Pyörät pidetään pyörimässä
-
Teksti: Kauko Kyyrö
-
Kuvitus: Elina Rajala
-
28.3.2022
-
Tunteet ovat pinnassa. Jäähyväisissä näkyy pelkoa mutta myös toivoa. Maansa puolustajat lähettävät perheensä turvaan pois pommien alta. Näky avaa kanssaihmisten silmät. Syntyy vilpitön halu auttaa. Eurooppa on ajautumassa kaikkia koskettavaan uuteen kriisiin. Entisissäkin, koronassa ja ilmastossa, olisi vielä työsarkaa. Tehtävänä on nyt kaikkialla, myös meillä, toimintakyvyn ylläpitäminen.
Tavaran vieminen tehokkaasti perille on toimivuuden elinehto. Polttoaineiden hinnan nousu rasittaa kuljetusalaa. Raskas kalusto käyttää dieseliä ja saatavuusongelmissa olevaa AdBlue urealiuosta. Välitön apu voi löytyä ammattiliikenteen polttoainehinnan tukemisesta. Pidemmällä tähtäimellä, tosin aika pian, ratkaisut ovat vaihtoehtoisissa, samalla ympäristöystävällisimmissä polttoaineissa. Siirtymä nesteytettyyn maakaasuun (LNG) ja omavaraisuutta lisäävään biokaasuun on hyvässä vauhdissa.
Sähköistyminen painottuu nyt kevyempää kalustoa käyttävään lähijakeluun. Esimerkiksi jo lähes puolet kotitalouksista saa postinsa sähköistetyllä kalustolla kuljetettuna. Laivaliikenne irtaantuu myös dieselistä. Siirtymä biokaasuun on alkanut. Tavaraliikenteen kokonaisuudesta 80 prosenttia kulkee lavoissa, joten laivojen energiaratkaisut ovat keskeisessä asemassa. Nopeana ja tärkeänä toimenpiteenä kuljetuksissa, niin laivoissa kuin rekoissakin, on kuljetusten tehon ja hyötysuhteen optimointi entisestään. Jokaisella polttoainelitralla pitää kuljettaa mahdollisimman paljon tavaraa; ei tyhjiä perävaunuja ja lastiruumia, eikä tyhjänä ajettavaa paluumatkaa.
Auton kunto ja käyttö on jokaisen hallussa olevaa vastuullisuutta. Kun polttoaineen hinta nousee, kulutusta pitää vähentää ja autolla ajetaan vain tarvittavat ajot. Huviajot jätetään pois ja pienet matkat kävellään. Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään harkiten. Ei kasata liikaa kuormaa auton katolle, ei liioin sisällekään. Korjataan ilmaantuvat viat heti, huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti ja pidetään auto aina katsastuskunnossa. Toyotan Relax-turvapalvelu on oiva keino hankkia autoon veloituksetonta huoltoturvaa. Auton vaihtokin voi olla juuri nyt tarkoituksenmukaista, jos käyttötarve on muuttumassa. Jos auton käyttövoimavalinta ja elinkaaren kokonaiskustannukset tai päästöt askarruttavat, lisätietoa voi etsiä vaikka Ilmastopaneelin Autokalkulaattorin avulla.
Kiertotalous auttaa keventämään kulutuksen kustannuksia. Avustuskeräyksetkin ovat osaltaan näyttäneet miten paljon ihmisiltä löytyy uutta käyttöä odottavaa tavaraa. Liikennevälineistä kierrätys tuottaa uusiokäyttöön purkuosia, metalleja, muovia ja kumia. Autoja romutetaan tai puretaan vuodessa noin satatuhatta kappaletta, ja renkaita kerääntyy kierrätykseen puolestaan noin kahdeksan miljoonaa kappaletta. Kierrätyksen suosio on korkeammalla kuin koskaan, kiitos tietoisuuden kasvun, autojen kierrätyspalkkion ja raaka-aineiden kysynnän. Kymmenkertaistuneet katalysaattorivarkaudet on tosin kirjattava kiertotalouden negatiivisiin ilmiöihin. Laajalle levinnyt ongelma aiheuttaa auton omistajille paljon harmia ja kustannuksia.
Katse on energian saatavuudessa ja samalla fossiilisista energiamuodoista irtaantumisessa. Huoltovarmuuden nimissä juuri nyt pitää varmistaa nykyisten polttoaineiden saatavuus. Ehkä olisi syytä jopa perua turpeennostokoneista luvattu romutuspalkkio. Kun vihreä siirtymä toden teolla alkaa, energian tuotannon painopisteet todennäköisesti selkiintyvät. Sähkö on tuotettava kestävästi, ilman hiiltä. Se on välttämätöntä vihreän vedyn tuottamiseksi. Vetyä tarvitaan hiilidioksidivapaan teräksen tuotantoon. Terästä tarvitaan kaikkialla. Nykyinen teräksen tuotanto hiilellä rasittaa ilmastoa yhtä paljon kuin kaikki maailman autot yhteensä. Uudet puhtaammat energiamuodot tulevat käyttöön maltilla ja harkintaa käyttäen. Niin ainakin sopii toivoa.
Tiukemmat ajat ovat osoittaneet ja osoittavat, että omavaraisuus ja monimuotoisuus on viisasta. Yhteishenki ja toisista välittäminen on arvokkainta. Tavoitteista ei tarvitse tinkiä, mutta kuluttamista voi välillä hillitä. Myös ja huollon varmistaminen on välttämätöntä, jotta pyörät pysyvät pyörimässä.