien aikojen tehokkain RAV4-malli.
Huipputehoja taloudellisesti
Yli 300 hevosvoiman huipputeho tai erinomainen vakiovarustelu eivät itsessään vielä erota tätä ladattavaa hybridiä muista malleista tai kilpailijoistaan, vaan todelliset valttikortit piilevät pintaa syvemmällä.
Monet markkinoilla olevat ladattavat hybridit ovat tekniikaltaan sellaisia, jotka on ollut helppo toteuttaa nopeasti muuttuneen markkinatilanteen, kasvavan ympäristötietoisuuden ja kiristyvien päästömääräysten vaatimuksesta. Olemme nähneet ratkaisuja, joissa perinteisen polttomoottorivoimalinjan rinnalle on tuotu yksinkertainen sähkömoottori ja ulkoisen latausmahdollisuuden omaava korkeajänniteakku.
Tällaisen järjestelmän toimintaperiaate on sangen yksinkertainen. Ajettaessa ladatulla sähköllä ajetaan ensisijaisesti korkeajänniteakun varaus tyhjäksi, jonka jälkeen auto toimii kuin mikä tahansa polttomoottoriauto – mallista riippuen joko bensiinillä tai dieselillä.
Uusi RAV4 Plug-in on johtoasemassa, lataat tai et.Ratkaisun hyvä puoli on se, että auto on täysin lähipäästötön ajettaessa ladatulla sähköllä. Huonompi puoli taas on se, että ladatun sähkön loputtua polttomoottorin avulla ajettaessa voimalinja ei välttämättä mahdu kategoriaan ”taloudellinen”.
Kokemuksen voimalla
Edellä mainitut ladattavat hybridit jäävät tekniseltä toteutukseltaan kauas Toyotan ajatusmallista. Korkea energiankulutus ei sovi tapaan, jolla Toyota suunnittelee ja valmistaa autojaan.
Tässä astuu mukaan Toyotan valtava kokemus hybridijärjestelmistä. Ensimmäisen sukupolven Prius esiteltiin Tokion autonäyttelyssä vuonna 1997 ja sen jälkeen kuljettu matka on ollut valtava harppaus. Lähes kaikki maailmanlaajuisesti tuon hetken jälkeen myydyt yli 15 miljoonaa Toyotan ja Lexuksen hybridiä ovat olleet itselataavia, ja suurin osa tulee olemaan sitä jatkossakin.
Toyotan itselataavat hybridijärjestelmät ovat tällä hetkellä jo neljännen sukupolven järjestelmiä. Samanlaisesta toimintaperiaatteesta huolimatta tämän päivän järjestelmällä on yhtä paljon yhteistä ensimmäisen sukupolven Priukseen kuin uusimmilla älypuhelimilla ensimmäisiin GSM-puhelimiin.
Akku kestää
Käytä energiaa fiksummin, älä enemmän. Ajatus sopii kaikkeen energiankulutukseen, mutta autoilusta puhuttaessa se on suorastaan välttämätöntä. Toyotan kokemus itselataavista hybrideistä auttaa tässä. Vaikka ulkopuolinen latausmahdollisuus on ollut vain parissa mallissa vuosien saatossa (ja ennen RAV4 Plug-iniä tällä hetkellä tasan yhdessä), ei sovi unohtaa, että hybridien kanssa työskentely on antanut erinomaiset kehitysmahdollisuudet kaikille niille komponenteille, joita tarvitaan ladattavassa hybridissä – ja myöhemmin esimerkiksi sähkö- tai polttokennoautoissa.
Esimerkiksi sähkömoottorit ja -generaattorit ovat muuttuneet hyvin kompakteiksi tarjoten suuremman tehon, paremman hyötysuhteen sekä pienemmän painon. Mainitut seikat ovat energiatehokasta voimalinjaa suunniteltaessa elintärkeitä.
Kiitos kokemuksemme, tiedämme tarkasti, miten korkeajänniteakku kannattaa toteuttaa ja mitä siltä voidaan vaatia.
Lopputuloksena autoissamme on juuri oikeankokoinen akku ja uskallamme kertoa sen kestävän koko auton käyttöiän. Näin olemme halunneet poistaa monia mietityttävän ajatuksen akun mahdollisesta vaihdosta tulevaisuudessa.
Hybridijärjestelmä on komponenttiensa summa, ja niinpä olemme päässeet tilanteeseen, jossa uusimman sukupolven itselataava RAV4 Hybrid on ison kokoluokan auto erittäin matalalla polttoaineenkulutuksella. WLTP-syklin mukainen yhdistettyä ajoa vastaava kulutus on mallista riippuen 5,5 – 5,8 l / 100 km. Ajotavasta ja ajo-olosuhteista riippuen lukema voi toki olla hieman korkeampi tai matalampi.
Isot voimat, pieni kulutus
RAV4 Plug-in -malli hyödyntää Toyotan hybridikokemusta sekä ulkopuolista latausmahdollisuutta. Hybridijärjestelmän suurin teho (mikä on aina: polttomoottorin suurin teho + suurin teho, mitä korkeajänniteakusta otetaan) pysyy muuttumattomana korkeajänniteakun varaustilasta huolimatta, eli autosta ei tule hitaampi tai heikompi ladatun sähkön loputtua.
Jos ja kun ladattu sähkö jossain vaiheessa loppuu, ei polttoaineenkulutus nouse sen korkeammaksi kuin perinteisessäkään, itselataavassa hybridissä. Toisin sanoen ladatulla sähköllä ajettaessa kyseessä on lähipäästötön auto, joka käyttää myös ladatun sähkön mahdollisimman tarkkaan. Ladatun sähkön loputtua tai muuten normaalina, itselataavana hybridinä ajettaessa kyseessä on yli 300-hevosvoimainen iso crossover-malli, jonka kulutus on mitättömän pieni.