Toyota palvelee

Urheilutoimenjohtaja vastaa rallitiimin toimista kisaviikoilla

TOYOTA GAZOO Racing
Urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström vastaa TOYOTA GAZOO Racing WRT:n logistiikasta sekä rallitallin operatiivisesta toiminnasta MM-ralleissa. Yhden sesongin aikana Lindströmin kalenteriin kertyy reilut 130 reissupäivää. 
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing
  • 18.10.2022
  • Monelle suomalaiselle MM-rallien seuraajalle Kaj Lindström on tullut tutuksi ”radiopuhelinmiehenä”. Lindström nimittäin seuraa tiiviisti teamin kuljettajaparien toimia MM-rallien erikoiskokeilla ja antaa akuutit ohjeistukset etäyhteydellä rallitallin varikolta käsin.

    "Kommunikoin kuljettajien kanssa kilpailun aikana radiopuhelimilla. Annan toimintaohjeet erilaisiin tilanteisiin, jotta kuskit osaavat toimia rallijärjestäjän ja FIA:n sääntöjen mukaisesti", Lindström selventää.

    Kaikki langat käsissä

    Suurelle yleisölle rallitallin urheilutoimenjohtajan työ näyttäytyy ohjaajan tai koordinaattorin työnä. Sitä se itse asiassa pitkälti onkin. Lindström ei kuitenkaan istu kaikkia työpäiviään mikrofoni kourassa, sillä rallitallin johtamiseen kuuluu monenmoisia järjestelytehtäviä sekä palavereja rallitallin eri sidosryhmien kanssa.

    "Laajasti tarkasteltuna työhöni kuuluu kaksi kokonaisuutta. Kilpailuviikkojen aikana huolehdin tiimin operatiivisesta johtamisesta ja vastaan siitä, että koko tiimimme toimii FIA:n sääntöjen mukaisesti. Kisojen ulkopuolella puolestaan vastaan logistiikastamme niin ihmisten kuin kalustonkin osalta. En kuitenkaan joudu operoimaan yksin, sillä voin delegoida tehtäviä 25 alaiselleni", Lindström kiteyttää.

    Lähes kaikkiin kauden 13 MM-ralliin lähtee TOYOTA GAZOO Racingiltä 80–100 henkilön miehistö ja 11 rekan verran tavaraa, joten logistisissa prosesseissa riittää järjesteltävää. Kaukoralleihin maantiekuljetukset eivät onnistu. Silloin kalustolle järjestetään merikonttikuljetukset ja varaosat liikutetaan paikalle lentäen.

    Itse kisapaikalla tehtävät järjestelyt sitovat reilusti työtunteja, kun kaikista tiimin tehtävistä on sovittava yksityiskohtaisesti ja kisaviikon aikataulutus on saatava vedenpitäväksi.

    Tiimiä johdetaan yhteispelillä

    Urheilutoimenjohtajana Lindström kuuluu TOYOTA GAZOO Racing WRT:n nelihenkiseen johtoryhmään. Lindströmin ohella johtoryhmässä toimivat tallin teknisestä kehitystyöstä vastaava tekninen johtaja Tom Fowler, henkilöstöstä vastaava tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sekä Toyotan WRC -projektijohtaja Yuichiro Haruna.

    "Käytännössä rajanvedot eivät ole näin selviä. Jaamme johtoryhmän sisällä tehtäviä tarpeen mukaan ja useimmat päätökset teemme yhdessä", Lindström sanoo.

    Urheilutoimenjohtajan rooliin tehtäviin kuuluu kiertää tiimin mukana kaikissa MM-ralleissa. Lindström laskee, että vuositasolla hänelle kertyy noin 130 kisareissupäivää. Tähän lukuun eivät sisälly vielä muut työhön liittyvät työmatkat. Lindström esimerkiksi vierailee aika ajoin Kansainvälisen autoliitto FIA:n Pariisin ja Geneven toimipisteissä muun muassa neuvottelemassa MM-rallin sääntömuutoksissa. Korona-ajan myötä tapahtunut siirtymä Teams -palavereihin on hieman vähentäneet reissupäiviä.

     

    "Kommunikoin kuljettajien kanssa kilpailun aikana radiopuhelimilla. Annan toimintaohjeet erilaisiin tilanteisiin, jotta kuskit osaavat toimia rallijärjestäjän ja FIA:n sääntöjen mukaisesti", Lindström selventää.
     
    Kotikisa kauden kohokohta

    MM-rallien väliviikot Lindström viettää Suomessa. Osa työpäivistä kuluu TOYOTA GAZOO Racingin WRT:n Jyväskylän Jyskän toimipisteessä. Kun fyysinen läsnäolo tiimin tiloissa ei ole tarpeen, Lindström työskentelee etänä Mikkelin kodistaan käsin.

    "Teemme valmisteluja samanaikaisesti useampaa MM-rallia varten. Tutustumme ralleja koskevaan informaatioon, järjestelemme kuljetuksia ja suunnittelemme aikatauluja, testaamme autoja sekä valmistelemme insinööriosastomme kanssa autoja ralleihin. Olemme myös tiiviisti yhteydessä alihankkijoihimme ja tavarantoimittajiimme. Lähempänä rallia sovimme rallijärjestäjän kanssa huoltoalueeseen koosta ja fasiliteeteista sekä hoidamme autoja ja kuljettajia koskevat asiakirjat kuntoon", Lindström luettelee.

    Kaukoralleja lukuun ottamatta kisajärjestelyt etenevät tutun kaavan mukaisesti. Suomen ralli tuo tiukkaan kisakaruselliin pientä helpotusta, koska ralliin ei tarvitse matkata kotipitäjää kauemmas.

    "Monet työntekijöistämme asuvat Jyväskylässä ja kalustokin on täällä jo valmiina, joten onhan kotikisaan valmistautuminen logistisesti paljon helpompaa kuin muihin ralleihin. Kilpaileminen kotiyleisön edessä antaa koko tiimille myös lisäboostia. Suomen ralli on eittämättä tiimillemme kauden kohokohta", Lindström pohtii.

    Kartturin pestistä johtotehtäviin

    Lindström on ollut mukana Toyotan nykyisessä WRC-projektissa 2016 lähtien. Kaudella 2017 hän toimi Toyota Yaris WRC:llä kilpailevan Juho Hännisen kartanlukijana ja saman vuoden lopussa hän siirtyi nykyiseen urheilutoimenjohtajan pestiinsä.

    Lindströmin ura ralliautoilun parissa käynnistyi kuitenkin huomattavasti aiemmin – jo 80-luvun lopulta. Lindström on lukenut nuottia muun muassa Tapio Laukkaselle, Kristian Sohlbergille kuin Kimi Räikköselle. Tommi Mäkisen kartturina Lindström on saavuttanut yhden MM-rallin voiton ja kivunnut podiumille viidesti.

    "Nykyisessä pestissä on hyötyä, kun tunnen rallin lajina niin hyvin ja olen laajasti verkostoitunut. Vastuullisuus ja rauhallisuus olivat vahvuuksiani kartanlukijana, ja niistä on ollut apua myös urheilutoimenjohtajan työssä. Omalla olemuksellani saan muutkin tiimissä rauhoittumaan tiukassakin tilanteessa. Tiimimme toiminnan säännönmukaisuudesta vastaavana olen hyötynyt paljon siitä, että Kartturina rallin sääntöjen pänttääminen tuli tutuksi", Lindström toteaa.

    Urheilutoimenjohtajan rooliin tehtäviin kuuluu kiertää tiimin mukana kaikissa MM-ralleissa. Lindström laskee, että vuositasolla hänelle kertyy noin 130 kisareissupäivää.
  • Kaj Lindström

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua