Huollosta hyvillä mielin
-
Teksti: Kauko Kyyrö
-
Kuvitus: Elina Rajala
-
16.11.2022
-
Huollettu auto voi paremmin. Männät, laakerit, venttiilit ja muut moottorin osat suoriutuvat tehtävästään sujuvammin ja rennosti, kun koneeseen on vaihdettu uudet öljyt ja epäpuhtauksia sieppaava suodatin. Polttoaineseokseen tarvittava ilma kulkee vaivattomasti uuden ilmanpuhdistimen kautta ja puhti paranee. Renkaat tarraavat paremmin tiehen kämmenen kokoisen kosketuspinnan kautta, kun kulutuspintaa on reilusti ja ehjät valot auttavat näkemään paremmin. Talven alla on paras aika katsoa auton hyvinvoinnin perään. Liukkaus ja pimeys vaatii valppautta ja kuntoa. Auton käyttäminen ammattiauttajalla, automekaanikolla, piristää ja lisää varmuutta.
Huollettu auto parantaa energiatehokkuutta ja varmistaa liikkumisen. Nyt opetellaan sopeutumaan uuteen polttoaineiden hintatasoon, energian niukkuuteen ja yhteiskunnan huoltovarmuuden parantamiseen. Toimintavarma huollettu auto kuluttaa vähemmän polttoainetta. Huoltovarmuuden kannalta erityisen tärkeää on kuljetuskaluston pitäminen voimissaan.
Viimeaikaiset tapahtumat ovat palauttaneet mieleen vuosikymmenten kultaaman asevelvollisuusajan Autokomppaniassa. Silloin ei aina ymmärtänyt miksi Proto Sisun, maineikkaan Masi maastokuorma-auton edeltäjän, polttoainejärjestelmän ilmausta piti harjoitella päivästä toiseen. Se piti onnistua ilman ohjekirjoja, pimeässä, sateessa, puoliunessa, eli milloin vain. Diesel oli pakko saada henkiin. Sotilaskalusto ja sen vaatimukset ovat tietysti oma tarinansa, mutta ajokaluston huollon yksinkertaisen viisas tavoite jäi mieleen. Kun korjataan, niin korjataan kerralla kuntoon. Toista tilaisuutta ei ehkä tule. Tavoite on mielestäni kelpo ohjenuora mille tahansa auton huolto- ja korjaamotoiminnalle.
Jatkuva parantaminen pienin askelin. Kaikki, riippumatta asemastaan yrityksessä, voivat osallistua työn parantamiseen pienin askelin. Samalla karsiutuu turhia vaiheita ja tehokkuus paranee. Auton huoltopalvelu on parantunut ja monipuolistunut. Mukaan on tullut digitaalisia palveluita, nouto- ja palautuspalvelu, huoltotyön videointia, sijaisautoja ja rahoituspalveluita. Näillä asiakaspalvelua laajentavilla hyvillä asioilla ei kuitenkaan voi korvata hyvää henkilökohtaista asiakaspalvelua.
Autohuollon palvelutapahtuma pitää sisällään mekaanikon työn lisäksi ajanvarauksen, hintakyselyn, auton toimituksen huoltoon, noudon ja maksamisen, siis useita kohtaamisia. Asiakaspalvelu voi näissä tilanteissa onnistua hyvin tai vähemmän hyvin. Parhaimmissakin suorituksissa voi aina löytyä pieniä parantamisen kohteita. Kun korjaamon työstä huokuu kunnianhimo laatuun ja työn täydelliseen suoritukseen, se näkyy asiakkaalle ja lisää luottamusta. Asiat tehdään kerralla kuntoon ja asiakkaalle tulee hyvä mieli.
Asenne ja ammattitaito ratkaisevat. Hyvä asenne on perehtymistä, ratkaisuhalukkuutta ja pyrkimystä parhaaseen lopputulokseen. Asennetta voi varmaan opiskella ja harjoittaa, mutta kyllä lahjakkuuttakin, luontaisia taipumuksia, tarvitaan.
Yllättäen autolleni tuli joku hätä, kun matkasin syyskesäistä viitostietä Etelä-Savosta kohti Espoota. Auto alkoi täristä kuin horkassa. Mitä tapahtui? Arvailu keskeytyi, kun moottorinohjauksen varoitusvalo, ja joukko muita varoitusvaloja, syttyi. Piti päästä heti ammattilaisen puheille. Käännyin Mikkelissä Toyota-liikkeen pihaan. Huoltoneuvoja kuunteli tarinan, epäili polttoainesuutinta, testiin ei voinut siltä istumalta päästä, mutta tarjoutui kuuntelemaan oireita.
Epäily vahvistui ja ohjeena huoltoon vienti mahdollisimman pian. Ammattilaisen arvio jotenkin rauhoitti, vaikka ymmärsin, että vika voisi olla vakava. Puhelu Kirkkonummen Toyota huoltoon. Testille raivautui täydestä varauskalenterista aika seuraavalle päivälle. Asia otettiin tosissaan. Testi varmisti epäilyt. Auto jäi huollon pihaan, korjaukselle varattiin aika. Pian tuli soitto, osat tilattu pikatoimituksena, saapuvat ajoissa, korjaus saadaan tehtyä varattuna aikana. Rauhoittava viesti, asia hoituu.
Muutaman päivän päästä viesti kertoi, että auto on kunnossa, ennakoidulla kustannuksella. Vajaan viikon aikana, jo Mikkelistä alkaen, tuntui, että ollaan asiantuntevissa käsissä. Asenne oli ratkaisuhakuista, asiakkaan harmia lievenettiin tiedolla etenemisestä ja avun antamisessa ei viivytelty. Toiminnasta vakuuttuneena auto päätyi määräaikaishuoltoon samaan paikkaan. Kaikki sujui odotetusti, toiveet toteutettiin täsmällisesti ja laadulla. Parin päivän päästä tuli tekstiviesti ”kiitos käynnistä, soittakaa jos jäi jotain kysyttävää”. Teki mieli soittaa ja kertoa, että kyllä jäi hyvä mieli.
-
Kauko Kyyrö
Kauko Kyyrö luo näkymiä autoalan ilmiöihin ja käänteisiin. Kauko on autoinsinööri, jolla on takanaan yli 30 mainostoimistovuotta.