Mitä sähköautoista tulee tietää?
Miten sähköauto toimii?
Mikä on sähköauton toimintamatka?
Sähköauton sähköajokantama eli toimintamatka riipuu automallista ja akun koosta samoin kuin ajo-olosuhteista sekä kuljettajan ajotavasta.
Toyota bZ4X -malli rakentuu Toyotan pitkälle, lähes 25 vuotta kestäneelle sähköistymisen edelläkävijyyden pohjalle ja se tarjoaa jopa 416–511 kilometrin* sähköajokantaman yhdellä latauksella.
Toyotan täyssähköinen hyötyajoneuvo, Proace EV, tarjoaa jopa 344 kilometrin* sähköajokantaman (WLTP-syklillä mitattuna).
Sähköauton lataaminen
Toyotan sähköauton lataaminen on helppoa ja vaivatonta. Voit ladata sähköautoasi kotiin asennettavasta latausasemasta tai julkisesta sähköauton latauspisteestä.
-
Lataaminen kotona
Sähköauton akun lataaminen onnistuu kotioloissa joko pistorasiasta auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella (virta 8A, jännite 230V, teho 1.8kW) tai kotiasennettavasta latausasemasta. Turvallisuussyistä emme kuitenkaan suosittele jatkuvaa lataamista pistorasiasta.
Kiinteä Toyota-latausasema on älykäs latausvaihtoehto kotitalouden tarpeisiin. Toyota on tuonut myyntiin omat, sen tiukat laatuvaatimukset täyttävät kotiasennettavat latausasemat sähköautoja varten. Voit ostaa latausaseman autokaupan yhteydessä lisävarusteena.
-
Julkiset kiinteät latausasemat
Julkisten latausasemien verkosto kasvaa vauhdilla. Esimerkiksi monet kauppakeskukset ja ruokakaupat tarjoavat asiakkaiden käyttöön AC-latausasemia (vaihtovirtalataus). Näiden maksimaalinen latausteho on yleensä n. 22 kW.
-
Pikalataus
DC-pikalatausasemia (tasavirta) löytyy suurimmista kaupungeista ja mm. monilta huoltoasemilta. Pikalatausasemasta auton akusto on ladattavissa alle tunnissa. Toisin kuin AC-latausasemissa, joissa auton sisäinen laturi muuntaa vaihtovirran tasavirraksi, DC-latausasemassa tämä muunto tapahtuu itse latausasemassa. Tämä mahdollistaa huomattavasti suuremmat lataustehot ja nopeammat latausajat.
Toyota tarjoaa mielenrauhaa
Kuten kaikki muutkin osat Toyota-autoissa, sähköautojemme akustot on suunniteltu kestämään. Lisää mielenrauhaa tuo akustoille myöntämämme säännöllisesti huollettujen sähköautojen akkutakuu 8 v/160 000 km kun akun heikentyminen alle 70 %:iin alkuperäisestä kapasiteetista ja EV-järjestelmän takuu 5 v/100 000 km. Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva. Koskee vain henkilöautoja, ei hyötyajoneuvoja.
Voit luottaa siihen, että kun sähköautosi akusto tulee tiensä päähän, se hävitetään turvallisella ja vastuullisella tavalla. Lisäksi pyrimme kierrättämään yli 50 % hybridiakun painosta.
Toyota bZ4X
Nauti luokkansa parhaasta suorituskyvystä! Toyota bZ4X tarjoaa voimaa ja vääntöä juuri silloin, kun sitä tarvitset. Etuvetoinen Toyota bZ4X on varustettu erittäin herkästi reagoivalla 150 kilowatin sähkömoottorilla, joka tuo ajoon aivan uudenlaista varmuutta ja vakautta. Nelivetoisen Toyota bZ4X -mallin sähkömoottorit ovat yhteensä 160 kilowatin tehoiset.
Kyvykkään nelivetojärjestelmänsä ansiosta se on kotonaan myös vaihtuvissa sääoloissa ja haastavassa maastossa, kuten lumessa ja mudassa.
Toyota bZ4X rakentuu Toyotan pitkälle, lähes 25 vuoden kokemukselle akkujen kehitystyöstä, minkä ansiosta se tarjoaa jopa 416–511 kilometrin* sähköajokantaman yhdellä latauksella.
Tutustu ladattavan auton omistajan oppaaseen
Latausopas on suunnattu kaikille täyssähköauton tai ladattavan hybridin omistajille tai sellaista harkitseville. Tämä kattava maksuton opas sisältää mm.
- Tietoa auton lataamisesta
- Keskeisiä huomioita olosuhteiden vaikutuksista sähköautojen ja ladattavien hybridien ominaisuuksiin
- Vinkkejä taloudelliseen ajoon ja pitkien matkojen taittamiseen sähköautolla
- Sanastoa
Toyotan kotiasennettavat latausasemat
Sähköautotermistö tutuksi
Tutustu sähköautoihin liittyvään sanastoon.
VOLTTI (V)
Se osoittaa voiman, jolla elektroneja syötetään johtimen yhdestä päästä toiseen.
AMPEERI (A)
Ilmaisee sen nopeuden, jolla elektronit virtaavat sähköjohtimessa.
WATTI (W)
Osoittaa energian kulutuksen määrän sähkövirtapiirissä, jossa potentiaaliero on 1 V ja sähkövirta 1 A.
kW kilowatti, tehon yksikkö.
kWh akun KAPASITEETIN mittayksikkö.
kWh/km kuinka paljon energiaa kulutetaan kilometriä kohden, akun ENERGIATEHOKKUUDEN mittayksikkö.
AKUN KAPASITEETTI ÷ ENERGIATEHOKKUUS = SÄHKÖAUTON TOIMINTAMATKA
AC (vaihtovirta)
Käytössä kotitalouksissa BEV:t käyttävät auton sisäistä laturia (OBC) muuntamaan AC:n DC:ksi.
DC (tasavirta)
Tyypillisesti käytössä julkisissa latauspisteissä. Lataa BEV-autot nopeasti.
SoC (varaustila)
Sähköakun varaus suhteessa sen kapasiteettiin, mitataan prosentteina.
Tyyppi 2 (mode 2)
Eurooppalainen standardipistoke, seitsemännapainen liitäntä molemmissa päissä, mahdollistaa AC-latauksen.
Suko-latauskaapeli
Suko-latauskaapelilla voi ladata auton akkua tavallisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta eli ns. suko-pistorasiasta tai lämpötolpasta.
CCS (yhdistetty latausjärjestelmä)
Eräs pikalaturityyppi.
Lue lisää aiheesta
Tutustu ladattavan auton omistajan oppaaseen: