Toyota palvelee

Mukavaa ja ilmastoystävällistä kyytiä Toyota bZ4X:llä

Toyota bZ4X
Toyotan tehokas, tilava ja turvallinen sähköauto on valloittanut Markku Lauttamuksen sydämen. Nelivetoinen bZ4X vie luotettavasti perille satoi tai paistoi.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Hannu Korpela
  • 18.4.2023
  • Suunnittelu- ja konsultointiyhtiö AFRYllä esihenkilönä toimivan Markku Lauttamuksen kotitie Jyväskylän Puuppolassa on aikamoisen haastavassa kunnossa. Iloisesti helottava kevätaurinko on sulattanut peltojen keskellä kaartelevan soratien paikoin mutavelliksi. Kun sukelletaan metsän siimekseen, kulku muuttuu hetkessä jäärata-ajoksi.

    Lauttamusta haastavat sääolosuhteet eivät rassaa, sillä alla on uudenkarhea täyssähköauto Toyota bZ4X. Auton napakasti toimiva neliveto hoitaa hommansa kaikin puolin kiitettävästi, ja ajo maistuu rospuuttokelilläkin.

    ”Tässä autossa parasta on alustan käyttäytyminen ja ajo-ominaisuudet huonokuntoisilla teillä. En ole vielä varma, ovatko auton kitkarenkaat loistavat vai onko auton alustan toimivuus niin hyvä, että liukkaalla pinnalla auto etenee eleettömästi ja vaivattomasti. Liukkaalla kiihdytettäessä pito on jäätävä ja alusta käyttäytyy jarrutettaessa hyvin eleettömästi”, Lauttamus pohtii tyytyväisenä.

    Markku Lauttamusta haastavat sääolosuhteet eivät rassaa, sillä alla on uudenkarhea täyssähköauto Toyota bZ4X.
     
    Riittävästi rangea

    Lauttamus sai uuden bZ4X:n käyttöönsä tammikuun alussa. Yhteistä matkaa on nyt takana reilu kolme kuukautta ja 6500 kilometriä. Päivittäinen työmatka Puuppolasta Jyväskylän keskustaan ja takaisin kerryttää matkamittariin noin 30 kilometriä. Lisäksi Lauttamus taittaa autolla pidempiä työreissuja, ja välillä neljähenkinen perhe starttaa Toyotalla myös yhteisille lomamatkoille. Kun lähdetään kotipitäjää edemmäs, karttuu mittariin helposti 250–400 kilometriä suuntaansa, ja joskus on ajettava samana päivänä takaisinkin.

    bZ4X:ää on kritisoitu talvella vauhdilla hupenevasta toimintasäteestä ja heikosta lataustehosta pakkasilla. Lauttamus ei ole kuitenkaan kokenut sähkönkulutusta ongelmallisena, vaikka hänen sähköautokokemuksensa keskittyvät juuri vuoden kylmimpiin kuukausiin. Pienen miinuksen hän kuitenkin antaa bZ4X:lle akun esilämmityksen puuttumisesta. Lämmin akku nimittäin ottaisi tehokkaammin sähköä vastaan.

    Ennakoivaa ajoa

    ”Ennakoivalla ajotavallani auton sähkönkulutus on ollut 22–24 kWh sadalla kilometrillä. Pitkillä matkoilla olen talvikelissä päässyt jopa 20 kWh:n tuntumaan. Yhdellä akun latauksella olen pystynyt ajamaan noin 250–310 kilometrin matkan jopa -10 celsiusasteen pakkasella. Sellaisen matkan jälkeen pidän mielelläni noin 30–40 minuutin tauon. Siinä ajassa akku ennättää latautua pikalatausasemassa noin 80 prosentin tasoon”, Lauttamus kertoo.

    Ennen latauspisteelle kurvaamista Lauttamus antaa toimintamatkanäytön kilometrien huveta lähes 0 kilometriin. Tällöinkin akussa on vielä varausta noin parinkymmenen kilometrin ajoon. Lauttamuksen kokemuksen mukaan latauspisteinfra on Etelä- ja Keski-Suomessa sekä Pohjanmaalla jo niin hyvä, että vapaa DC-latauspiste löytyy yleensä tarvittaessa helposti. Ruuhkaiset lomasesongit toki ovat asia erikseen.

    ”Ennakoivalla ajotavallani auton sähkönkulutus on ollut 22–24 kWh sadalla kilometrillä. Pitkillä matkoilla olen talvikelissä päässyt jopa 20 kWh:n tuntumaan", kertoo Markku Lauttamus.
     
    Päästöttömyys tärkeää kuskille ja työnantajalle

    Lauttamus päätyi Toyota bZ4X:n valintaan useammastakin syystä. Ensinnäkin pitkä yhteinen taival vuosimallin 2004 Toyota Corollan kanssa on rakentanut vahvaa luottamuspohjaa japanilaismerkkiin.

    Toisekseen toiveena oli nelivetoinen ja vähäpäästöinen kulkupeli, joka istuisi AFRY Suomen työsuhdeautolle määrittämään 50 000 euron hankintabudjettiin. Toyota bZ4X:n nelivetoinen Active-malli 6,6 kW:n laturilla istui juuri sopivasti tähän hintaluokkaan.

    ”Olen ajanut aiemmin plug in -hybridillä, ja siirtyminen puhtaaseen täyssähköautoiluun houkutti. Myös työnantajan kannustuksella oli vaikutusta. AFRY suosittelee henkilöstölle työsuhdeautoksi vähäpäästöisiä sähkö- tai plug-in -autoja, sillä yhtiömme yhtenä vastuullisuustavoitteena on puolittaa työntekijäkohtaiset hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 ja saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä. Sähköauto on siinäkin mielessä looginen valinta, että AFRY on mukana useissa sähköautojen akkuja valmistavan teollisuuden hankkeissa.”

    Mainio kulkupeli perhereissuille

    Lauttamus kehaisee Toyota bZ4X:ää myös mukavaksi perheautoksi. Perheen 11- ja 15-vuotiailla lapsilla on takapenkillä ruhtinaalliset jalkatilat, ja suureen tavaratilaan uppoavat kevyesti koko perheen kapsäkit.

    Pitkillä ajorupeamilla bZ4X:n suuntavakaus, rapsakka kiihtyvyys ja tarkka ohjaus saavat Toyota-miehen suun hymyyn.

    ”Olen hyvin tarkka siitä, että auto vastaa ohjausliikkeisiini. Kaistavahti ei ole minun juttuni, sillä haluan valita ajolinjani itse. Vakionopeudensäädintä sen sijaan käytän paljon. Tässä autossa se on parasta A-luokkaa. Liikennemerkkitunnistustoiminnon ja vakionopeudensäätimen +/- -näppäimen avulla pystyn säätämään matkanopeuden tarkasti haluamakseni, esimerkiksi 4 km/h yli nopeusmittarin näyttämän. Näin auto kiihdyttää juuri oikeaan nopeuteen, enkä aja alinopeutta.”

    Ennen latauspisteelle kurvaamista Markku Lauttamus antaa toimintamatkanäytön kilometrien huveta lähes 0 kilometriin. Tällöinkin akussa on vielä varausta noin parinkymmenen kilometrin ajoon.
     
    Päivitykset parantavat bZ4X:n toimivuutta

    Lauttamuksen ja bZ4X:n yhteiselon aikana Toyotalta on tullut jo muutamia auton toimintoja parantavia päivityksiä. Niiden myötä auton navigaattorin ja käyttöjärjestelmän puheohjauksen toimivuus on parantunut.

    ”Seuraan innostuneena, miten Toyotan tuotekehitys korjaa ohjelmistossa havaittuja bugeja ja miten päivitykset parantavat asiakaskokemusta. Ehkä touko- tai kesäkuuhun mennessä autoon saadaan vielä nykyistä merkittävämpiä parannuksia. Toivotaan, että Toyotan tuotekehitys yllättää minut positiivisesti”, Lauttamus miettii.

    Positiivisia yllätyksiä lieneekin luvassa, sillä Toyota on luvannut tämän vuoden toukokuulle järeitä parannuksia. Ohjelmistopäivityksen myötä ajotietokone ilmoittaa toimintamatkareservin aiempaa tarkemmin. Rangen laskennassa esimerkiksi huomioidaan tarkemmin lämmitys- ja ilmastointilaitteen todellinen vaikutus ajokantamaan. Myös akuston pikalatausmahdollisuuksiin on luvassa oleellisia parannuksia.

    Markku Lauttamuksen työnantaja AFRY suosittelee henkilöstölle työsuhdeautoksi vähäpäästöisiä sähkö- tai plug-in -autoja, sillä yhtiön yhtenä vastuullisuustavoitteena on puolittaa työntekijäkohtaiset hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 ja saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä.

  • Toyota bZ4X Active

    Vuosimalli: 2022
    Neliveto
    Vaihteisto: automaatti
    Sähkömoottori: edessä 80 kW ja takana 80 kW
    Suurin teho ja vääntö: 217,5 hv ja 336 Nm
    Kiihtyvyys  0-100 km/h: 6,9 sekunnissa.
    Varustelu: Active
    Akun nettokapasiteetti 64 kW
    Laturi 6,6 kW
    Toyota Safety Sense -turvavarustelun (sis. mm. automaattinen hätäjarrutustoiminto, mukautuva vakionopeudensäädin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä)
    Tavaratilan tilavuus: 452 l

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua