TOYOTA GAZOO Racing kisaa kestävyydestä Le Mansissa
-
Teksti:Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing
-
10.6.2024
-
TOYOTA GAZOO Racing (jatkossa TGR) kisaa suomalaisille tutun rallin WRC-sarjan ohella myös monissa muissa autokilpailulajeissa ja -sarjoissa. Yksi niistä on FIA World Endurance Championship eli WEC. Tässä autokilpailussa ideana on edetä 6–24 tuntia kestävän kisan aikana mahdollisimman pitkälle. Tallin on vaihdettava kisan aikana kuljettajia tarkkojen ohjeistusten mukaisesti.
Le Mansissa 15.–16.6. ajettava vuorokauden kestävä koitos on kahdeksasta osakilpailusta koostuvan WEC-kauden legendaarisin kilpailu. Sen voitosta on kisattu vuodesta 1923 lähtien. Toyotilla Le Mansissa on kilpailtu vuodesta 1985 lähtien kaikkiaan reilun 16 000 kierroksen verran.
TGR on kisannut WEC:n Hypercar-luokassa vuodesta 2012. WECin valmistajien ja kuljettajien maailmanmestaruudet TGR on napannut viidesti peräkkäin. Menestys on ollut huimaa myös Le Mansissa – viisi osakilpailuvoittoa kuuden kauden aikana!
TGR-tiimit kisaavat Toyotan GR010 HYBRID -hyperautolla muun muassa Alpineita, Bemareita, Ferrareita, Lamborghineja, Porscheja ja Ferrareita vastaan.Kestävää ajoa sähköllä ja biopolttoaineilla
WEC:n Hypercars -luokassa ajetaan hybridiautoilla, joiden poltto- ja sähkömoottorien yhteisteho on rajoitettu 500 kilowattiin (n. 680 hevosvoimaa). TGR-tiimit kisaavat Toyotan GR010 HYBRID -hyperautolla muun muassa Alpineita, Bemareita, Ferrareita, Lamborghineja, Porscheja ja Ferrareita vastaan.
TGR:n hybridiautot liikkuvat etuakselille sijoitetun, 200 kilowatin huipputehon tuottavan, sähkömoottorin ja biopolttoainetta käyttävän 3,5-litraisen V6 tuplaturbomoottorin voimin. Le Mansista ja muista WEC-sarjan kisoista saadut kokemukset ovatkin tukeneet osaltaan Toyotan pyrkimyksiä kehittää yhä parempia hybridiautoja tieliikenteeseen.
Viime vuonna TOYOTA GAZOO Racing visioi Le Mansin kestävyyskisojen tulevaisuutta esittelemällä kehittämänsä vetymoottorilla toimivan GR H2 Racing -konseptiauton.
José Maria López, Kamui Kobayashi ja Nyck de Vries.Kärkisijat Toyotan tähtäimessä
WEC-kauden kolmen osakilpailun jälkeen kärkiautojen kamppailu on tiukkaa. Toyota GAZOO Racingin (TGR) #7-tiimi, jota ajaa Kamui Kobayashi, Mike Conway ja Nyck de Vries, on kokonaispisteissä kolmantena. Trio on jo saavuttanut yhden voiton Imolassa. Kobayashin tiimin ero sarjaykköseen on 28 ja kakkoseen kuusi pistettä.
José María López hyppää Mike Conwayn asemesta nyt #7 GR010 HYBRIDin puikkoihin. López kisasi TOYOTA GAZOO Racingille 2017-2023, joten kokemusta riittää.Conway onnettomuudessa, López sijaistaa
Conwayn jouduttua pyöräilyonnettomuuteen, jossa hän sai murtumia kylkiluuhun ja solisluuhun, TGR-tiimiin tulee ajajamuutos. Conwayn tilalle #7 GR010 HYBRIDin rattiin hyppää José María López. López, joka kisasi TGR-tiimissä vuosina 2017–2023, on valmis palaamaan tiimiin. Hän aloittaa urakkansa sunnuntain virallisessa testissä.
Kaksinkertainen WEC-maailmanmestari López voitti vuonna 2021 Le Mansin Kobayashin ja Conwayn rinnalla. Alun perin hänen piti kisata Lexuksen RC F GT3:lla Le Mansissa, mutta nyt Conwayn turma muutti suunnitelmia.
Sébastien Buemi, Brendon Hartley ja Ryo Hirakawa.Pokaali käden ulottuvilla
WEC-sarjan viime vuoden mestarit, TOYOTA GAZOO Racingin sveitsiläinen Sébastien Buemi, uusiseelantilainen Brendon Hartley ja japanilainen Ryo Hirakawa ovat kauden kokonaispistetilanteessa kahdeksantena. Kaulaa sarjakärkeen on tasan 50 pistettä.
Vaikka piste-erot tuntuvat suurehkoilta, Le Mans voi pyöräyttää kauden kokonaispistetilanteen uuteen uskoon. Le Mansissa ajettavasta vuorokauden kestävästä kisasta voittajatiimille on nimitäin luvassa tuhti 50 pisteen potti ja kakkosellekin 36 pistettä. Panokset Le Mansissa ovat siis huimat!
Le Mansin kilpailua voi seurata esimerkiksi Eurosport 1 - ja Discovery+ -kanavilta.
Lue lisää TOYOTA GAZOO Racingista ja WEC:stä.