Raide-Jokerin Proacessa kulkevat sadan kilon lätkät ja surrilangat
-
Teksti: Juho Paavola
-
Kuva: Juho Paavola
-
16.3.2021
-
Ammattilainen tarvitsee kunnon työkalut. Suomen suurimman kaupunkiraitiotien valmistuminen ei ole ainakaan autojen kestävyydestä kiinni.
”Edellisellä projektilla oli käytössä vielä vanhoja Toyota Hiaceja 1980-luvulta. Jos Proace jatkaa samaa vahvaa rataa, eiköhän näillä pari Raide-Jokeria rakenneta”, Espoossa sijaitsevan Otaniemi–Keilaniemi työmaalohkon aluevastaava Mikko Illikainen hymyilee.
”Jos Proace jatkaa samaa vahvaa rataa, eiköhän näillä pari Raide-Jokeria rakenneta”, Espoossa sijaitsevan Otaniemi–Keilaniemi työmaalohkon aluevastaava Mikko Illikainen sanoo.
Raide-Jokeri on pikaraitiotie, joka valmistuessaan kulkee kehämäisesti Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen. Noin 25 kilometriä pitkästä reitistä tulee varsinainen joukkoliikenteen valtimo, sillä sen odotetaan kuljettavan noin 88 000 matkustajaa päivässä vuonna 2025. Poikittaisliikenteen reitti yhdistää matkustajat kaukoliikenteen rataverkkoon Oulunkylän, Huopalahden ja Leppävaaran rautatieasemilla.
Ennen kuin ratikat aloittavat liikenteen vuonna 2024, samoja reittejä kulkevat Raide-Jokeri-allianssin työmaa-autoina Toyota Hiluxit ja Proacet. Ne ovat työjuhtia, joita ilman urakka ei etene.
”Hilux sopii vaikeakulkuisiin paikoihin, kun taas Proaceilla hoituvat työmaiden jokapäiväiset logistiset tehtävät”, Illikainen kertoo.
”Proaceilla hoituvat työmaiden jokapäiväiset logistiset tehtävät”, Mikko Illikainen kertoo.
Yhtenäinen autokanta helpottaa käyttöä ja huoltoja
Raide-Jokerin rakennustyöt alkoivat vuonna 2019. Liikenteen on tarkoitus alkaa vuonna 2024. Samaan aikaan rakennettavan Tampereen raitiotien kanssa Raide-Jokeri edustaa uutta suomalaista raitiotierakentamista. Toisin kuin verkkaisesti kaduilla klonksuttelevat Helsingin vanhat verkkaiset ratikat, Raide-Jokeri kulkee nopeasti ja enimmäkseen omilla kiskoillaan.
Rakennusvaiheessa Raide-Jokeri-allianssilla on käytössään noin kaksikymmentä Toyota Proace -pakettiautoa. Tärkeitä kriteerejä työmaa-autolle ovat luotettavuus ja helppous.
”Toyotan ylläpito on ollut helppoa. Työmailla autoilla on paljon eri käyttäjiä, ja kun käytössä on yksi merkki ja malli, autoja on helppo käyttää ja hallinnoida. Kun auto tarvitsee huoltoa tai joku kolhu on korjattava, jokainen tietää heti, missä ja miten asia hoidetaan”, Raide-Jokerin ajoneuvohankinnoista vastaava kalustopäällikkö Tino Kaapu kertoo.
Kilometrejä Proace-autojen mittareihin kertyy maltillisesti, mutta työtunteja sitäkin enemmän.
”Rakentamista ei saa hidastaa ainakaan se, että auto olisi pois käytöstä. Toyotan huolto- ja korjauspalvelut toimivat erittäin sujuvasti, ja tarvittaessa autoja on jopa haettu huoltoon työmailta”, Kaapu sanoo.Tärkeitä kriteerejä työmaa-autolle ovat luotettavuus ja helppous.
Proace on helppo käsitellä
Illikainen kiittelee Toyota Kaivokselan välittämien autojen varustelua. Kylmänä talvena ehdoton lisävaruste on ollut Webasto-lämmityslaite, joka on mahdollistanut korona-aikana taukojen pitämisen lämpimässä autossa. Valmiiksi laatikostoilla ja hyllystöillä varustettu tavaratila pitää työkalut ja tarvikkeet järjestyksessä.
”Tässä on isot tavaratilat. Jos tulee joku hätätapaus ja pitää montussa tehdä nopeasti työtä, takaa löytyvät kaikki tarvittavat työkalut”, Illikainen kertoo.
Proacen etuihin kuuluu hyvä ajettavuus. Automaattivaihteet ja Proacen vakiovarusteisiin kuuluva peruutuskamera puolestaan helpottavat vekslausta usein hankalissa ja epätasaisissa työmaaympäristöissä.
”Täälläkin on joka puolella jos jonkinlaista estettä. Ovat pysyneet puskurit paremmassa kunnossa, kun ei ole auto käynyt jokaisen tolpan kyljessä”, Illikainen sanoo.
Seuraava rata rakennetaan jo sähköautoilla?
Autovalinnoilla voidaan vaikuttaa rakentamisen ympäristöjalanjälkeen valitsemalla mahdollisimman vähäpäästöiset autot, joilla työ voidaan kuitenkin suorittaa riittävän tehokkaasti. Raide-Jokerin työmaiden käyttöön valitut Proacet ovat hieman kilpailijoitaan pienempiä, mikä osaltaan vähentää taloudellisten EURO6-moottorien päästöjä.
”Kaupunkialueella tukkuliikkeiden varastot ovat hyvät ja logistiikka toimii, joten koko varastoa ei tarvitse kuljettaa päivittäin auton mukana”, Kaapu sanoo.
Vielä nykyisin hyötyautoissa yleisin voimanlähde on diesel. Kuitenkin seuraavat kaupunkien raidehankkeet saatetaan rakentaa jo Proace EV:n tapaisten sähköautojen voimin.
”Sähkötoiminen pakettiauto soveltuisi erittäin hyvin kaupungeissa kaiken tyyppisten rakennuskohteiden käyttöön, koska etäisyydet ovat lyhyitä ja kattava julkinen latausverkosto tukisi niiden käyttöä”.
-
Raide-Jokeri
- Raide-Jokeri kulkee Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen. Omalla kaistallaan kulkevan raitiovaunun huippunopeus on 70 km/h.
- Noin 25 km pitkän reitin kustannusarvio on noin 386 miljoonaa euroa. Raide-Jokeria ennustetaan käyttävän vuonna 2025 noin 88 000 matkustajaa joka vuorokausi.
- Raide-Jokeria rakentaa allianssi, johon kuuluvat Raide-Jokerissa Helsingin ja Espoon kaupungit, HKL, YIT, NRC, Ramboll, Sweco ja Sitowise.