1. Toyota Way
  2. Blogit
  3. Toyotan erilaisille asiakkaille monia (liikkuvuus)palveluita
Toyota palvelee

Toyotan erilaisille asiakkaille erilaisia (liikkuvuus)palveluita

Juho Ikonen
Liikkuvuuspalvelut ovat kasvaneet vuosien saatossa tärkeäksi liiketoiminnaksi Toyotalle. Perinteisen auton ostamisen rinnalle on tuotu paljon vaihtoehtoja erilaisille asiakkaillemme. Onkin ollut ilo olla mukana luomassa uudenlaisia tapoja autoilla jo palveluiden ensimetreiltä lähtien.
  • Teksti: Juho Ikonen
  • Kuvat: Toyota
  • 28.5.2024
  • Vuosia sitten hain Toyotalle töihin traineeksi, tietämättä tarkkaan, mitä rooliini kuuluisi – juuri se teki tehtävästä niin kiinnostavan. Maaliskuun 2020 alussa aloitin uusien kollegojeni kanssa, ja ensimmäinen viikko kului kuin siivillä. Sitten koronavirus muutti kaiken. Ensimmäisen työviikkoni jälkeen siirryimme täysin etätöihin, ja suunnitellut työtehtäväni menivät uusiksi.

    Ammatillisesti koronavirus osoittautui onnenpotkuksi. Jo huhtikuussa 2020 minulta kysyttiin, kiinnostaisiko minua siirtyä liikkuvuuspalveluihin. Silloin ne tarkoittivat rakenteilla olevaa Toyota Kuukausitilausta – uutta digitaalista palvelua, jossa asiakas voi tilata Toyotan auton käyttöönsä kuukauden sitoutumisajalla. Tartuin tilaisuuteen innolla heti, ja sillä tiellä olen edelleen.

    Toyota Kuukausitilauksesta KINTO Flexiksi

    Toyota Kuukausitilauksen pilottiversio lanseerattiin huhtikuussa 2020 ja se yllätti suosiollaan. Hypättyäni mukaan Toyota Auto Finlandin ja Toyota Finance Finlandin muodostamaan hybriditiimiin, oli selvää, että tätä bisnestä kehitetään eteenpäin – ja pian vauhti kiihtyikin. Aluksi keskityimme automatisoimaan manuaaliset prosessit ja helpottamaan asiakastilauksia. Panostimme myös asiakasviestintään, käynnistimme tavoitteellisen markkinoinnin ja vakuutimme Toyota-jälleenmyyjät ympäri Suomen palvelun eduista.

    Vuoden 2021 alkupuolella luottamus Toyota Kuukausitilausta kohtaan oli jo vakiintunut, ja tiimimme sai tehtäväksi brändiuudistuksen. Tämä vaati palvelun kokonaisvaltaista remonttia ja siirtymistä uuteen KINTO-brändiin. KINTO on Toyotan vuonna 2019 perustama globaali brändi, joka tarjoaa eri liikkuvuuspalveluja eri markkinoilla. Vuosi 2021 kului brändiuudistuksen parissa ja palvelun laadun parantamisessa. Joulukuussa, juuri ennen itsenäisyyspäivää, julkaisimmekin KINTO Flexin, tuoden Suomeen ensimmäisen KINTO-palvelun.

    Ainoa mikä on varmaa, on jatkuva parantaminen

    Toyotan jatkuvan parantamisen kulttuuri on tullut tutuksi KINTO Flexin parissa työskennellessä. Mikään ei ole koskaan valmista, vaan aina löytyy kehitettävää. Oma roolini on ollut monipuolinen – olen saanut oppia ja tehdä lähes kaikkea uuden palvelun elinkaareen liittyvää. Sattuman (tai koronaviruksen) kautta löysin intohimon digipalvelukehityksen ja markkinoinnin parista, vaikka opintoni olivatkin eri aihepiireistä.

    Olen työskennellyt myös muiden projektien, joissa on ollut hienoa huomata, kuinka paljon olen vuosien mittaan oppinut ja kasvanut ammatillisesti.

    Missä liikkuvuuspalvelut menevät nyt ja mitä näkyy horisontissa?

    Ylpeydellä olemme todenneet meidän KINTO Fleximme olevan maailman paras. Sen ovat osoittaneet muun muassa autojen lukumäärä, kuukausittaiset tilaukset, verkkosivutilastot, palaavien asiakkaiden lukumäärä ja lukuisat muut käppyrät, joita raportoimme Keski-Euroopan suuntaan. Palvelusta onkin vuosien saatossa kasvanut aitoa liiketoimintaa, jonka löytävät edelleen niin vanhat kuin uudet asiakkaat.

    Jatkuva palvelun kehitys on tuonut vuosien aikana paljon uusia toimintoja asiakkaillemme. Kuuntelemmekin herkällä korvalla asiakkaidemme antamia palautteita – asiakkaiden suusta saadaan parhaat kehitysideat, jotka samalla hyödyntävät heidän lisäkseen myös meitä. Tyytyväiset asiakkaat kulkevatkin käsi kädessä tyytyväisen palveluntarjoajan kanssa.

    Viimeisen vuoden sisällä olemme panostaneet muun muassa CRM-markkinointiin ja kampanjointiin, tiedolla johtamiseen sekä selkeämpään asiakaskommunikaatioon. Palvelun verkkosivut ja tilausprosessi ovat myös uudistuneet. Lisäksi asiakkaille on tuotu mahdollisuus valita kuukauden sitoutumisajan sijaan myös kolmen tai kuuden kuukauden sitoutumisajat sekä ostaa lisäpalveluina pienempiä omavastuita auton vakuutukseen. Tätä tekstiä kirjoittaessani olemme juuri julkaisemassa KINTO Flexiä myös yritysasiakkaille.

    KINTO Flexin tulevaisuus näyttää valoisalta – kiitos siitä uskollisille asiakkaillemme ja huipputiimillemme. On ollut mahtavaa vuosien saatossa huomata, miten autoilun tapoja voi uudistaa ja kuinka perinteinen käteisellä tai osamaksulla auton ostaminen ei ole se ainoa vaihtoehto. Jatkuvasti muuttuvat asiakkaamme ja heidän preferenssinsä sekä tarpeensa kaipaavat erilaisia ratkaisuja, joita me olemme valmiita tarjoamaan. Tervetuloa siis tutustumaan uudenlaiseen tapaan autoilla, tai pikemminkin: tervetuloa kintoilemaan!

  •  
    Blogin kirjoittaja

    Juho Ikonen

    Tuoteasiantuntija
    Toyota Auto Finland

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua