Toyota palvelee

Toyotan sähköautot

Tervetuloa tutustumaan sähköautoilun maailmaan.

Tutustu Toyotan sähköautomallistoon

Mitä sähköautoista tulee tietää?

Miten sähköauto toimii?

Täyssähköautojen voimanlähteenä toimii sähkömoottori, ja ne toimivat ilman fossiilisia polttoaineita. Sähköautossa sähkömoottori muuntaa akusta saatavan sähköenergian mekaaniseksi energiaksi, joka pyörittää auton pyöriä. Toisin kuin polttomoottori, sähkömoottori tuottaa välittömän väännön, mikä mahdollistaa nopean ja tasaisen kiihtyvyyden tarjoten täysin uudenlaisen ajokokemuksen. Sähkömoottori on yksinkertaisempi ja tehokkaampi kuin polttomoottori, ja se toimii lähes äänettömästi, mikä tekee ajamisesta hiljaista ja sujuvaa.
Lue lisää sähköautoilun eduista

Mikä on sähköauton toimintamatka?

Sähköauton sähköajokantama eli toimintamatka riipuu automallista ja akun koosta samoin kuin ajo-olosuhteista sekä kuljettajan ajotavasta. 

Toyota bZ4X -malli rakentuu Toyotan pitkälle, lähes 25 vuotta kestäneelle sähköistymisen edelläkävijyyden pohjalle ja se tarjoaa jopa 416–511 kilometrin* sähköajokantaman yhdellä latauksella. 

Toyotan täyssähköinen hyötyajoneuvo, Proace EV, tarjoaa jopa 344 kilometrin* sähköajokantaman (WLTP-syklillä mitattuna).

Lue lisää toimintamatkasta

Sähköauton lataaminen

 

Toyota tarjoaa mielenrauhaa

Kuten kaikki muutkin osat Toyota-autoissa, sähköautojemme akustot on suunniteltu kestämään. Lisää mielenrauhaa tuo akustoille myöntämämme säännöllisesti huollettujen sähköautojen akkutakuu 8 v/160 000 km kun akun heikentyminen alle 70 %:iin alkuperäisestä kapasiteetista ja EV-järjestelmän takuu 5 v/100 000 km.  Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva. Koskee vain henkilöautoja, ei hyötyajoneuvoja.

Voit luottaa siihen, että kun sähköautosi akusto tulee tiensä päähän, se hävitetään turvallisella ja vastuullisella tavalla. Lisäksi pyrimme kierrättämään yli 50 % hybridiakun painosta.

Toyota bZ4X

Nauti luokkansa parhaasta suorituskyvystä! Toyota bZ4X tarjoaa voimaa ja vääntöä juuri silloin, kun sitä tarvitset. Etuvetoinen Toyota bZ4X on varustettu erittäin herkästi reagoivalla 150 kilowatin sähkömoottorilla, joka tuo ajoon aivan uudenlaista varmuutta ja vakautta. Nelivetoisen Toyota bZ4X -mallin sähkömoottorit ovat yhteensä 160 kilowatin tehoiset. 

Kyvykkään nelivetojärjestelmänsä ansiosta se on kotonaan myös vaihtuvissa sääoloissa ja haastavassa maastossa, kuten lumessa ja mudassa.  

Toyota bZ4X rakentuu Toyotan pitkälle, lähes 25 vuoden kokemukselle akkujen kehitystyöstä, minkä ansiosta se tarjoaa jopa 416–511 kilometrin* sähköajokantaman yhdellä latauksella.

Toyota bZ4X Rakenna malli

Tutustu ladattavan auton omistajan oppaaseen

Latausopas on suunnattu kaikille täyssähköauton tai ladattavan hybridin omistajille tai sellaista harkitseville. Tämä kattava maksuton opas sisältää mm.

  • Tietoa auton lataamisesta
  • Keskeisiä huomioita olosuhteiden vaikutuksista sähköautojen ja ladattavien hybridien ominaisuuksiin
  • Vinkkejä taloudelliseen ajoon ja pitkien matkojen taittamiseen sähköautolla
  • Sanastoa
Lataa opas

Toyotan kotiasennettavat latausasemat

Toyota-latausasema on helpoin ja tehokkain vaihtoehto Toyota-sähköauton lataamiseen. Tuotteemme soveltuvat täydellisesti Toyota-autojen turvalliseen lataamiseen ja toimivat saumattomasti yhteen sekä MyToyota-sovelluksen että autosi kanssa. Lisäksi ne mahdollistavat huomattavasti väliaikaislatauslaitetta nopeamman lataamisen. Kaikki Toyota -latausasemat ja oheistuotteet tukevat jopa 22 kW:n tehoista ja kolmivaiheista latausta.
Tutustu latausasemiin tästä

Sähköautotermistö tutuksi

Tutustu sähköautoihin liittyvään sanastoon.

VOLTTI (V)

Se osoittaa voiman, jolla elektroneja syötetään johtimen yhdestä päästä toiseen.

AMPEERI (A)

Ilmaisee sen nopeuden, jolla elektronit virtaavat sähköjohtimessa.

WATTI (W)

Osoittaa energian kulutuksen määrän sähkövirtapiirissä, jossa potentiaaliero on 1 V ja sähkövirta 1 A.

kW kilowatti, tehon yksikkö.


kWh akun KAPASITEETIN mittayksikkö.

kWh/km kuinka paljon energiaa kulutetaan kilometriä kohden, akun ENERGIATEHOKKUUDEN mittayksikkö.

AKUN KAPASITEETTI ÷ ENERGIATEHOKKUUS = SÄHKÖAUTON TOIMINTAMATKA

AC (vaihtovirta)

Käytössä kotitalouksissa BEV:t käyttävät auton sisäistä laturia (OBC) muuntamaan AC:n DC:ksi.

DC (tasavirta)

Tyypillisesti käytössä julkisissa latauspisteissä. Lataa BEV-autot nopeasti.

SoC (varaustila)

Sähköakun varaus suhteessa sen kapasiteettiin, mitataan prosentteina.

Tyyppi 2 (mode 2)

Eurooppalainen standardipistoke, seitsemännapainen liitäntä molemmissa päissä, mahdollistaa AC-latauksen.

Suko-latauskaapeli

Suko-latauskaapelilla voi ladata auton akkua tavallisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta eli ns. suko­-pistorasiasta tai lämpötolpasta.

CCS (yhdistetty latausjärjestelmä)

Eräs pikalaturityyppi.

Lue lisää aiheesta

Tutustu ladattavan auton omistajan oppaaseen:

Lue lisää aiheesta Toyota Way -asiakasjulkaisusta

*Sähköajokantama ja sähkönkulutus on mitattu WLTP-standardin mukaisesti kontrolloidussa ympäristössä. Toteutuneet arvot saattavat poiketa mitatusta. Sähköajokantamaan ja sähkönkulutukseen vaikuttavat ajotapa sekä muut tekijät mm. lämpötila, tieolosuhteet, liikenne, ajoneuvon kunto, varustelu, kuorma ja matkustajien määrä.