Siirry sisältöön (Paina Enter)
Toyota palvelee

Henna kaasuttaa Toyotan toimistolla ja rallipoluilla

Hyvä tyyppi
Markkinointiviestinnän suunnittelija Henna Kukkamäki ja Toyota GR Yaris
Oltiinpa sitten esitteiden äärellä toimistolla tai soraisilla rallipoluilla, markkinointiviestinnän suunnittelija Henna Kukkamäki ei epäröi tarttua toimeen. Kun työt tehdään kunnolla, lopputuloksena on markkinointiviestintää, joka innostaa autonostajaa.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat: Juho Paavola
  • 25.3.2025
  • Harvalla on automerkistä yhtä selkeää muistoa kuin Henna Kukkamäellä Toyotasta.

    ”Mummini oli sihteerinä Korpivaaralla ja hänet kuvattiin Toyotan mainokseenkin. Äitini kertoi aina Toyotan hiihtokilpailuista, ja meillä oli kotona niistä saatuja hopealusikoita”, Kukkamäki tarinoi.

    Kukkamäki itse hyppäsi autorahoituksen puolelta Toyotan markkinointiviestinnän suunnittelijaksi kolmisen vuotta sitten. Hänen työsarkaansa on sekä uusien että vaihtoautojen markkinointiviestinnän suunnittelu.

    ”Hyvin toteutettu markkinointiviestintä innostaa ja antaa autoa etsivälle riittävästi ostopäätöksen kannalta tärkeää tietoa”, Kukkamäki tiivistää. 

    Autokauppoja ei rakenneta pelkillä mielikuvilla, vaan lupauksilla pitää olla katetta.

    ”Juuri viimeksi tarkastelin jälleenmyyjien käytössä olevia markkinointiviestinnän materiaaleja ja kävin läpi Toyota Yaris -mallin kampanja- ja hintatietojen päivitystarpeita”, Kukkamäki antaa esimerkin työstään.

    Markkinointiviestinnän suunnittelija Henna Kukkamäki ja Toyota GR Yaris
    ”Tykkään kaikesta luovasta ja innostun helposti. Leivon jonkin verran ja toisinaan teen kakkuja tilauksesta", kertoo Henna Kukkamäki.
     
    Työpaikka Korsossa tuntuu kodilta

    Kun Kukkamäki tuli Toyotalle, hänellä oli autokielellä ilmaistuna takanaan riittävästi kilometrejä työelämässä, mutta vielä enemmän matkaa edessä. 

    ”Äitiyslomalla ollessani pääsin irti työarjesta ja sain perspektiiviä siihen, mitä elämältä ja työltä haluan. Sitten huomasin, että joskus aikaisemmin Toyotalla tavoittelemani paikka oli taas tullut hakuun – ja tässä sitä ollaan.”

    Markkinointitiimissä työskentelee Kukkamäen kanssa neljä henkilöä. Omasta työstä on kannettava itsenäisesti vastuu, mutta yhteisiä tavoitteita kohti kuljetaan tiiminä.  

    ”Meillä jokaisella on erilainen tausta ja katsomme Toyotan viestintää eri näkökulmista, minkä seurauksena kokonaisuus toivottavasti palvelee asiakkaitamme hyvin.”

    Kun autot ovat luotettavia ja työtä saa tehdä mukavassa porukassa, Kukkamäki kokee, että Toyotan markkinointiviestintä on työtä, jolla on tarkoitus.

    ”Mummillani oli paljon muistoja Toyotan yhteisöllisyydestä, joka minun on nyt myöhemmin helppoa tunnistaa. Sekin, että toimistomme sijaitsee Vantaan Korsossa tavallisella asuinalueella, antaa leimansa yhteisöllisyydelle, jossa Toyotalla on autona paikkansa Suomessa.”

  • Markkinointiviestinnän suunnittelija Henna Kukkamäki ja Toyota GR Yaris


    KUKA?

