Rovanperän lomakin kuluu ratissa
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing
-
10.1.2023
-
Kalle Rovanperän ja kartturi Jonne Halttusen ylivoimaiseen voittoon huipentunut WRC-kausi päättyi marraskuun puolivälissä.
Rallin kaikkien aikojen nuorimman maailmanmestarin Kalle Rovanperän vauhti ei hyydy kisakauden ulkopuolellakaan. Toyota Wayn jouluviikoksi sopimaan puhelinhaastatteluun Rovanperä vastaa kaverinsa luota Tallinnasta. Sinne hän on matkustanut Jyväskylässä vietetyn juhlaviikonlopun jälkeen.
Takana on Kallen ja kartturi Jonne Halttusen kunniaksi järjestetty kansanjuhla, joka keräsi Jyväskylän Lutakonaukiolle noin 3000 rallifania. Moni voisi luulla Jyväskylän kekkerien olevan vain yksi rasti maailmanmestarin viikkojen mittaiseksi venyvässä juhlakalenterissa. Todellisuudessa Rovanperä ei ole ennättänyt juuri juhlissa heilua.
”Jyväskylässä oli hieno fiilis päästä juhlimaan mestaruutta yhdessä kansan kanssa. Siihen päälle vietettiin lauantaina vielä oman tiimin porukalla pikkujoulut. Muuten ei ole tullut voittoa hirveästi juhlittua”, Rovanperä kertoo.
Toyotan rallitiimi valmistautuu jo uuteen kauteen
Kallen ylivoimaiseen voittoon huipentunut WRC-kausi päättyi vasta marraskuun puolivälissä, mutta TOYOTA GAZOO Racingillä valmistaudutaan jo vauhdilla uuteen kauteen. Kallella on takanaan jo yksi testipäivä Suomen lumisissa oloissa. Seuraavat testit järjestetään Monte Carlossa tammikuun puolivälissä, juuri ennen 19. päivä starttaavaa kisakautta.
”Fysiikkatreeniä on tullut lomaviikkoinakin jonkin verran tehtyä. Peruskunnon on oltava riittävä, jotta jaksaa ajaa. Lisäksi tarvitaan hyvää kehon koordinaatiota ja refleksejä”, Rovanperä toteaa.
Kalle Rovanperä viime keväänä drifting-kisoissa Irlannissa. Kuva Sebastian Marko/Red Bull Content PoolMenestystä myös driftingissä
Pitkä, paineistettu kisakausi ja lyhyt kisatauko pistävät ralliammattilaisen kehon ja psyyken koetukselle. Rovanperän vahvuutena on kuitenkin ilmiömäinen kyky palautua haastavissakin tilanteissa ja lyhyessä aikaikkunassa. Rallipiireissä hänet tunnetaan lunkina kaverina, joka pystyy ottamaan tirsat vaikka erikoiskokeen alkamista vartoessa. Stressaamaton linja siivittää myös miehen lomapäiviä.
”Olen pystynyt irtautumaan nopeasti työjutuista ja tulevaan kauteen olen valmistautunut aika rennosti. Mitä vähemmän ajattelen rallijuttuja, sitä paremmin jaksan aloittaa uuden kauden. Vapailla elän mielelläni ilman tiettyä kaavaa ja näen kavereita. Esimerkiksi kesällä tuli käytyä tapahtumissa, tehtyä pieniä reissuja ja pelailtua frisbeegolfia.”
Sivuluisua ja suuria kulmia
Vaikka työasiat eivät lomapäivinä Rovanperän mielessä pyörikään, ote kilpa-auton ratista ei herpaannu vapaillakaan. WRC-kauden päättäneen Japanin kisan jälkeen Rovanperä vietti parin viikon lomansa drifting-auton ohjaimissa. Driftingissä ideana on ajaa autoa sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa ja suurella nopeudella.
”Osallistuin kavereideni kanssa Japanin Fukushiman lähellä järjestettyyn drifting-tapahtumaan, johon saapui ihmisiä joka puolelta maailmaa. Tapahtumassa ei ole kyse kilpailusta, vaan ihan huvikseen ajellaan”, Rovanperä juttelee.
Driftingistä on kehittynyt viime vuosina Rovanperälle rakas harrastus. Hän pyrkii sivuluisuhommiin aina, kun ammattimainen ralliautoilu antaa myöten. Silti driftingkään ei ole Rovanperälle pelkkää huviajelua. Viime kaudella mies voitti Toyota Suprallaan Pohjois-Euroopan mestaruussarjaan kuuluvan, Kokkolassa ajetun Venetsia Drifting -kisan.
”Viime kaudella Suomessa ajaminen jäi vähemmälle, kun rallihommat pitivät minut kiireisenä. Parissa kolmessa kisassa ennätin käydä. Vaikka drifting on vain harrastus, haluan siinäkin aina pärjätä. Kun pistän kypärän päähän, voitontahto vain puskee jostain esiin.”
"Maailmanmestaruuden voittaminen oli huojentava juttu", pohtii Kalle Rovanperä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool”Hyvät hermot tulevat äidin puolelta”
Jyväskylän Puuppolasta maailmantähdeksi ponnistaneen Rovanperän koti on jo useamman vuoden sijainnut Suomen rajojen ulkopuolella. Rovanperä asui ensin muutaman vuoden Tallinnassa, josta matka jatkui noin vuosi sitten uuteen asuinpaikkaan Monacoon.
”Etelä-Euroopasta pääsee lähtemään helposti testireissuille ja kisoihin. Mitä enemmän säästää aikaa matka-ajoissa, sitä pitempään ennättää välillä olla kotonakin”, Rovanperä perustelee muuttoa.
Kotipäivät jäävät kuitenkin kauden aikana vähiin, sillä rallien välinen ”luppoaika” on vain pari-kolme viikkoa. Väliviikoilla ajetaan ainakin yhdet testit jossakin maailman kolkassa. Toisaalta vapaallakaan vauhdikas nuorimies ei pitkään jaksa katsella uuden kotiinsa seiniä.
Joulu vietetään kotona
”Joulun vietän Suomessa perheen kanssa. Sen jälkeen kaikki on auki. Tarkoituksena on kuitenkin pyhittää loppuvuosi lepäämiseen ja lomailuun.”
Rovanperän suhde vanhempiin on pysynyt läheisenä ulkomaille muutosta huolimatta. Harri isän rooli poikansa ralliharrastuksen tukijana ja mahdollistajana on noussut paljon esiin julkisuudessa. Rovanperä haluaa kuitenkin jakaa kiitosta myös äidilleen.
”Kun olin lapsi, isä ajoi rallin MM-sarjaa ja oli paljon poissa kotoa. Silloin vietin runsaasti aikaa äidin kanssa. Isältä olen oppinut ajotaitoihin liittyviä asioita, mutta äidiltä olen varmaan saanut hyvät hermot. Isä stressaa ja jännittää monissa tilanteissa, mutta itse otan rennosti. Elämäni perusarvot, kuten muiden ihmisten kunnioittamisen, olen omaksunut molemmilta vanhemmiltani”, Rovanperä miettii.
"Jyväskylässä oli hieno fiilis päästä juhlimaan mestaruutta yhdessä kansan kanssa", kehuu Kalle Rovanperä.Voitonnälkä ei sammu
Rovanperällä ei ole alkavalle WRC-kaudelle saatikka edessä siintävälle urapolulleen tarkkaan kalkyloitua suunnitelmaa. Hän kuuluu ennemminkin siihen koulukuntaan, joka ottaa tulevat päivät vastaan yksi kerrallaan ja mukauttaa tekemistään olosuhteiden vaatimalla tavalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että omalle kehittymiselle kuljettajana ei olisi kovia tavoitteita.
”Maailmanmestaruuden saavuttaminen oli huojentava juttu. Kovan työn jälkeen saavutin viimein sen, mitä olen aina halunnut. Se ei kuitenkaan muuttanut mitään omassa tekemisessäni. Voittamisen nälkä on edelleen yhtä kova ja haluan kehittää tekemistäni entistäkin määrätietoisemmin. On kuitenkin koko ajan haastavampaa pitää kiinni kärkipaikasta. Tulevaa en ole miettinyt sen tarkemmin. Vuosi kerrallaan edetään.”
Kehityskohteena muuttuvat olosuhteet
Tärkeimpänä kehityskohteenaan Rovanperä pitää oman tekemisen sopeuttamista muuttuviin olosuhteisiin. Tasaiseen kovaan suoritukseen pitäisi pystyä sää- ja keliolosuhteista, kilpailutilanteesta sekä auton suorituskyvystä riippumatta.
”Kaikki ralleja voittavat kuskit ovat hyviä ajajia. Erot syntyvät siitä, miten kykenee sopeuttamaan toimintaansa kauden mittaan ja kuinka hyvin pystyy pitämään fokuksen nykyhetkessä. Voittamisessa henkisellä puolella on iso merkitys.”
Uuteen kauteen mennään hyvällä fiiliksellä
Uuden kauden alkua mestari odottaa hyvillä mielin. Kallen ajokki, GR Yaris Rally1 Hybrid, osoitti päättyneellä kaudella suorituskykynsä ja luotettavuutensa. Koska paketti on pääosin kunnossa, TOYOTA GAZOO Racingin insinöörit ja mekaanikot ovat voineet keskittyä hiomaan auton ominaisuuksia yhä paremmiksi.
”Keskitymme kehittämään niitä auton ominaisuuksia, joissa emme viime vuonna olleet vahvimmillamme. Niihin kuuluvat esimerkiksi sorarallien pito-ongelmat.”
Kallen ja kartturi Jonne Halttusen kunniaksi Jyväskylässä järjestettyyn kansanjuhlaan osallistui yli 3000 rallifania, jotka saivat nähdäkseen mestarin huikeaa ajoa. -
Kuka
Kalle Rovanperä, 22
- Ralliautoilija
- Aloitti uransa 12-vuotiaana rallikisoissa Latviassa.
- Rallin maailmanmestari 2022
- Tärkeä asia vapaa-ajalla on perhe.