Kesäduuniblues
-
Teksti: Kauko Kyyrö
-
Kuva: Elina Rajala
-
21.7.2022
-
Kesätyöpaikkoja on tänä vuonna ennätysmäärä. Parin vaikeamman vuoden jälkeen yritysten, kuntien ja kaupunkien tarjonnasta riitti tänä vuonna valikoitavaksi asti. Kesätyö kuuluu nuorelle siinä kuin kouluttautuminen ja harrasteetkin. Oma kesäduuniaika alkoi rakennustyömaalla. Koululaiset ja opiskelijat olivat tuolloin haluttua työvoimaa. Ulkomailta tuotettuja kausityöntekijöitä ei ollut. Aikainen herätys, mestarin ohjeet aamulla, lounas työmaaruokalassa ja päivätorkut parakissa rytmittivät kesäpäivää rakennusapumiehenä. Perjantaina tuli tilipussi, jossa oli palkkalaskelma ja rahat pennilleen.
Kesätyön kulta-aika alkoi seuraavana kesänä harjoittelijana veneliikkeessä. Siinä kesä oli koko ajan iholla. Melko pian pääsin opettelemaan mekaanikon hommia. Kokeneempien opastuksella osaaminen karttui. Seuraavatkin kesät kuluivat veneiden parissa. Veneen omistamiseen liittyy erityinen lataus. Talvella suunnitellaan kesän veneilyä, tehdään hankintoja, sovitaan retkistä ja aikatauluista. Veneen vesillelaskussa odotus purkautuu hyväntuulisuutena, kun vene vastaa toiveita. Koeajo sinetöi asian. Kesä voi alkaa. Mekaanikkona tuon tunnelman aistiminen oli hyvä bonus työn onnistumisesta. Ei haitannut, vaikka työpäivät venyivät auringonlaskuun, kaikki oli vaan mukavaa.
Positiivinen työilmapiiri on nuorelle arvokas kokemus. Oppiminen, palautteen saaminen, vuorovaikutus ja palkitseminen kuuluvat työhön. Kesätyö jää mieleen. Sillä on merkitystä.
Kesäauto hankitaan usein vuokraamalla. Käytännöllinen ja vaivaton KINTO Flex on Toyotan uusi kuukausitilauspalvelu, jolla voi hankkia uutta vastaavan auton kiinteällä kuukausimaksulla ilman huolia huollosta tai korjauksista. Lyhytaikainen sitoutuminen sopii mainiosti vaikkapa kesäautotarpeeseen. Joskus aiemmin tyypillinen kesäauto oli jo parhaat vuotensa nähnyt, toivottavasti edes kesän ajokunnossa pysyvä, halpa auto. Talvet se oli seisontavakuutuksella.
Oma ensihankintani oli VW411 Variant. Ostopäätöksen sinetöi kaupantekijäiseksi tullut radio/c-kasettisoitin, joka löytyi pelkääjän penkiltä pakkauksessaan, asennuksen sai hoitaa itse. Työkaverin Corolla Sprintteristä lainatut Abba-kasetit viihdyttivät läpi kesän. Radiossa soi Jussi & The Boys’n Kesäduuniblues.
Volkkari oli verotussyistä pakettiautoksi rekisteröity. Nämä piilofarmareina myydyt edulliset autot katosivat markkinoilta, kun pakettiautotkin pantiin verolle. Verosäännösten takia autossa ei ollut takapenkkiä. Sen tilalla oli lyhytaikaiseen kuljetukseen tarkoitetut vaneriset sivupenkit, anopintappoistuimiksi kutsutut. Takaluukussa oli korkeinta sallittua nopeutta, 80 km/h, osoittava tarra. Auto otti kyllä huippuja tuplasti. Rajoitettu nopeus ei haitannut, koska tuolloin oli voimassa yleinen öljykriisin seurauksena säädetty 80 km/h kattonopeus. Öljykriisi aiheutti kivihiilen käytön lisäämisen ja maakaasutoimitusten aloittamisen itänaapurista. Kattonopeuden paluuta on nytkin väläytelty, kivihiili ja maakaasu eivät ole enää suosiossa ja energia on palannut puheenaiheiden kärkipäähän.
Kesäauto jäi palvelukseen talveksikin. Se piti katsastaa. Lievästi ruostuneen pohjapellin hitsausta yritettiin itse. Paikkaus onnistui, mutta auto sekosi. Kun painoi jarrua, äänimerkki soi ja valokatkaisijasta napsahti hätävilkku päälle. Pohjakotelossa ollut sähkösarja oli saanut hitsauslämmöstä kipeää ja virtapiirit menivät solmuun. Autoon saatiin kuitenkin lopulta leima, ja talvikauden palvelu alkoi. Seuraavana kesänä se oli taas kesäauto.
Kesätie on kuoppainen. Valtion teitä on 80000 kilometriä, ja niistä suurin osa on päällystettyjä. Yksityisteitä on lisäksi moninkertainen määrä. Tienpidon määrärahat supistuvat ja huonokuntoisten teiden määrä kasvaa. Tänä vuonna, vaikean talven jäljiltä, huonosta kunnosta muistuttavat hajonneet ja reikiintyneet päällysteet. Mielestäni teiden kunnossapidon vähentäminen on huono asia, jo huoltovarmuudenkin kannalta. Lisäksi asfalttityöt tarjoaisivat myös kesätyöpaikkoja.
Kesätiellä on ruuhkaa, kun liikenne kasvaa matkailuautoista, moottoripyöristä, maatalouskoneista ja tiejyristä. Tänä vuonna kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tiemerkintöjen maalauksista aiheutuviin hidasteisiin. Keltaiset sulkuviivat poistuvat lopullisesti teiltä ja tilalle tulee valkoista. Maalausryhmiä ja koneita liikkuu teillä koko kesän ympäri maata, mutta kesätiellä ei kannata pitää kiirettä. Maltilla selviää paremmin perille.