Toyota palvelee

Kun kuvaaja käskee, RAV4 vie eikä vikise

Yritysautot
MTV3 Uutiset korvasi syksyllä eläköityneet kuvausautonsa Toyota RAV4 Hybrideillä. Bensapihit autot ovat varusteltu kattavasti, mutta kuvauskaluston ehdoilla suunniteltu takakontti konkarikuvaaja Pete Näsmanin piti nikkaroida itse.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 17.11.2020
  • Jos jotakin asiaa ei ole osunut Pete Näsmanin linssin eteen, sitä ei liene olemassakaan. Viimeiset 25 vuotta Näsman on viettänyt tapahtumarikasta uutiskuvaajan elämää MTV3 Uutisten palveluksessa.

    ”Välillä mennään presidentin linnaan ja välillä sikalaan, laivalle tai lastentarhaan. Työ ei ole koskaan samanlaista, tapaan jatkuvasti mielenkiintoisia ihmisiä ja siksi siitä tykkäänkin”, Näsman sanoo.

    Pääosa uutiskuvaajan työstä tehdään toimituksen ulkopuolella. Joviaalin ihmistuntemuksen ja kameran ohessa kuvaajan tärkein varuste onkin auto.

    ”Auto on meille ennen kaikkea työkalu. Vaikka suurin osa ajoista on kaupungissa, auton pitää olla sellainen, että se vie luotettavasti paikkaan kuin paikkaan ja myös sieltä pois.”

    Nopeimmillaan suora lähetys Pete Näsmanin kamerasta kiitää kohti Pasilaa vain kahdessa minuutissa.

     

    Jalustan on mahduttava kokonaisena mukaan

    Näsman on uutiskuvaajien kokenutta kaartia. Hänen mielipiteellään olikin suuri merkitys uusien autojen valinnassa.

    ”Koeajoin monia merkkejä, ja monet olivatkin hyviä. Koeajokaluston valinnassa tärkein kriteeri oli riittävän suuri tavaratila, minne kameran jalustan saa laitettua sisään kokonaisena.”

    Lopulta MTV Uutisten uusiksi kuvausautoiksi valikoituivat 2,5-litraiset Toyota RAV4 Hybridit. Auto vastaa uutiskuvaajan tarpeisiin hyvin, sillä tavaratila on suuri ja auton varustelu kattava. Tärkeä uudistus on integroitu navigaattori, joka kasvattaa uutiskuvaajan osumatarkkuutta, silloin kun vieraaseen paikkaan pitää löytää kiireessä.

    ”Vanhoille autoillemme tuli kymmenessä vuodessa vajaa 100 000 kilometriä mittariin, sillä suurin osa kuvauskeikoista on kaupungissa. Siksi pienikulutuksinen hybridi on meille hyvä valinta.”

    Keskimääräinen polttoaineenkulutus on laskenut autokauppojen myötä 11 litrasta 5,6 litraan sadalla kilometrillä.

    Pete Näsman nikkaroi itse tavaratilaan varustelokerikon kamerakelkkoineen ja akkulatureineen.

     

    Erikoisvarusteltu tavaratila on nopeuden ehto

    Kun tarpeet ovat yhtä erikoiset kuin kuvaajilla, ei kattavinkaan varustelu pysy perässä. Uutistyö on kovatahtista. Nopeimmillaan suora lähetys Näsmanin kamerasta kiitää kohti Pasilaa vain kahdessa minuutissa.

    Se ei onnistuisi, elleivät kuvausvarusteet pysyisi säntillisessä järjestyksessä. Siksi Näsman on itse nikkaroinut tavaratilaan varustelokerikon kamerakelkkoineen ja akkulatureineen. Rakennustyötä auttoi se, että toisin kun monessa hybridiautossa, RAV4:ssä akut eivät syö tavaratilan kokoa tai lattian tasaista muotoa.

    ”Vuosien varrella olen oppinut, mitä mukana tarvitaan. Ja kun tavaratilan on rakentanut itse, tietää myös mistä syyllinen löytyy, jos jotakin tavaraa ei löydykään!”

    ”Välillä mennään presidentin linnaan ja välillä sikalaan, laivalle tai lastentarhaan. Työ ei ole koskaan samanlaista, tapaan jatkuvasti mielenkiintoisia ihmisiä ja siksi siitä tykkäänkin”, Pete Näsman sanoo.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua