Uusi auto houkuttelee naisia
-
Teksti: Sami Takala
-
Kuvat: Adobe ja Toyota
-
20.10.2020
-
Autoalan tiedotuskeskuksen teettämän selvityksen mukaan uuden auton ostajista runsaat 30 prosenttia on naisia, kun 1990-luvun alussa naisten osuus oli noin 20 prosenttia.
Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa arvioi autokauppiailta keräämänsä tiedon perusteella, että sama suunta jatkuu edelleen. ”Se näkyy varsinkin työsuhdeautojen markkinoilla, mutta myös yksityisellä puolella.”
Rissan mukaan ihmiset eivät nyt mielellään kulje julkisessa liikenteessä koronaviruksen takia ja joukkoliikennepako saattaa peilautua auton hankintaan.
Ajaminen automatisoituu
Naisten kasvanutta kiinnostusta uusia autoja kohtaan voi vain arvailla. Sitä saattaa selittää muun muassa kulkupelistä haettava luotettavuus.
Autoalan tiedotuskeskuksen selvityksen mukaan auton käyttövarmuus, turvallisuus ja laadukkuus ovat tärkeimpiä auton valintaperusteita suomalaisille.
Rissa näkee uusissa autoissa monia houkuttelevia asioita. Tällaisia ovat esimerkiksi vähäpäästöisyys ja varustelutaso.
Monissa uusissa autoissa on vakiona erilaista turvallisuutta parantavaa ja ajamista helpottavaa tekniikkaa ja automatiikkaa. Yksi suuri muutos varustelutasossa on tapahtunut vaihteistossa.
”Kymmenen vuotta sitten uusista autoista manuaalivaihteisia oli 70 prosenttia. Nyt yli 70 prosenttia uusista autoista on automaattivaihteisia”, Rissa sanoo.
Monella on yhä mielikuva, että manuaalivaihteinen auto on automaattivaihteista verrokkia polttoainetaloudellisempi.
”Tämä ei ole enää totuus. Automaattivaihteet ovat jo pitkään kuluttaneet polttoainetta vähemmän kuin manuaalivaihteet.”
Uusi on vähäpäästöinen
Autoilijoiden valveutuneisuus ympäristöasioissa näkyy tilastoissakin: liikenne- ja viestintäviraston Traficomin mukaan vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä uusia autoja on rekisteröity tänä vuonna viime vuotta enemmän.
Esimerkiksi uusien sähköautojen rekisteröintimäärät ovat kasvaneet 51 prosenttia, kaasuautojen 81 prosenttia ja ladattavien hybridien peräti 143 prosenttia.
Rissa kertoo, että hybridien osuus uusista autoista oli tammi-kesäkuussa yli 17 prosenttia.
Markkinatutkimusyhtiö Kantar TNS:n mukaan naiset ostavat uusia autoja miehiä nuorempina ja käyttövoimista he suosivat bensiiniä ja hybridiä.
Autoilijoina naiset erottuvat miehistä muun muassa auton värivalinnoissa. Naiset ovat miehiä ennakkoluulottomampia ja uskaltavat valita erikoisempia värejä.
”Auto saa olla keltainen tai turkoosi”, sanoo liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen tietokeskuksesta.
Värivalinnoissa naiset ovat miehiä ennakkoluulottomampia ja uskaltavat valita erikoisempia sävyjä.Uudet autot kaupungeissa
Uusien autojen rekisteröinti painottuu isoihin kaupunkeihin. Rissan mukaan tämä johtuu muun muassa siitä, että haja-asutusalueilla yhdellä taloudella on tyypillisesti useampi auto.
Perheenjäsenillä on oltava omat autot, koska julkisia liikennevälineitä ei välttämättä ole. Lopulta hinta ratkaisee auton ostossa.
”Suomessa on edelleen Euroopan tasoon verrattuna korkea autovero”, Rissa sanoo.