Somevoitto vei Toyotan rallitallin aamuvilskeeseen
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Toyota
-
11.8.2022
-
Kukko oli hädin tuskien ehtinyt kiekaista, kun kymmenen innokasta Toyotan rallifania marssi kohti Lutakonaukiota ja TOYOTA GAZOO Racing -rallitallin varikkoaluetta. Jyväskylän MM-rallin ensimmäinen varsinainen kisapäivä oli starttaamassa ja varikolla Toyotan mekaanikot valmistautuvat neljän GR Yaris Rally1 HYBRID -ralliohjuksen saapumiseen aamuhuoltoon.
Viidellä onnekkaalla Toyotan Facebook -kisan voittajalla aveceineen oli mahdollisuus tutustua rallitiimin nopearytmiseen arkeen. Onnettaren suosikit saivat kaulaansa rallipassit sekä Team Hospitality -kortin, joka oikeutti maittavaan buffet-aamiaiseen Toyotan rallitiimin ravintolassa. Kaupan päällisiksi VIP-vieraat saivat käteensä kassillisen TOYOTA GAZOO Racing -fanituotteita.
Onnekkaat somevoittajat seuralaisineen.Sensorivika kuntoon 10 minuutissa
Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala saa juuri huikattua tervetulotoivotuksena, kun mahtava pörinä jo täyttää Lutakonaukion. Neljä GR Yarista saapuvat vuoron perään niille varattuihin varikkopilttuisiin. Saapumisaika on tarkkaan määritelty ja aikaa aamuhuollolle on tasan 14 minuuttia. Jäljellä oleva aika näkyy pilttuun reunaan asennetulta näytöltä.
"Autot huolletaan yleensä illalla mahdollisimman pitkälle valmiiksi. Aamulla autoihin tehdään lähinnä viimeiset tarkastukset ja säädöt sekä asennetaan kisaolosuhteisiin sopivat renkaat", TOYOTA GAZOOn Guest Coordinator Kätlyn Graudin kertoo.
Takamoto KatsutaTakamoto Katsutan mekaanikkotiimillä riittää muita enemmän puuhaa, sillä torstain avauspätkällä autossa havaittu sensorivika pitää saada korjattua ennen päivän ensimmäistä erikoiskoetta. Katsutan ajettua huoltopaikalle alkaa tapahtua. Minuutissa auto on nostettu telineille, kaikki pyörät on irrotettu ja konepelti sekä takaluukku on avattu.
Vain reilu 10 minuuttia myöhemmin selviää, että sensoriprobleemi on ratkaistu. Vastaavan vian korjaaminen vie tavanomaisessa autohuollossa yleensä työpäivän verran aikaa. Onnistumisen taustalla ovat tiimin ensiluokkainen osaaminen, tarkka tehtäväjako sekä huoltopisteen äärimmilleen viety organisointi ja siisteys. Jokaisella työkalulla ja varaosalla on tarkasti märitelty paikkansa.
"Yhdellä henkilöllä on oikeus tehdä auton hybridijärjestelmä jännitteettömäksi ja vasta tämän jälkeen muut saavat aloittaa työt. Huollon aikana vain viisi henkilöä saavat samanaikaisesti koskea autoon. Heillä täytyy olla merkkinauha olkavarressaan. Muiden tiimiläisten tehtävänä on avustaa asennustyötä esimerkiksi tarvittavia varaosia tuomalla", Graudin kertoo.
TOYOTA GAZOO Racingin tiimi työn touhussa Takamoto Katsutan auton kanssa.TOYOTA GAZOO Racingilla 100 hengen kilpailutiimi
TOYOTA GAZOO Racingin näyttävä varikko rakentuu neljän huoltopisteen ympärille. Varikkoalueen takaosaa kehystää ralliautojen ja varaosien kuljetukseen valjastettu jättimäinen rekka. Insinöörien työpisteet on sijoitettu varikon vasempaan reunaan pysäköityyn rekkaan. Oikean reunan täyttää puolestaan suuri Hospitality -halli, jossa ovat henkilöstölle ja VIP-vieraille varattu ravintolatila sekä oma keittiö.
"Kilpailutoimintamme työllistää koko kauden ajan 90–100 henkilöä. Ainoastaan kaukoralleihin matkaamme pienemmällä kokoonpanolla. Monikansallisessa tiimissämme on työntekijöitä useista maista ja työkielemme on englanti", Graudin sanoo.
Voittajan kelpaa hymyillä
Aamuhuollon valmistuttua Toyotan vieraat siirtyvät ruokasalin puolelle. Runsaan buffet-pöydän antimet ovat verrattavissa laadukkaaseen hotelliaamiaiseen. Eväillä pysyvät iskussa niin Toyotan kuljettajat, mekaanikot ja insinöörit kuin erikoiskokeiden varsille suuntaavat VIP-vieraatkin.
Toyota Finlandin järjestämän somekisan voittajien hymy on aamupalapöydässä herkässä. Vaikka aamu on vasta valjennut, ulkona selviää t-paidalla. Odotukset päivän erikoiskokeita kohtaan ovatkin korkealla.
Henna Haarala ja Jani Oksanen vierailivat Toyotan rallitallin vieraana jo toista kertaa.Henna Haarala on voittanut Toyotan some-kisasta piletit itselleen ja miehelleen Jani Oksaselle. Haarala on todellinen onnettaren valittu, sillä hän voitti jo toistamiseen visiitin Toyotan rallitallin vieraaksi. Edellisen kerran Jyväskylässä asuva pari vieraili TOYOTA GAZOO Racingin tiloissa vuonna 2019.
"Aamupalatarjoilu on aivan yhtä korkeatasoinen kuin viimeksikin. Nyt uutuutena ovat kuitenkin hybridiautot. Häkellyttää kyllä, miten hiljaa autot lähtevät varikolta", kahdelle erikoiskokeelle lähdöstä haaveileva Oksanen pohtii.
Kim Bågman on tuonut aamutapahtumaan vaimonsa Jonna Bågmanin. Puuppolan rallipitäjässä asuvalla parilla oli edessään tiukka tapahtumarupeama, sillä samalle viikonlopulle osuvat sekä Suomen MM-ralli että Jämsän Himoksella järjestettävät Metallifestarit.
Jonna ja Kim Bågman saapuivat Lutakkoon Puuppolan rallipitäjästä."Tämä (rallitalliin tutustuminen) oli ainutkertainen mahdollisuus, johon piti ehdottomasti tarttua. Toki jollekin pätkällekin olisi tarkoitus ehtiä mukaan. Voisimme yhdistää käynnin festareilla ja jollakin Jämsässä ajettavalla erikoiskokeella. Kallen voittoa toivotaan, ja Esapekka on myös hyvä vaihtoehto voittajaksi", Kim Bågman toteaa.