Näin tunnistat renkaiden uusimistarpeen
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Adobe
-
13.6.2024
-
Renkaat ovat auton ainoat tiehen kosketuksissa olevat osat. Siksi niiden merkitys ajoturvallisuudelle on keskeinen. Jos rengas ei tarjoa riittävää pitoa, auton hallinta etenkin kovemmissa nopeuksissa ja haastavammissa sääolosuhteissa muuttuu arpapeliksi.
Suomen tieliikennelaissa kesärenkaiden pääurien minimisyvyydeksi on määritelty 1,6 ja talvirenkaiden 3 millimetriä. Jos nämä rajat alittuvat, poliisi voi raapustaa kuskille rike- tai päiväsakon.
Mittaa kulutuspinta kahden euron kolikolla
Toyota Auto Finlandin lisävarusteista ja renkaista vastaava päällikkö Valtteri Heinämaa suosittelee uusimaan renkaat hyvän tovin ennen kuin laissa säädetyt minimirajat tulevat vastaan.
”Yleinen suositus on uusia kesärenkaat silloin, kun pintaa on jäljellä 4 millimetriä. Nasta- ja kitkarenkaissa vaihtoraja menee 5–6 millissä. Nastarenkaat ovat uusintakunnossa myös silloin, jos niistä on irronnut runsaasti nastoja”, Heinämaa opastaa.
Hyvä arkinen keino mitata renkaan kulutuspinta on sujauttaa kahden euron kolikko renkaan uraan. Jos kolikon reunus hujahtaa kokonaisuudessaan uraan, ylittää urasyvyys kriittisen 4 millin rajan.
Hyvä keino mitata renkaan kulutuspinta on asettaa kahden euron kolikko renkaan uraan. Mikäli kolikon reunus uppoaa kokonaisuudessaan uraan, ylittää urasyvyys neljän millin rajan.Ikä kertoo vaihtotarpeen
Heinämaa muistuttaa, että kulutuspinta ei ole ainoa autonrenkaan uusimistarpeen mittari. Renkaan ikääntyessä sen materiaalina käytetty kumiaines alkaa kovettua. Samalla heikkenevät renkaan ominaisuudet. Vähän ajettu hyväkuntoinenkin rengas voikin olla käyttöikänsä päässä, jos sille on kertynyt runsaasti ikävuosia.
”Nyrkkisääntö on, että kuusi vuotta käytössä ollut rengas on syytä vaihtaa. Huomioi kuitenkin, että rengasta on voitu säilyttää ennen myyntiä ja käyttöönottoa varastossa. Varastointiaikaa ei lueta mukaan varsinaisiin käyttövuosiin. Renkaan valmistusviikon ja -vuoden voi tarkastaa renkaan kylkeen kirjatusta DOT-merkinnästä”, Heinämaa sanoo.
Ennakoiva ajotapa kunniaan
Oikeaoppisella käytöllä voi vaikuttaa merkittävästi renkaan käyttöikään. Renkaan kulumiseen ja vanhentumiseen vaikuttaa ajokilometrien ohella erityisesti ajotapa. Ennakoiva eteneminen, jossa kiihdyttelyt ja jarruttelut on karsittu minimiin, on renkaille hyväksi.
Erityisen kovilla renkaat ovat painavissa ja räyhäkästi kiihtyvissä sähköautoissa.
”Etenkin takavetoinen tehokas sähköauto voi kuluttaa renkaita reilusti. Varsinkin, jos innostuu painamaan kaasua. Tavanomaisemmalla kiihtyvyydellä varustetut sähköautot eivät välttämättä kuluta renkaita sen enempää kuin polttomoottoriautotkaan.”
Muista tarkastaa renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti.
Tarkasta ilmanpaineet pari kertaa kuussa
Ajotavan ohella renkaiden kuntoa voi helliä huolehtimalla sopivista ilmanpaineista ja säilyttämällä renkaita oikein. Rengaspaineet on hyvä tarkastaa autosta noin parin viikon välein.
Autovalmistaja on määritellyt jokaiselle automallille omat ilmanpainesuosituksensa, joihin vaikuttaa osaltaan auton kuormaus. Kun matkustajia ja kuormaa kuljetetaan enemmän, ilmanpainetta on tarpeen nostaa.
”Toyotan automalleissa ilmanpainesuositukset on merkitty b-pilariin, kuljettajan oviaukon reunaan. Valmistajan suosituksen voi hyvin ylittää 0,2 baarilla, kovilla talvipakkasilla painetta voi olla hieman enemmänkin. Jos painetta on liian vähän, renkaiden kuluminen lisääntyy, polttoaineenkulutus nousee ja auton ajo-ominaisuudet sekä hallittavuus heikkenevät”, Heinämaa summaa.
Puhtaana säilytykseen
Jos renkaiden kausivaihdon tekee itse, voi jonkin aikaa käytössä olleiden renkaiden paikkaa aika ajoin vaihtaa. Näin renkaat kuluvat tasaisemmin ja rengassarjan käyttöikä pitenee. Auton samalla puolella olevien etu- ja takarenkaiden paikkojen vaihtaminen ei sotke renkaiden pyörimissuuntaa.
Muista kuitenkin, että auton hallittavuuden vuoksi taka-akselilla tulisi olla aina riittävän hyväkuntoiset kesärenkaat. Näin vähennetään riskiä siitä, että auton takapää joutuisi sadekeleillä luisuun.
Ennen kausisäilytystä renkaat on hyvä pestä ja sujauttaa suojaan säilytyspusseihin. Toyotalta on saatavissa tarkoitukseen soveltuvia kantokahvallisia rengaspusseja.
”Optimaalisin säilytyspaikka renkaille on viileähkö ja hämärä tila, jossa renkaat ovat suojassa niille haitalliselta auringon UV-säteilyltä. Kun renkaat pinoaa kyljelleen, niiden muoto ei pääse säilytyksen aikana muuttumaan”, Heinämaa vinkkaa.
Monilla autoilijoilla ei kuitenkaan ole paikkaa renkaiden säilytykseen. Esimerkiksi taloyhtiöiden ”häkkivarastoissa” renkaita ei yleensä saa varastoida paloturvallisuussyistä. Haasteena on usein myös suurikokoisten renkaiden käsittely.
”Toyota-jälleenmyyjät tarjoavat täyden palvelun rengashotellipalveluita edulliseen hintaan, joten renkaat voi vaihdon jälkeen jättää vaivattomaan ja turvalliseen kausisäilytykseen. Rengashotellipalvelut kasvattavatkin vuosi vuodelta suosiotaan”, Heinämaa toteaa.