TOYOTA GAZOO Racingin rallivarikko nousee kaatosateessakin
-
Teksti: Kalle Kalaja
-
Kuvat: Kalle Kalaja
-
3.8.2023
-
Yleisön on helppo huomata, missä TOYOTA GAZOO Racingin varikko sijaitsee. Autot ovat hyvin nähtävillä huolto- ja korjaustaukojen aikana.
Maailmanmestaruustason kilpa-autotiimin varikkorakennus on upea kokonaisuus, mutta harva tulee ajatelleeksi millainen prosessi sen kasaaminen ja ylläpito oikein on. Kaiken tulee tapahtua ja toimia ajallaan, vaikka eteen ilmaantuisi yllättäviäkin haasteita.
”Vettä satoi vuorokaudessa 100 mm, kun pystytimme varikkorakennuksia Jyväskylän Paviljongille. Valtava vesimäärä toi haasteita etenkin ilmatäytteisten kattojemme kanssa, mutta sitkeästi äyskäröimällä siitäkin selvittiin, eikä aikataulu pettänyt”, kertoo Set Up -tiimin keulahahmo Seppo Karhunen.
Rakennusalan taustaa omaava Karhunen ollut mukana tiimin toiminnassa vuodesta 2018 lähtien. Alun perin hetkellisesti sijaistamaan tullut mies on nyt vastannut pystytystiiminsä johtamisesta kaksi vuotta.
Lähes tuhat ruokittavaa
Yleisön on helppoa seurata rallitiimin varikkotoimintaa, sillä pilttuut ovat etuosastaan avoimia, ja yleisökäytävän suuntaan matalasti aidattuja. Varikkotilojen sisällä vierailee Suomen MM-osakilpailun aikana suuri määrä kutsuvieraita, joten rakennelmalla on tärkeä rooli myös PR-mielessä. Noin 450 neliömetrin lattia-alasta 40 % onkin lounge-käytössä. Lisäksi tiimin henkilökunnan vieraille on kotikilpailussa oma erillinen 100-neliöinen telttansa tarjoilutiskeineen.
Tarjoiluja ajatellen yhteenlaskettu henkilömäärä lähentelee viikonlopun aikana tuhatta. Tämä tarkoittaa catering-henkilöstölle kovaa työrupeamaa, sillä lisäksi noin satapäinen tiimihenkilöstökin syö tiloissa kolmesti päivässä.
”Cateringissä työskentelee kolme kokkia, jotka saavat kisan aikana yhden avustajan minun ryhmästäni. Kaikki ruoat valmistetaan paikan päällä alusta loppuun kookkaassa ruokatrailerissa, joten saamme nauttia korkealuokkaisista tarjoiluista. Keittiöväki on muiden tapaan sidottu tiukkaan aikataulutukseen”, Seppo valottaa.
Seppo Karhunen toimii varikkorakennuksen toteuttavan Set Up -ryhmän johtajana. Hän vastaa monilta osin myös koko tiimiä koskevasta tiedonkulusta kilpailuviikonloppujen aikana.Vahvaa sitoutumista
Voisi luulla, että varikkorakennusryhmä pääsisi seuraamaan mukavasti kilpailua, kun näyttävä huoltoparkki on pystyssä ja kisatiimin täysipainoisessa käytössä autoineen, työkaluineen, varaosineen ja vieraineen. Karhusen Set Up -tiimin jäsenistöllä on kuitenkin toisenlaisia vastuita, kun MM-osakilpailu pärähtää käyntiin. Sopivasti vaihtelevat toimenkuvat voivat olla yksi sitouttava tekijä, mikä on johtanut henkilöstön pieneen vaihtuvuuteen. Vaikka TOYOTA GAZOO Racing onkin todella kansainvälinen tiimi, Set Up -ryhmässä on nyt mukana vain suomalaisia ja virolaisia henkilöitä.
”Osa meistä toimittaa tiimille kilpailun aikana ajantasaisia säätietoja, osa taas työskentelee esimerkiksi rengasryhmässä. Muutama henkilö jää vuorotellen reserviin, joka on käytettävissä yllättäviin erikoistilanteisiin. Heillä on hälytysvalmiudessa mahdollisuus halutessaan mennä seuraamaan joitain erikoiskokeita viikonlopun mittaan. Tässä kuviossa mukanaolo vaatii kyllä poikkeuksellista heittäytymistä ja rakkautta moottoriurheiluun. Muuten tässä todella hyvähenkisessä porukassa ei jaksaisi uurastaa”, rennosti hymyilevä Seppo Karhunen toteaa.
Varaosaryhmän voimansiirto-osien esillepano toimii hyvänä esimerkkinä varikkotoiminnan siisteydestä ja järjestelmällisyydestä. -
TOYOTA GAZOO Racingin huoltoparkki
• Sama rakennuskokonaisuus kiertää pääsääntöisesti koko MM-sarjan.
• Rakentaminen alkaa tyypillisesti noin viikkoa ennen kunkin osakilpailun alkua, ja työ vie viimeistelyineen 3–4 vuorokautta. Pientä korjattavaa ja säädettävää ilmaantuu aina.
• Purkaminen tapahtuu yleensä kahdessa vuorokaudessa.
• Rakennusryhmässä työskentelee 13 henkilöä, joista useimmilla on kilpailun aikana muitakin vastuutehtäviä.
• Varsinaista lattiapinta-alaa on käytössä noin 450 neliömetriä. 3.-6.8.2023 ajettavassa Secto Rally Finlandissa on lisäksi 100 m2 alue tiimin henkilökunnan omille vieraille.
• Sama vahva varikkorakennelma on ollut käytössä pienin muutoksin vuodesta 2017 saakka.
• Varikkokokonaisuus varaosineen ja työkaluineen kulkee maasta toiseen kymmenellä rekalla.