Toyota Kenshiki Forum 2025 oli sähköautojen esiinmarssi
-
Teksti: Bo Ingves
-
Kuvat: Bo Ingves
-
12.3.2025
-
Kenshiki tarkoittaa japaniksi ymmärrystä, ja tapahtuma onkin Toyotan keskeinen foorumi jakaa näkemyksiään liikkuvuuden tulevaisuudesta. Tämänvuotista tapahtumaa seurasi noin 350 median edustajaa – myös Toyotan johtoporras sekä globaalisti että Euroopasta oli kattavasti edustettuna tapahtumassa.
Tänä vuonna esiin nousivat erityisesti laajeneva täyssähköautomallisto, vety- ja polttokennoteknologian kehitys sekä Toyotan sitoutuminen paikalliseen tuotantoon Euroopassa. Myös suomalaisittain kiinnostavan TOYOTA GAZOO Racingin (TGR) toimintaa esiteltiin kattavasti. Lisäksi aivan uusi mikroautokonsepti FT-Me näki päivänvalon.
"TGR on tehnyt paljon hyvää Toyotan brändikuvalle. Yksikkö on tärkeä osa myös sekä konsernin yleisessä kehitystyössä että hiilidioksidineutraalin moottoritekniikan kehityksessä. Opimme kilpailu kilpailulta yhä enemmän tästä tekniikasta", sanoi Matt Harrison, joka vastaa Toyotan liiketoiminnan johtamisesta Euroopassa.
Kenshikissä ensiesittelynsä saanut sähköauto Toyota C-HR+ on suunniteltu omalle e-TNGA-alustalleen ja on rohkeine linjoineen tyylillisesti selvää sukua Toyota C-HR:lle.Painotus sähköisissä autoissa
Toyota tuo markkinoille kuusi uutta täyssähköautoa (BEV) Eurooppaan vuoteen 2026 mennessä. Malliston kruununjalokiviin kuuluvat kattavasti uudistettu Toyota bZ4X sekä täysin uudet Toyota C-HR+ ja Urban Cruiser. Myös sulavalinjainen jättimäinen konseptiauto, sähköinen Land Cruiser Se, oli komea ilmestys.
Toyotan sisarmalli Lexus tuo puolestaan markkinoille kolme uutta sähköautoa jo tänä vuonna, mukaan lukien huipputeknologinen Lexus RZ, jossa on muun muassa ohjausjärjestelmä ilman mekaanista yhteyttä eli englanniksi ”steer-by-wire”.
Aivan uusi mikroautokonsepti FT-Me kiinnosti mediaa.Kenshiki Forum -tapahtumassa Toyota Motor Corporationin brändijohtaja ja hallituksen jäsen Simon Humphries korosti, että kestävä tulevaisuus ei synny yhdellä ratkaisulla.
"Asiakkaille pitää tarjota monta eri ratkaisua, joista kukin voi valita parhaan lähestymistavan – oli sitten kyse täyssähköstä, plug-in-hybrideistä, täyshybrideistä tai polttokennotekniikasta", hän sanoi.
Toyota on ylpeä myös konsernin valmistuskapasiteetista Euroopassa.
"Valmistamme peräti 77 prosenttia Euroopassa myymistämme autoista paikallisesti, mikä tukee alueellista taloutta ja nopeuttaa siirtymistä vähäpäästöiseen liikenteeseen. Meillä on myös laaja kumppanuusverkosto Euroopassa", sanoi Toyota Europen toimitusjohtaja Yoshihiro Nakata.
Sähköauto Toyota bZ4X:ää on uusittu perusteellisesti, muun muassa toimintasäde on kasvanut selvästi ja vetopaino on tuplaantunut 1,5 tonniin.