1. Toyota Way
  2. Autot ja varusteet
  3. Johanna testaa: Toyota C-HR:llä parasta on peruuttaminen
Toyota palvelee

Toyota C-HR:llä parasta on peruuttaminen

Johanna testaa
Uusi Toyota C-HR Hybrid on peruuttamista kammoksuvan paras ystävä. Futuristinen oman tiensä kulkija tekee vaikutuksen myös turvallisuusominaisuuksillaan.
  • Teksti: Johanna Lätti
  • Video ja kuvat: Johanna Lätti
  • 6.6.2024
  • Katso videoltamme Johannan mietteet uudesta Toyota C-HR:stä.

     

    ”Klonks” ovenkahvat pomppaavat esiin, kun painan avaimesta ovipainiketta ja samalla punainen valojuova kiertää auton. Takakontin siivekkeessä lukee sähäkän punaisella tekstillä Toyota C-HR.

    Valotehosteet jatkuvat sisätiloissa. Muun muassa ovien ja etukonsolin väritehostetta voi vaihtaa ja tämäkös viihdyttää takapenkkiläisiä. Käskyjä satelee: Kokeile oranssia! Laita sininen takaisin!

    Räpläämme Toyota C-HR Hybridin valoja. Tarkemmin sanottuna alla on GR Sport -malli. Nimi on lainattu TOYOTA GAZOO Racing -rallitiimiltä. En silti yhdistäisi autoa rallibaanoille, vaan enemmänkin näen Toyota C-HR:n ajelemassa itseohjautuvasti Toyotan Woven Cityssä eli tulevaisuuden älykaupungissa.

    Särmikäs ja hippasen kulmikas muotoilu on futuristinen ja tekee autosta persoonallisen oman tiensä kulkijan. Bi-tone+-kaksivärimaalaus korostaa terävää muotokieltä ja nostattaa auton hyvällä tavalla esiin parkkihallien harmaudesta.

    Takakontin siivekkeessä lukee sähäkän punaisella tekstillä Toyota C-HR.
     
    Ryhti suoraksi

    Futuristista tunnelmaa jatkaa HUD-tuulilasinäyttö; tässähän voisi yhtälailla olla avaruusaluksen puikoissa. Tuulilasiin näet heijastuu muun muassa ajonopeus, ja se näyttää myös matkan varrelta tunnistetut liikennemerkit. Ei mitenkään pakollinen, mutta kätevä lisä.

    Uudessa Toyota C-HR:ssä on paljon ja monipuolisesti muitakin turvallisuusominaisuuksia. Kun alan nojailla keskikonsoliin, näyttöön ilmestyy teksti: istu pystyssä, kuljettajan kasvoja ei tunnisteta. Pysyy muuten ryhti kuosissa! Jos kuljettajan silmät menevät kiinni liian pitkäksi aikaa, tarkkailukamera reagoi ja heläyttää summerin soimaan. Toivoa sopii, että tällaiset ominaisuudet vähentävät rattiin nukahtelua ja liikenneonnettomuuksia.

    Myös kuolleen kulman tunnistimelle anna ison kiitoksen. Jos järjestelmä havaitsee auton kuolleessa kulmassa, sivupeileihin syttyy merkkivalo. Se estää tehokkaasti kaistanvaihtotörttöilyjä.

    Kurkkaan mielenkiinnosta myös auton ohjekirjaa, ja se tietää kertoa, että Toyota C-HR:ssä on kuljettajalle ja vänkärille polvi-, sivu-, ikkuna- ja keskiturvatyynyt. Jos kolariin päätyisi, auton etuosa täyttyisi pehmikkeistä kuin pomppulinna.

    Toyota C-HR:ssä on 12,3-tuumainen eli iso digitaalimittaristo. Siinä on myös langaton kännykän laturi, joten piuhojen kanssa pelaamisen voi unohtaa.
     
    Ei mikään syöjätär

    Toyota C-HR on katumaasturi, ei siis liian leuhka, muttei mikään söpöliinikään. Toyota C-HR:ssä myös istutaan hippasen korkeammalla, mikä antaa hyvän näkymän ympäristöön. Sen sijaan näkyvyys taakse on huonompi.

    Ajaminen on perusmukavaa. Auto kiihtyy tarpeisiini riittävän rivakasti eikä persuksiin satu edes kuoppaisella mökkitielläkään. Ajamista ei oikeastaan edes ajattele, joten eikös se ole hyvä merkki? Autossa on myös tilaa; takapenkille saamme mahtumaan kahden lapsen istuimet ja 362-litraiseen tavaratilaan sujahtavat lapsen kärryt, potkulauta ja kauppakassit.

    Toyota C-HR ei myöskään ole mikään syöppö. Se käyttää ajon aikana lataamaansa sähköä tehokkaasti hyödykseen ja maantieajossa bensan keskikulutus jää 4,5 litraan sadalla kilometrillä. Oikein moitteetonta!

    Siinä, missä jäin omalla autollani sohjokeleillä ylämäkeen sutimaan, voin vain kuvitella, miten nätisti tämä Toyota C-HR:n neliveto kyyditsisi minut mäen päälle. Aijai!

  • 362-litraiseen takaluukkuun sujahtavat lastenrattaat, potkulauta ja ostoskassit.
     
    Takaperin kotiin

    Jos pitäisi valita yksi asia, mitä Toyota C-HR:llä tekisin, peruuttelisin päivät pääksytysten. Sen verran iloisen helppoa se on. Panoraamakamera tarjoaa 360 asteen kuvaa auton ympäriltä peräti neljällä kameralla. Tämä onkin ensimmäinen auto, jonka peruutan enemmän kuin mielelläni parkkiin.

    Aina kun mahdollista, ajelen vakionopeudensäätimellä. Toyota C-HR:n mukautuva vakionopeudensäädin tekee ajamisesta vieläkin vaivattomampaa ja rennompaa. Se pitää nopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan koko ajan samana. Jos edellä ajavan perävalot alkavat lähestyä, järjestelmä hidastaa auton vauhtia automaattisesti. Se onkin ehdottomasti yksi suosikkiominaisuuksistani tässä mallissa.

    Lisäksi Toyota C-HR:ssä on 12,3-tuumainen eli iso digitaalimittaristo. Siinä on myös langaton kännykän laturi, joten piuhojen kanssa pelaamisen voi unohtaa.

    Viimeiset bonuspisteet annan Toyotan pyrkimyksistä huomioida ympäristöä. Istuinverhoilujen kankaissa käytetty seosmateriaali on peräisin kierrätetyistä muovipulloista ja ulkopinnan viimeistelyssä on hyödynnetty vesiohenteista maalia. Hyvä hyvä!

    Toyota C-HR:n Istuinverhoilujen kankaissa käytetty seosmateriaali on peräisin kierrätetyistä muovipulloista.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua