Toyota palvelee

Toyotan Kim Laine päivitti unelmansa ja vaihtoi kilpapyörään

Hyvä tyyppi
Kesäkuussa Toyota Auto Finlandin tietohallintopäällikkö Kim Laine unohtaa bitit ja botit  hetkeksi ja lähtee Team Rynkebyn matkassa polkupyörällä kohti Pariisia. Laineelle vapaaehtoispyöräily antaa vapautta ja mahdollisuuden kerätä rahaa lasten syöpätautien parantamiseen.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat ja video: Juho Paavola
  • 4.6.2024
Nouse pyörän selkään Kim Laineen mukaan videolle!
  • Espoon Bembölessä on pieni pittoreski kahvila. Sen pihalla äärimmäisen kauniina kevätpäivänä ihmiset nauttivat, syövät lounasta ja herkuttelevat leivonnaisilla. Kim Laine sen sijaan avaa Toyota bZ4X -sähköautonsa takaluukun ja nykäisee ulos keltaisen maantiepyörän.

    ”Tämä on aika tyypillinen tapaamis- ja lähtöpaikka yhteisille pyörälenkeille. Tänään illemmalla meillä on vuorossa noin 40 kilometrin lenkki, ja silloinkin ajamme tästä ohi”, Laine kertoo.

    Varusteet ja treeniohjelma on kuin ammattipyöräilijällä. Leipänsä Laine kuitenkin tienaa Toyota Auto Finlandin tietohallintopäällikkönä.

    Laineen työpaikka on Toyotan Korson pääkonttorilla Vantaalla. Laineen ja hänen viiden hengen tiiminsä on Laineen sanoin olemassa vain muita varten. Heidän tehtävänään on huolehtia siitä, että kaikki IT:hen liittyvät työkalut ja ohjelmistot ovat tietoturvallisia ja ajantasaisia. Kun tiimi toimii, muiden on helppoa tehdä oma työnsä.

    ”Meille onnistumisen merkki on se, että työmme ei näy kenellekään mitenkään. Silloin kaikki on hyvin”, Laine nauraa.

    Tietohallintojohtajan työ on yhä vahvemmin digitalisoituvassa yhteiskunnassa ja liike-elämässä aina vain tärkeämpää. Mieluummin Laine silti juttelee pyöräilystä, joten tehdään niin kuin päällikkö sanoo. 

    Kim Laineen varusteet ja treeniohjelmat ovat kuin ammattilaispyöräilijällä.
     
    Unelmat kehittyvät 

    Laine on aina ollut innokas liikunnan harrastaja. Osin siihen vaikuttaa hänen alkuperäinen meriupseerin ammattinsa ja aiempi uransa Merivartiostossa, joka opetti aktiiviseen elämään.

    ”Olin nykyisen Turva-vartiolaivan edeltäjän eli Merikarhun kipparina. Merivartiostohan on vähän niin kuin merialueella toimiva poliisi. Tärkein tehtävämme oli pelastaa mereen ja merihätään joutuneita.”

    Kun perhe kasvoi, meri alkoi tuntua liian kaukaiselta. Laine on omien sanojensa mukaan aina ollut pikkuisen nörtti ja suunnattoman kiinnostunut digitaalisista välineistä. Alanvaihto tietohallintoon sujuikin jouhevasti. Vuonna 2002 hän hyppäsi Toyotalle.


  • KUKA?

    Kim Laine, 62

  • Ammatti: työskentelee Toyotan maahantuojaorganisaation eli Toyota Auto Finlandin tietohallintopäällikkönä. Hän aloitti uransa Toyotalla vuonna 2002.

    Alkuperäiseltä ammatiltaan Laine on meriupseeri. Hän työskenteli pitkään Merivartiostossa, viimeiseksi vartiolaiva Merikarhun kapteenina.

    Asuu: Laine asuu perheineen Espoossa. Kaupungin paras puoli Laineen mielestä ovat lukemattomat ulkoilu- ja pyöräilymaastot.

    Auto: Viime ajat Laine on liikkunut paikasta toiseen Toyota bZ4X-sähköautolla. ”Se on varmasti paras Toyota, jolla olen ajanut ja ennen kaikkea autona ihan älyttömän hyvä. Harrastuksen näkökulmasta parasta on iso tavaratila. Olen laiska, enkä jaksa käyttää pyörätelineitä, mutta tässä se ei haittaa. Kun penkin kaataa, oma ja vielä kaverinkin maantiepyörä menee heittämällä sisään.”

    Rynkeby-joukkueen matkaa kohti Pariisia voi seurata Instagramissa:  #trespoo #trespoo24 #trfinland #teamrynkeby #pientenpuolesta #pyörälläpariisiin #rideforlife

  • Saksofonista ja koronasta pyöräilyyn

    Kohta aletaan päästä pikkuhiljaa siihen pyöräilyynkin, mutta ei ihan heti. Hyppy polkimille nimittäin kävi saksofonin kautta. Toyotalla on Start Your Impossible -ohjelma, joka rohkaisee työntekijöitä tavoittelemaan unelmiaan.

    ”Kirjasin omaksi tavoitteekseni saksofonin soittamisen. Itselläni oli koulussa valinnainen musiikki, joten en ymmärtänyt edes nuoteista mitään. Nyt jokunen kappale soi jo ihan tunnistettavasti”, Laine myhäilee.

    Soittelun ja töiden ohessa Laine harrasti hiihtoa, polkujuoksua ja maastopyöräilyä. Sitten tuli koronavirus. Laine kuului heihin, joihin korona iski tosi isolla K:lla. Hän sairastui pahoin, ja toipumisen jälkeen oheistautina hänelle puhkesi vielä astma. Nyt astma on saatu lääkkeillä hallintaan. Samalla Laine oli päässyt tutustumaan legendaariseen Rynkeby-pyöräilyyn. Siinä eri maista tulevat pyöräilytiimit polkevat omista suunnistaan Pariisiin ja keräävät lahjoituksina rahaa lasten syöpähoitoihin ja -tutkimukseen.

    ”Kun aloin toipua, päätin että Rynkeby-pyöräily on minun seuraava Start Your Impossible -projektini. Kun ikää kertyy, asioihin on tartuttava, ennen kuin sitä kertyy liikaa.”

    Rynkeby-pyöräilyyn kuuluu ajatus siitä, että joukkueiden hankkimat sponsoritulot menevät lyhentämättöminä avustuskohteisiin.
     
    Pyöräily auttaa syöpäsairaita lapsia

    Suomesta kesäkuussa kohti Pariisia lähtee useita joukkueita ja yli 200 pyöräilijää. Laine sai itselleen paikan kotipaikkakunnallaan Espoossa polkevasta joukkueesta.

    ”Olin pyöräillyt aika paljon, mutta en koskaan ollut ajanut maantiepyörällä. Se on ollut ihan uusi ja tosi kiva kokemus.”

    Rynkeby-pyöräilyyn kuuluu ajatus siitä, että joukkueiden hankkimat sponsoritulot menevät lyhentämättöminä avustuskohteisiin. Suomessa niitä ovat AAMU Suomen lasten syöpäsäätiö ja syöpäsairaita lapsia tukeva Sylva-säätiö. Pyöräilijöille tämä merkitsee sitä, että esimerkiksi ajoasu ja pyörä kustannetaan itse. Se kuuluu Laineen mielestä asiaan.

    ”Pyörän hinta on muutaman tonnin, mutta järjestäjältä niihin saatiin ihan tuntuvat alennukset.”

    Aivan mutkattomasti valmistautuminen ei ole sujunut. Kun ajoasut ja pyörät olivat matkalla Suomeen, ne jumittuivat pitkäksi aikaa kontteihin kevään työtaisteluiden vuoksi. Varusteiden saavuttua keväisen maiseman täytti takatalven lumi, joka parhaimmillaankin sopii melko huonosti yhteen maantiepyörän kanssa. Harjoittelua se ei kuitenkaan estänyt.

    ”Tiimin kanssa olimme vetäneet kävelylenkkejä ja spinningiä syksystä asti, eli jatkoimme sitä. Nyt harjoittelusta on tullut totta kai vielä mukavampaa, kun olemme päässeet tekemään kunnon lenkkejä.” 

    Suomesta kesäkuussa kohti Pariisia polkaisee yli 200 pyöräilijää.

     

    ”Satulan valintaan kannattaa käyttää aikaa”

    Espoon Rynkeby-joukkueessa on 40 pyöräilijää. Ryhmäajon helpottamiseksi joukkue on jaettu kahteen ajoryhmään. Osallistujien taustat sekä pyöräilykokemus vaihtelevat suuresti.

    ”Alkuvaiheessa olemme ajaneet muutaman kymmenen kilometrin lenkkejä noin 20 kilometrin tuntivauhdilla, jotta jokainen pysyy mukana. Seuraavaksi otamme mukaan noin sadan ja kahdensadan kilometrin viikonloppulenkkejä.”

    Laineen joukkue matkustaa Suomesta laivalla Saksan Travemündeen. Sieltä startataan noin 1200 kilometrin matkalle kohti Pariisia. Se taittuu kuudessa päivässä. Hieman etapista riippuen matkaa taitetaan parisensataa kilometriä kerrallaan.

    ”Sanotaan näin, että satulan valintaan kannattaa käyttää aikaa. Toistaiseksi oma valintani on toiminut hyvin”, Laine nauraa.

    Mukana lääkäreitä, huoltorekka ja kylmäauto

    Jotta nauru ei hyytyisi Ranskassakaan, joukkue on valmistautunut hyvin. Mukaan joukkueeseen on pestattu kolme lääkäriä. Mukana kulkee yksi huoltorekka, kylmäauto juoma- ja ruokapisteitä varten sekä yksi huollon pakettiauto. Sen Toyota sponsoroi Espoon Rynkeby-tiimin käyttöön.

    Kaikki joukkueet saapuvat Pariisiin yhtä aikaa. Se on Laineelle suuri hetki.

    ”Tykkään erityisesti pyöräilyn vapaudesta, mutta Rynkebyssä kyse on vielä suuremmasta. Voimme tekemisellämme kerätä rahaa ja mahdollistaa suomalaisille syöpälääkäreille ja sairaille lapsille pääsyn uusimpiin hoitomuotoihin. Jos voi auttaa, niin se kannattaa myös tehdä.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua