Toyota palvelee

Intohimona ralliautojen sähkötekniikka

Hyvä tyyppi
Autosuunnittelija Mika Suominen vastaa TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin (TGR-WRT) ralliohjusten kilpailukykyisestä sähköistyksestä ja elektroniikasta.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat ja video: Hannu Korpela
  • 19.12.2023
Hyppää Mika Suomisen kyytiin videolle!
  • TOYOTA GAZOO Racingin rallitallin reilu kymmenkunta Toyota GR Yaris Rally1 -kilpa- sekä testiautoa on koottu joulukuussa TGR-WRT:n tehdashalliin Jyväskylän Jyskään. WRC-kauden ulkopuolinen ns. offseason on autojen kehitystyön kannalta kriittisen tärkeää aikaa, joten siitä pyritään ottamaan täysi hyöty irti.

    Autosuunnittelija Mika Suominen kävelee tarmokkain askelin yhden testiauton luokse ja tarkastelee sen sähkökytkentöjä. Autoihin tehtävät päivitykset ovat tarkoin varjeltuja salaisuuksia. Siksi Suominen ei haluakaan paljastaa tarkemmin, mitä on parhaillaan tekemässä, ja myös kuvaaminen hallissa on tarkkaan kontrolloitua.

    ”Sähkö- ja elektroniikkasuunnittelijan tehtävänä on kehittää auton sähköjärjestelmää sekä ladata autoon ohjelmat ja parametrit, joiden avulla auto saadaan toimimaan halutulla tavalla”, Suominen kiteyttää.

    Autosuunnittelija Mika Suomisen toimenkuvaan kuuluu Toyotan Rally 1 -autojen sähköjärjestelmäsuunnittelu sekä moottoriohjauksen optimointi rallien aikana.

     

    Ralliauton moottoriohjaus säädetään etänä

    Suominen on yksi TGR-WRT seitsemästä sähkö- ja elektroniikkasuunnittelijasta. Hänen toimenkuvaansa kuuluu Toyotan Rally 1 -autojen sähköjärjestelmäsuunnittelu sekä moottoriohjauksen optimointi rallien aikana. Suomisen työkaluina ovat kehittyneet tietokoneohjelmistot ja autoista saatava data.

    Hommaa riittää, sillä ralliauton sähköjärjestelmässä on satoja osia, joista käytännössä kaikki on kehitetty Toyotan rallitallin sisällä. Vakioautoihin kehitettyjä komponentteja ralliautoissa ei käytetä käytännössä lainkaan.

    Noin puolet Suomisen työajasta kuluu Jyskässä ”toimistohommissa”. Toisen puolikas kuluu maailmaa reissaten WRC-rallien perässä. Vuosittain ulkomaan matkapäiviä kertyy reilut 90.

    ”Me suunnittelijat seuraamme kilpailuja huoltoparkista käsin ja analysoimme autojen anturien keräämää dataa. Kun autot tulevat huoltoon, kytkemme ne kaapeleilla tietokoneisiin. Mekaanikkojen tehdessä omaa työtään autojen luona, me datainssit tarkastelemme järjestelmien toimintaa huoltopilttuun reunalta. Tarvittavat päivitykset pystymme tekemään etänä, autoon koskematta.”

    ”Olen aina ajatellut niin, että ihmisen on käytettävä lyhyt elämänsä niiden asioiden parissa, joista tykkää", pohtii Mika Suominen.
     
    Pitkä ura Toyota-merkkihuollossa

    Suomisen kipinä autoihin syttyi jo nuoruudessa, kun hän pääsi kauppiasisänsä kanssa huoltamaan perheyrityksen käytössä olleita Toyota Hiace -pakettiautoja. Innostus vei 80-luvulla ensin ammattikouluun ja myöhemmin teknilliseen opistoon Turkuun.

    Autoasentajan sekä -teknikon pätevyydet suoritettuaan Suominen ennätti tehdä pitkän uran Toyota-merkkihuollon parissa. Autoteknikko-opintojen aikana hän toimi harjoittelijana Turun Autokiilassa ja sen jälkeen vakituisena työnjohtajana Hyvinkään Moottorihuollossa. Viimeisin ja pisin pesti Toyotan siviiliautojen parissa sijoittuu vuosille 1989–2001. Silloin Suominen työskenteli Varsinais-Suomen Auto-Centerissä työnjohtajana.

    Voitto vei Japaniin

    Toyota Service adviser of the year -voitto 90-luvun puolessa välissä vei Suomisen Japaniin tutustumaan Toyotan tehtaisiin ja johtajaan, jonka kanssa hän on ollut yhteyksissä näihin päiviin asti.

    Moottorivoimalla kulkevat menopelit ovat täyttäneet myös Suomisen vapaa-ajan. Hän päätyi jo nuorena miehenä kehittämään kilpamoottoripyörien ja ralliautojen sähkötekniikkaa varsinaisen leipätyönsä ohessa. Suominen esimerkiksi ahersi aikanaan Tino Aaltosen Toyota Corolla GT:n ralliauton parissa.

    ”Olen aina ajatellut niin, että ihmisen on käytettävä lyhyt elämänsä niiden asioiden parissa, joista tykkää. Kun siirryin vuonna 2003 yrittäjäksi, sain tehtyä rakkaasta harrastuksesta itselleni työn”, Suominen sanoo.

    ”Ajan 30 000–35 000 kilometriä vuodessa", Mika Suominen kertoo.
     
    Yrittäjyys vei rallin ytimeen

    2000–2010-luvuilla Suominen on työskennellyt muun muassa Juha Kankkusen Dakar-rallitiimissä ja Hyundain WRC-tallin datainsinöörinä. Vuonna 2015 ajetun Jyväskylän MM-rallin jälkeen Suominen siirtyi TOYOTA GAZOO Racingille tehtyään yhteistyösopimuksen Toyotan silloisen tallipäällikön, Tommi Mäkisen kanssa.

    Virallisesti Suominen on TGR-WRT:n yhteistyökumppani, sillä hän tekee työtään yrittäjän statuksella. Rallitallin suunnittelutöiden ohella Suomisen M-Data Oy:tä työllistää muun muassa MoTeCin moottoriohjaimien, johtosarjojen, tiedonkeruulaitteiden, sähköpääkeskusten ja komponenttien maahantuonti sekä jälleenmyynti.

    ”Yritykseni kautta olen kehittänyt myös ralliautoihin keskikonsoleita, näyttöjä ja johtosarjoja. Esimerkiksi Jonne Halttusen harrasteautoon, 80-lukulaiseen GT Corollaan olen suunnitellut uudet näyttölaitteet”, Suominen täydentää.

    Kilometrit Toyotalla maistuvat

    Toyota-mies harrastaa Toyotoja myös vapaalla. Suominen laskee perheellään olleen noin kymmenkunta uutta Toyotaa. Nytkin perheessä on kaksi japanilaismerkin autoa; Suomisen vaimo ajelee vuoden 2016 Yariksella ja isännällä itsellään on uudenkarhea kaksilitrainen Toyota Corolla GR Touring Sport.

    ”Ajan 30 000–35 000 kilometriä vuodessa. Olenkin erityisen ilahtunut siitä, että tässä uudessa Corollassa ajotuntuma on aiempiin vuosimalleihin nähden selvästi parantunut”, Suominen kiittelee.


  • Kuka
    Mika Suominen, 59

    Ammatti: M-Data Oy:n yrittäjä. Toimii muun muassa sähkö- ja elektroniikkasuunnittelijana TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamissä (TGR-WRT)
    Asuinpaikka: Salo
    Perhe: Vaimo ja 4-vuotias valkoinen länsiylämaanterrieri
    Koulutus: Autoteknikko ja autoasentaja
    Ajoneuvot: Toyota Corolla GR Touring Sport. Lisäksi ajelee omaksi ilokseen Trialia Gas Gas -moottoripyörällä.
    Harrastukset: Liikkuu luonnossa ympäri vuoden, sienestys on mieluinen puuha. Talvisin hiihtää ja laskettelee.



Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua