Toyota palvelee

”Farkku-Corollassa parasta on tila”

Amatööri koeajaa
Toyota Corolla Touring Sports istuu arjen monikäyttöiseksi yleisautoksi harvinaisen hyvin. Vaikka infojärjestelmä meinaa kyykyttää digivastaista autoilijaa, monet muut ajoa helpottavat ja turvallisuutta lisäävät lisävarusteet tekevät Suomen suosituimmasta automallista vielä pikkuisen paremman.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Video ja kuvat: Juho Paavola
  • 23.5.2023
  • No niin, siinä meni peili.

    Suomi on juuri kukistanut jääkiekon MM-kisojen alkusarjassa Ranskan, joten peruuttaessa euforiataso on korkealla. Parkkihallissa ruudut ovat muutenkin tehty menneiden vuosikymmenten aavistuksen lastenvaunuja leveämmille autoille ja koska sekään ei riitä, on ruutua kavennettu vielä entisestään kiinnittämällä muovinen viemäriputki pystypilariin parkkiruudun sisäpuolelle.

    Peruuttaessa kuljettajan puolen peili kolahtaa putkeen ja vääntyy ympäri. Se siitä peilistä sitten.

    Paitsi että se ei hajonnutkaan! Mieliala nousee kohisten, sillä keveällä käden liikkeelle peili palautuu lähtöasentoon ja peilin sähköiset säädötkin toimivat moitteetta.

    Toyota Corolla Touring Sports on tehty kestämään meille, jotka ovat parempia selittämään kuin peruuttamaan.

    Takakoslassa ei ole tarvetta Tetrikselle

    Autojargonilla Corolla TS putoaa perhefarkkujen segmenttiin. Valmistajan mukaan tavaratilaa on lähes 600 litraa, enkä lähde mittaamaan väitteen todenperäisyyttä puutarhaletkun kanssa.

    Sitä paitsi tavaratilassa absoluuttista kokoa tärkeämpää usein on takakoslan muoto ja käytettävyys, ja molemmissa vuosikymmenten aikana lähes legendaarisen maineen käytännöllisyydellään ansainnut Corolla Touring Sports onnistuu moitteetta. Esimerkiksi pari jääkiekkokassia ja päälle pari reppua uppoavat runnomatta sisään.

    Nykyisin lähes autoon kuin autoon mahtuu kaksi eteen ja kolme takapenkille – yhtä mukavasti tai epämukavasti. Perheautossa juuri takakontin käytännöllisyys onkin vedenjakaja, joka tekee autoilusta tuskaa tai Corolla Touring Sportsin tapaan takuuvarmaa helppoutta. Jos jokainen matka alkaa takakontin hysteerisellä konmarittamisella edellisen tehtävän rojuista ja jatkuu nyssäköiden tetrismäisellä millintarkalla sijoittelulla, on takakontti yksinkertaisesti tehtäväänsä sopimaton.

    Perheautona Toyota Corolla TS:n vahvuus on siinä, että se vastaanottaa vaivatta takakonttiinsa suurenkin määrän matkatavaroita. Koeajomallissa ylös nostettavan koiraverkon avulla tavaratilaa on vielä mahdollista käyttää turvallisesti pakkaamalla se takapenkin ylitse.

    Lisäksi tavaratilan lattian alle jäävä vararenkaan kotelo on sen verran iso, että tyhjänä sinne mahtuu vielä yksi kassi lisää. Vararenkaan kanssakin tilaa olisi vielä vaikkapa vastuulliselle 24 tölkin lavalle tai muutamalle pelastusliiville.

    Toyota Corolla TS selvisi muutaman päivän koeajosta kiitettävin arvosanoin. 
     
    Style-varustetasosta löytyy kaikki tarvittava

    Amatöörin näppeihin annetun koeajoauton moottorista irtoaa hevosvoimia 140. On kuljettajasta ja ajofilosofiasta kiinni, onko se tarpeeksi. Nykyisiin tehokkaisiin plug in -hybrideihin tai sähköautoihin tottuneelle syntyy fiilis, että kuljettaja kiihtyy autoa nopeammin.

    Toisaalta itse itseään lataava hybridimoottori (sanon moottori, koska en edelleenkään ymmärrä, mitä tarkoittaa voimalinja) riittää perusajossa kuljettamaan autoa sujuvasti liikennevirran mukana myös täydellä kuormalla.

    Sitä paitsi autoilussa pienet kulut ovat nykyisin aiempaakin tärkeämpiä. Mitä rauhallisemmin ajelee, sitä vähemmän vilkkuvat virkavallan passikuvakoneet. Fiksu jättää rallit Rovanperälle ja muille TOYOTA GAZOO Racingin tiimille.

    Ajossa Corolla TS pärjää vähintäänkin hyvin. Vaikka moottoritien varrella puut huojuvat tuulessa, auto halkoo maisemaa jämäkästi sen pahemmin heilahtelematta. Vastaavasti kaupunkiajossa ja parkkipaikoilla auto on reiluun kokoonsa nähden hämmästyttävän ketterä. Style-varustetasossa mukana tuleva peruutuskamera on kieltämättä tällaisen epävarman kuskin manööverejä helpottava varuste, jota koeajoauton luovutuksen jälkeen jää kaipaamaan.

    Moni vakiovaruste tekee autoilusta mukavaa, mutta tärkeimmät tekevät siitä ennen kaikkea turvallista. Koeajomallissa mukana olivat adaptiivinen vakionopeussäädin, kaistavahti, hätäjarrutus sekä kuolleen kulman varoitin. Ne kaikki tulevat tarpeeseen. Liikenteessä on oltava tarkkana, mutta koska olemme vain ihmisiä, kone on hyvä apu silloin, kun keskittyminen herpaantuu.

    Perheautona Toyota Corolla TS:n vahvuus on siinä, että se vastaanottaa vaivatta takakonttiinsa suurenkin määrän matkatavaroita. 

     

    Matkatelkkari kojelaudassa reistailee

    Vaikka kehuja on sadellut runsaasti, ei yhteiselo farkku-Corollan kanssa ollut aivan sataprosenttista riemua. Arviooni saattaa vaikuttaa sekin, että mielestäni autoilu meni pilalle silloin, kun bitit ja hipaisukytkimet tulivat ohjaamoihin. Tänä päivänä mistään ei tule mitään ilman matkapuhelinta, ei oikein edes autolla ajamisesta.

    Pienellä väkertämisellä oma puhelimeni yhdistyi Apple Car Playn kautta hieman takavuosien telkkaria suurempaan infonäyttöön. Kuin enteellisesti jopa liian helposti. Sen sijaan jatkossa puhelin välillä yhdistyi infosysteemiin ja välillä ei – täyttä digitaalista mielivaltaa osoittaen.

    Välillä myös navigointiin käytetty Google Maps jäätyi täysin. Kun pienessä kiireessä pitäisi navigoida lasten jalkapallopeliin vieraskentälle, tämä nostattaa adrenaliiniryöpyn. Peliä ajatellen se voi olla paikallaankin, mutta liika on liikaa.

    Kokonaisuutena Toyota Corolla TS selvisi muutaman päivän koeajosta kuitenkin kiitettävin arvosanoin. Kilometrejä kertyi lähes 700 erilaisilla teillä pienestä kaupunkipyörittelystä maanteihin ja moottoriteihin.

    Yhdistelmä luultavasti paljasti testaajallekin sen, miksi farmari-Corolla on Suomen suosituin auto. Tilaihme tekee paikassa kuin paikassa sen mitä lupaa, edullisesti sekä riittävän hyvin ja ainakin sivupeilien osalta myös hämmästyttävän kestävästi. Ei ihme, että perheen lapset vaativat Corolla TS:ää perheen seuraavaksi autoksi. 

    Puhelin yhdistyi Apple Car Playn kautta hieman takavuosien telkkaria suurempaan infonäyttöön. 

  • Tässä mallissa minua miellyttivät eniten:

    1. Suuri ja toimivan muotoinen tavaratila.

    2. Kattavat ajonavustusjärjestelmät.

    3. Ketteryys pienissä tiloissa ja pysäköidessä


    Toyota Corolla Touring Sports Hybrud Style

    Moottori
    1,8 Hybrid

    Teho
    103/140 (kW/hv)

    Hiilidioksiidipäästöt
    106 g/km

    Takuu 
    3 vuotta/100 000 km

    Autoveroton hinta 
    35 060 €

    Autoverollinen hinta
    38 053,31 €

    Metalliväri sisältyy hintaan.

    Black-paketti
    Sisältää Bi-tone-kaksivärimaalauksen (ulkoväri veloitetaan erikseen) 

    Autoveroton hinta
    340 €

    Autoverollinen hinta
    364,93–365,68 €


     

     

     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua