Lassila & Tikanoja luottaa Toyota Proaceen
-
Teksti: Juho Paavola
-
Kuvat: Juho Paavola
-
8.10.2020
-
”No tietenkin se, että Proace lähtee valoista todella liukkaasti”, LV-asentaja Sonja Toivanen nauraa vastatessaan kysymykseen siitä, mikä hänen päivittäisessä työkalussaan eli Toyota Proacessa on parasta.
Vakavoitumisen jälkeen muitakin etuja löytyy. Aikaisemman Toyota Hiacen tapaan myös manttelinperijä Proace on osoittautunut ammattikäytössä luotettavaksi. Ketteryys, käsiteltävyys ja ajomukavuus nousevat arvoasteikossa korkealle.
”Proaceen on oltu henkilökuntamme keskuudessa tyytyväisiä. Keskustelemme aina sisäisesti ennen hankintapäätöstä autojen ominaisuuksista ja tarvittavista varusteluista. Epäsopivaa autoa ei työkaluksi osteta”, Lassila & Tikanoja Oyj:n kiinteistöpalvelujen kalustonhallintapäällikkö Anne Herranen linjaa.
”Proace on kiinteistöhuoltomme luotettava työjuhta ja liikkuva työkalupakki. Se on hinnaltaan sopiva ja samalla riittävän iso työtehtäviin, joissa tarvikkeet on kuljetettava mukana”, L&T:n kiinteistöhuollon kehitysjohtaja Jetta Leino sanoo.
Hyvien tilojen ja ajo-ominaisuuksien lisäksi myös ympäristöystävällisyys on Lassila & Tikanojan hyötyautohankinnoissa tärkeä elementti, kertovat Anne Herranen ja Jetta Leino.Ympäristö ohjaa hyötyautojen valintaa
L&T:n autokanta on monipuolinen, ja Toyotan autot ovat kuuluneet vakiokalustoon jo 30 vuoden ajan. Kun pienintä päätä edustavat L&T:n siivoojien käyttämät pienet Yarikset, raskaammasta päästä puolestaan löytyy suuria kuorma-, jäte- ja imuautoja. Kiinteistöpalveluiden arsenaalista valtaosa on erilaisia pakettiautoja.
”Auto hankitaan ja varustellaan aina käyttökohteen mukaan. Myöhemmin autoja voidaan tarvittaessa siirtää tehtävästä toiseen”, Herranen kertoo.
Autojen hankinnassa myös ympäristöystävällisyys on L&T:lle tärkeä kriteeri. L&T on sitoutunut puolittamaan Co2-päästönsä vuoteen 2030 mennessä.
”Se on kova tavoite, mutta mahdollinen. Tärkeä peruste Proaceja hankkiessamme olikin se, että niitä voidaan tankata uusiutuvalla dieselillä”, Leino sanoo.
Toyota on tuomassa markkinoille myös Proacen sähköversion. Se voisi Leinon mukaan sopia hyvin osaksi L&T:n kiinteistöpalvelujen kalustoa.
”Se kiinnostaa meitä ehdottomasti osana siirtymää kohti sähköistä liikennettä”, Leino näkee.
Omistaminen antaa käyttäjälle joustavuutta
Yksi globaaleista megatrendeistä on omistamisen korvaaminen palvelulla. Yritysmaailmassa se on merkinnyt muun muassa autojen hankkimista leasing-sopimuksilla. L&T:n kiinteistöpalveluissa autot hankitaan tällä hetkellä yrityksen omistukseen.
”Autojen omistaminen tuo meille vapautta autojen korjauksiin ja koko elinkaaren hallitsemiseen. Päätämme itse kuinka kauan autoa pidämme ja milloin sen myymme”, Leino perustelee.
Elinkaari on sana, joka vilahtelee Herrasen ja Leinon autopuheessa usein. Hankintavaiheessa L&T:llä ollaan kiinnostuneita hankintahinnan lisäksi siitä, mitkä ovat auton koko käytön aikaiset kustannukset.
L&T:n kiinteistöhuollossa kaluston keski-ikä on 5,8 vuotta. Pitkä käyttöikä selittyy sillä, että niiden huolloista ja korjaustoimenpiteistä huolehditaan asianmukaisesti.
”Auto on työkalu ja pidämme sitä niin kauan kuin se on korjauskulujen valossa järkevää. Auton käyttöikään vaikuttavat monet seikat, esimerkiksi se, missä autolla liikutaan ja mihin työhön sitä käytetään. Haluamme kalustomme kunnon heijastavan työmme laadukkuutta, jolloin esimerkiksi kaupungissa liikuttaessa auton on näytettävä siistiltä ja modernilta. Sen sijaan esimerkiksi kaivoksessa pienet naarmut ja kulumiset eivät haittaa, kunhan kalusto toimii asianmukaisesti ja turvallisesti”, Leino sanoo.
Parasta Proacessa on, että se lähtee valoista todella liukkaasti”, LV-asentaja Sonja Toivanen sanoo.Huoltosopimus tuo vaivattomuutta
”Olemme ottaneet kaikkiin uusiin Toyotoihin huoltosopimuksen. Huoltosopimuksissa kriteereinämme ovat sopimuksen kattavuus sekä hinta”, Herranen kertoo.
Huoltosopimuksen avulla varmistetaan, että yrityksen omaisuus pysyy priimakunnossa pitkään. Samalla se ylläpitää auton jälleenmyyntiarvoa. L&T:lle suuri arvo on myös se, että huoltosopimuksen avulla laajan kaluston ylläpitokustannuksia on helppo hallita, Leino sanoo.
Kun huolto koittaa, sen on käytävä sukkelasti. Ylimääräistä kalustoa ei reservissä seisoteta.
”Autot ovat meille työkaluja, jotka on hankittu käyttöön, eikä seisomaan korjaamolle. Toyotan kanssa huollot ovat menneet sujuvasti”, Herranen kiittää.