Toyota palvelee

Upea Toyota Carina tuli Antin talliin jäädäkseen

Minun Toyotani
Vihtiläinen huoltokorjaamo- ja hinausautoyrittäjä Antti Huhtanen osti vuoden 1973 Toyota Carinan lähes 20 vuotta sitten. Upeasti säilynyt löytö on vakiinnuttanut paikkansa Antin tallissa. ”Ei minulla ollut tarkoitus välttämättä ostaa juuri tämän mallista harrasteautoa, mutta kun sopiva yksilö tuli kohdalle, tein saman tien kaupat.”
  • Teksti: Kalle Kalaja
  • Kuvat: Kalle Kalaja
  • 21.9.2023
  • Toyota Carina TA12 -mallia valmistettiin vuosina 1970–1975. Se oli Suomessakin varsin suosittu auto, mutta Corollaa arvokkaampana ja suurikokoisempana se ei kuitenkaan keikkunut aivan rekisteröintitilastojen kärjessä. Kestävillä ja perhekäyttöön hyvin sopivilla Carinoilla ajettiin paljon. Ne olivat verrattain tehokkaina myöhemmin myös suosittuja nuorisoautojakin, joten alkuperäiskuntoisia yksilöitä ei ole säilynyt maassamme kovin montaa. 

    Vihtiläinen huoltokorjaamo- ja hinausautoyrittäjä Antti Huhtanen osti vuoden 1973 Toyota Carinan lähes 20 vuotta sitten. 

    Pitää olla Toyota

    Huhtanen on itse syntynyt vuonna 1985, joten hän oli vuonna 2004 Carinan hankkiessaan vasta 19-vuotias. Toyotat olivat kuitenkin jo aiemmin vakuuttaneet miehen, eikä muun merkkisen klassikkoauton hankinta tullut edes mieleen.

    ”Ei minulla ollut tarkoitus välttämättä ostaa juuri tämän mallista harrasteautoa, mutta kun sopiva yksilö tuli kohdalle, tein saman tien kaupat. En ajanut tällä talvisin edes nuorempana, ja viime vuosina jopa kesäajelut ovat jääneet todella vähiin. Mutta aina tämä on yhtä mukava ottaa esiin tallista”, Antti totesi iloisena.

    Carinan hankinnan jälkeen Huhtasella on ollut kymmeniä uudempia Toyotia, sekä omassa että yritystensä käytössä. Miehen puheesta huokuukin poikkeuksellisen kova merkkiuskollisuus, joten todennäköisesti Carinaa ei pienestä käyttöasteestaan huolimatta koskaan myydä pois.

    Antti Huhtasen Toyota Carina vuodelta 1973 on ollut koko ikänsä vain kesäkäytössä.
     
    Uudesta asti kesäautona

    Antin autolöytö on hyvin poikkeuksellinen. Sillä on ollut vain yksi aiempi omistaja, ja hänkin asui Espanjassa ajaen Carinallaan vain ollessaan kesäisin Suomessa. Se selittää täysin ruosteettomana säilyneen korin kunnon, ja tekniikan vähäisen remonttitarpeenkin. On hienoa, että tällainen yksilö on päätynyt sitä arvostavan henkilön hoivaan. Kunnostamiseen liittyvää osaamista Antilta löytyisi paljon, mutta sellaista tämä Toyota ei kaipaa.

    ”Ei tälle ole tarvinnut koskaan esimerkiksi mitään isompaa moottorikunnostusta tehdä. Ainoa laajempi operaatio on ollut uudelleenmaalaus, koska jostain syystä tehtaalla ruiskutettu lakkapinta oli hilseillyt paikoitellen irti. Sisustakin on säilynyt hyvin kaikki nämä 50 vuotta, vaikka esimerkiksi verhoilujen muoviosat alkavat ajan myötä näistä tyypillisesti väkisinkin halkeilla”, Huhtanen kertoi.

    Uudelleenmaalaus tehtiin hyvin pian ostamisen jälkeen, ja se on kestänyt aikaa todella hyvin – alkuperäissävyinen auto on näyttää tehdasuudelta. Moottoritilaa ei ole meikattu näyttelykuntoon, joka voikin olla näin autenttisessa tapauksessa hyvä päätös.

    Sisustus on säilynyt erinomaisessa kunnossa. Nykyautoihin verrattuna varustemäärä on vaatimaton.
     
    Helposti liikkeelle

    Kiireinen kesä oli johtanut siihen, että Carina otettiin tallista esille ensi kertaa tänä vuonna vasta kuvauspäivänä. Pieni pölykerros peitti klassikkoa, kun Antti alkoi huuhdella sitä.

    ”Vahasin tämän viimeksi varmaan 10 vuotta sitten, mutta hyvin tästä on aina kevyet liat irronneet. Maalipinta säilyy tällaisessa harvoin käytettävässä harrasteautossa paljon parempana, jos sitä ei turhaan hangata”, Huhtanen neuvoi.

    Muutaman käynnistysyrityksen jälkeen Antti otti suosiolla apuvirtaa Toyota Hilux -hinausautostaan. Kompakti hinuri on yksilöllisesti Hinauspalvelu Huhtasen käyttöön modifioitu, ja kertoo osaltaan omistajansa merkkiuskollisuudesta. Vahvempaa käynnistysvoimaa saatuaan Carina hörähtikin heti iloisesti käyntiin.

    ”Olipa hyvä, että otettiin tämä ulkoilemaan. Tässähän ehtii vielä syksyn aikana hieman harrasteautoilla, ennen kuin talvi saapuu Etelä-Suomeen”, Antti myhäili.

    Moottorille ei ole tarvinnut tehdä koskaan isoa remonttia.

  • Kuka

    Antti Huhtanen, 38

    Ammatti: Hinausautoyrittäjä, Hinaus Huhtanen ja korjaamoyrittäjä, Autohuolto A.Huhtanen Oy / Nummelan Autopiste Oy

    Asuu: Omakotitalossa Vihdissä. Puoliso Jenni, kaksi lasta.

    Harrastukset: Kuntosali 2–3 krt/viikko, vapaa-aikana mieluiten perheen kanssa. Pelasi nuorempana aktiivisesti sulkapalloa, jonka pariin pyrkii vielä palaamaan.

    Autot: Huomattava määrä Toyotia, Carinan lisäksi esimerkiksi viisi eri ikäistä Corollaa, kaksi Land Cruiseria,  kaksi Hiacea, Auris, Hilux ja Starlet.


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua