Kattavaa autojen sähköistymistä
-
Teksti: Kalle Kalaja
-
Kuvat: Kalle Kalaja
-
27.6.2023
-
Toimitusjohtaja Heikki Freund korosti hybridimallien nykyroolia. Liikenne sähköistyy vauhdikkaasti, ei ainoastaan sähköautoistu. Taustalla näkyy polttokennomalli Mirai.
Hybridipioneeri Priuksen viidettä sukupolvea esiteltiin lehdistölle Vantaalla juuri ennen juhannusta. Samassa yhteydessä oli luontevaa kuulla Toyotan edustajien näkemyksiä tämän hetken automarkkinatilanteesta ja erilaisten voimanlähdevaihtoehtojen puhuttelevuuksista.
”Toyota on tuttuun tapaan henkilöautotilastojen ykkösmerkki Suomessa, mutta merkkimme puhuttelee ostajia enenevässä määrin myös muualla Euroopassa. Kun vuonna 2018 sijoituimme koko Euroopan ensirekisteröinneissä sijalle 8, olimme viime vuonna jo hopeasijalla”, kertoi Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Heikki Freund.
Hybridien rooli
Osa nyt rekisteröitävistä autoista on myyty jopa yli vuosi sitten. Täyssähköautojen osuus Suomen ensirekisteröinneissä oli alkuvuoden 2023 aikana noin kolmannes. Viimeaikaisissa asiakastilauksissa niiden määrä on laskenut viime vuoden huippukuukausien osuuksista, mutta kysyntää tuntuu edelleen olevan paljon. Siksi on perusteltua tarkastella syitä sille, miksi Toyotan laajassa mallivalikoimassa ei ole montaa täyssähköautoa. Onko valmistaja jäänyt kehitysvauhdissa jotenkin jälkeen?
”Itse asiassa hybridiautossa on melkein kaikki sähköautossa tarvittavat komponentit. Toyotalla olisi mahdollisuus laajentaa nopeastikin sähköautomallistoaan, mutta keskittyminen verrattain kohtuuhintaisiin hybridiautomalleihin on osoittautunut onnistuneeksi ratkaisuksi. Tämä on nähtävissä markkinaosuudestamme Suomessa: henkilöautojen kärkimerkkinä se on nyt yli 17 %”, kertoi tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen.
Toyotan yli 25 vuoden aikana tapahtunutta hybridimatkaa tarkasteltaessa on helppo havaita, että tästä voimanlähderatkaisusta on vähitellen tullut automaailman huomattava sähköistäjä. Merkin hybridiautoja on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 23 miljoonaa kappaletta. Niistä uranuurtaja Priuksia on yli 5 miljoonaa.
Tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen tuntee hybridimallien edut pintaa syvemmältä. Maahantuojalla on tallessa yli 25 vuotta sitten lanseerattu 1. sukupolven Prius, jota Karvinen kuvassa ulkoiluttaa.Vaihtoehtoja eri tarpeisiin
Ihmisillä ja yrityksillä on varsin erilaisia tapoja ja tarpeita käyttää autojaan. Siksi tietynlainen yhdistelmä erilaisia ominaisuuksia palvelee vain rajattua määrää asiakkaita. Suurikokoisena ja maailmanlaajuisena yrityksenä Toyota pystyy pitämään mallistossaan paitsi hyvin erikokoisia malleja, myös monenlaisia voimanlähdevaihtoehtoja.
”Suomessa automyyntien volyymit ovat nyt poikkeuksellisen alhaalla, eikä tilanne todennäköisesti tule nopeasti tästä oleellistesti muuttumaan. Ensirekisteröityjen autojen keskihinnat ovat nousseet merkittävästi, mutta ihmisten ostovoima ei ole kasvanut viime vuosina – pikemminkin päinvastoin. Siksi on tärkeää, että suomalaisilla yksityisasiakkaillakin on mahdollisuus löytää sopivalla välirahalla aiempaa ympäristöystävällisempi, oikeankokoinen uusi auto”, totesi Heikki Freund.
Paitsi erilaisia hybridi- ja täyssähköautoja, Toyota valmistaa myös tavanomaisempia bensiini- ja dieselautoja, sekä muutamaa erikokoista polttokennokäyttöistä vetymallia. Toyota testaa parhaillaan uudenlaisia akkuratkaisuja ja vetyä energiamuotona myös polttomoottorisovelluksissa.
Lataushybridi Prius – miksi?
Ensimmäinen Suomeen saapunut viidennen sukupolven Prius oli nähtävillä kesäkuisessa lehdistötilaisuudessa. Sen coupé-tyylisemmäksi hiottu muotoilu voi viehättää muitakin kuin nykyisiä Prius-kuljettajia. GA-C-nimeä kantava alustarakenne on ensi kertaa tässä mallissa käytössä. Mutta onko Plug-in-voimapaketti riittävän puhutteleva aikana, jona sähköautoa pidetään yleisesti moderneimpana ratkaisuna?
”Prius on hybriditekniikan ikoni. On loogista, että tämä malli jatkaa tuon tekniikkatyypin kehityskärjessä. Viidennen sukupolven lataushybriditekniikka on poikkeuksellisen energiatehokas sekä sähköajossa että auton liikkuessa polttomoottorin voimin. Prius pystyy yhdistämään näiden kahden tekniikan parhaat puolet. Täyssähköautona Prius olisi kalliimpi, eikä tietenkään saavuttaisi lähellekään noin 1 000 kilometrin toimintamatkaansa ilman lataustarvetta ”, Pekka Karvinen totesi lopuksi.
Ensimmäinen Suomeen saapunut 5. sukupolven Prius oli esillä kesäkuisessa lehdistötilaisuudessa. Poikkeuksellisen energiatehokkaan lataushybridiuutuuden muotoilua on viety linjakkaampaan ja hieman urheilullisempaan suuntaan. -