    Henna Kukkamäki

  • Ammatti: Työskentelee markkinointiviestinnän suunnittelijana Toyota Auto Finlandin markkinointiviestinnän tiimissä. Työssä tärkeintä on markkinoida asiakkaiden autontarpeeseen sopivia ratkaisuja realistisesti mutta samalla innostavasti. 

    ”Yksi tämän hetken kiinnostavista palveluista on KINTO Flex, jossa auton saa vaikka kuukaudeksi kerrallaan. Esimerkiksi plug-in-hybridiä tai sähköautoa harkitseva voi helposti kokeilla, miten auto sopii omiin tarpeisiin.”

    Koulutus: Graafinen suunnittelija, lisäksi suorittanut työn ohella liiketoiminnan ammattitutkinnon. Ennen Toyotalle tuloaan hän työskenteli kymmenen vuotta autorahoitusalalla.

    Asuinpaikka: Asuu perheensä kanssa Vantaalla. Miehen ja lasten lisäksi perheeseen kuuluu kolmivuotias kääpiövillakoira Kerttu. 

    Vapaa-aika: Harrastaa rakennekynsien tekemistä ystävilleen. 

    ”Tykkään kaikesta luovasta ja innostun helposti. Leivon jonkin verran ja toisinaan teen kakkuja tilauksesta. Nuorena soitin selloa, sen voisin joku päivä aloittaa uudelleen.”

  • Omassa autossa mukiteline on tärkein

    Suosikkia kysyttäessä Kukkamäen ei tarvitse kauan tarvitse miettiä, mikä menopeli oman firman mallistosta miellyttää eniten. Ehdottomasti Toyota GR Supra!

    ”Se on hieno ja sillä on älyttömän siisti ajaa”, Kukkamäki kiteyttää.

    Arkikäytössä hänen mieleensä on sähköauto Toyota bZ4X, koska se on iso, tilava ja ”kaikin puolin autona tosi hyvä”. Auton valinnassa pienet yksityiskohdat ovat kuitenkin avainasemassa.  

    ”Minulle tärkeä asia on kahvikuppitelineen muoto, koko ja sijainti”, Kukkamäki paljastaa, sillä hänet tunnetaan usein kolottavasta kahvihampaasta.

    Markkinointiviestinnän suunnittelija Henna Kukkamäki ja Toyota GR Yaris
    Parhaillaan Henna Kukkamäen pitävät kiireisenä rallin valmistelut, kuten Toyotan osaston ja tapahtumaan liittyvän markkinointiviestinnän suunnittelu.
     
    GR Yaris virittää rallitunnelmaan

    Nyt Kukkamäki on lainannut hetkeksi käyttöönsä ralliautoon pohjautuvan Toyota GR Yarisin. Se muistuttaa seuraavasta isosta työtehtävästä eli heinä-elokuun vaihteen Suomen MM-ralleista, joiden yhteistyökumppanina Toyota toimii.

    ”On tosi kiva päästä Jyväskylään tapaamaan innokkaita rallifaneja ja tuomaan TOYOTA GAZOO Racing -kuljettajia rallipätkillä kannustaen.”

    Parhaillaan Kukkamäen pitävät kiireisenä rallin valmistelut, kuten Toyotan osaston ja tapahtumaan liittyvän markkinointiviestinnän suunnittelu. Varmaa on, että Kukkamäki saa tehdä paljon erilaista – sekä aina jotakin uutta ja odottamatonta.  

    ”Tapahtumien rakentaminen ja niissä mukana oleminen kuuluu omiin vahvuuksiini. Olen esimerkiksi joutunut vetymessuja rakentaessa ryömimään Toyota Mirain alle, jotta saimme vedettyä autoon sähköt konepellin kautta. Kaikkeen pitää olla valmis heittäytymään, sillä se tekee elämästä ja työstä kivaa!”

Toyota bZ4X etuvalot

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua