Toyota C-HR nyt ladattavana hybridinä
-
Teksti: Bo Ingves
-
Kuvat: Bo Ingves
-
8.4.2024
-
Uusi Toyota C-HR Plug-in Hybrid sulautui luontevasti Etelä-Ranskan pikkukylien ympäristöön.
Viime syksynä esitelty Toyota C-HR:n uusin sukupolvi antoi hyvän kuvan itsestään ensikoeajossa, ja hyvä tunne toistui pidemmällä koeajolla kotimaassa helmikuussa. Auto osoittautui myös Suomen syheröisillä teillä mukavaksi ja vankaksi matkakaveriksi, joka ei pitänyt turhaa ääntä itsestään, eikä narissut teiden epätasaisuuksista.
Näiden kokemusten jälkeen olikin erityisen mielenkiintoista matkustaa kansainväliseen ensiesittelyyn Marseilleen koeajamaan upouutta Plug-in Hybridiä, jollaista Toyota C-HR:ään ei aiemmin ole ollut tarjolla. Ensisijaisesti auto tarjoaa runsaasti sähköisiä kilometrejä ja niiden jatkeeksi taloudellista hybridiajoa.
Koeajolenkin pituus oli 110 kilometriä vaihtelevaa ajoa. Bensamittarin nuoli ei heilahtanut lenkin aikana, ja auton laskema toimintamatka aleni ainoastaan noin 30 kilometrin verran. Jos navigaattoriin syöttää aiotun reitin, järjestelmä myös laskee, että akun varaus riittää sähköiseen ajoon, jos reitillä on nollapäästöalueita. Näin oli Marseillessa.
Leveä keskinäyttö dominoi auton etuosaa. Toyota C-HR Plug-in -mallin käyttöjärjestelmä osaa langattomasti keskustella Apple Carplayn ja Android Auton kanssa.Rivakkaa menoa tarvittaessa
Ulkonäöllisesti plugari ei latausluukkua lukuun ottamatta eroa tavallisesta hybridistä, mutta kuoren alla on tapahtunut sitäkin enemmän. Nyt tarjolla on sama, systeemiteholtaan 223 hevosvoimainen voimalinja kuin uudessa Prius-mallissa. Toyota C-HR:n yhteydessä poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmä polkaisee tarvittaessa auton nollasta sataan 7,4 sekunnissa eli hieman hitaammin kuin mihin virtaviivaisempi Prius pystyy.
Maantie- ja moottoritienopeuksissa Toyota C-HR kiihtyi tarpeen tulleen rivakasti, joten ohitukset hoituvat ainakin kiihtyvyyden osalta turvallisesti. Vaikka polttomoottorin ääni ei ole täyskaasulla sieltä kauniimmasta päästä, on sen verran hyvin valmistaja vapaasti hengittävän bensiinimoottorin äänimaailman kesyttänyt, ettei satunnaiseen jurnutukseen juuri kiinnittänyt huomiota.
Mutkittelevalla ranskalaisella maantiellä auto nieli mutkat mukisematta ja suoralla moottoritiellä meno oli puolestaan kiitettävän vakaata. Kiihdytyksiä lukuun ottamatta auto oli kaikissa nopeuksissa sopivan hiljainen, eivätkä rengasäänet nousseet mainittavaan rooliin edes hieman karkeammalla asfaltilla. Saman ilmiön olin kokenut kuukautta aiemmin hybridin koeajon yhteydessä Suomessa, missä kitkarenkailla varustettu auto tuntui jämäkältä ja jätti hälyäänet ulkopuolelle.
Koeajettu yksilö oli Premium-luokkaa eli varustelluinta tasoa, kuten oli myös Suomessa koeajettu hybridi. Sisätiloja dominoi leveä keskinäyttö, jota ohjaa valmistajan viimeisin Smart Connect+ -multimediaversio. Matkalla ei tullut koeponnisteltua hyväksi kehuttua JBL Premium -äänentoistojärjestelmää, jotta navigaattori ei vahingossakaan häviäisi ruudulta. Taannoisen kotimaan hybridikoeajon yhteydessä testasin kuitenkin auton äänimaailman, ja täytyy sanoa, että hyvältä musiikki kuulosti.
Akkupaketti syö tavalliseen hybridiin verrattuna tavaratilaa jonkin verran, mutta parille matkalaukulle löytyi hyvin tilaa.Turvallisuus keskiössä
Autosta löytyy Toyotan periaatteen mukainen kameraan ja muihin sensoreihin tukeutuva turvajärjestelmäarsenaali koodinimeltään T-Mate. Se näytti matkan aikana kerran myös toimivuutensa, kun kuljettajan katse viivähti tilapäisesti muualle kuin edellä olevaan tiehen. Hyvissä ajoissa tulleen varoituksen ansiosta autokuntamme ehti hiljentää vauhtia, ennen kuin mitään oikeaa vaaraa oli oikeastaan ehtinyt syntyäkään.
Ilmeisen hyvin eri suuntiin jatkuvasti tarkkaileva turvajärjestelmä toimii, kuten myös auton kyky ennakoida hidastamisen tarvetta liikenteessä kaasupolkimella ajettaessa. Auto hidasti sopivasti myös mutkiin tultaessa, kun adaptiivinen vakionopeussäädin oli kytkettynä, mikä onkin tarpeellista Etelä-Ranskan mutkaisilla teillä.
Kaiken kaikkiaan tämän tyyppiset, aktiiviset turvajärjestelmät tekevät reissaamisesta rauhallisempaa. Parasta on se, että niitä ei tarvitse erikseen kytkeä päälle, vaan ne ovat oletuksena aina päällä. En suosittele niiden poiskytkemistä, vaikka välillä kuuluisikin hieman turhan tuntuisia piipityksiä.
Uusi Toyota C-HR on muutenkin digitaalisesti fiksu, ja autossa voi muun muassa käyttää sekä Apple Carplay:tä että Android Autoa langattomasti. MyT-applikaatiolla älypuhelimella puolestaan voi etänä ajastaa muun muassa ilmastoinnin, lukita tai avata ovet sekä nähdä erilaisia käyttötietoja autosta. Launch Edition -varustelutasosta alkaen tarjolla on myös kännykällä toimiva digitaalinen avain.
Takapenkillä mahtuu hyvin istumaan hiemankin pidemmän kuljettajan taakse.Ison auton tuntua
Toyota C-HR ei ole suunniteltu suurperheen autoksi, vaan pienempien perhekuntien mahdollisimman mukavaan kuljettamiseen. Auton muotoilukin on sen verran poikkeava, että ostajakunta kenties myös haluaa viestittää tiettyä elämänasennetta.
Toyota C-HR Plug-in Hybridin kohdalla tavaratila on tavanomaista hybridiä pienempi, sillä 13,8 kilowattituntinen akku syö tilaa lattian alta. Joten jos viikonloppuisin pitää säännöllisesti pakata suuri perhe ja ahdata auto täyteen tavaraa, kannattaa suosiolla miettiä esimerkiksi Toyota RAV4:n hankkimista.
Sisätilat riittävät sitä vastoin hyvin neljälle hengelle, ja edessä on peräti ison auton tuntua miellyttävän jousituksen ja alhaisen melutason ansiosta. Etuistuimet ovat laadukkaan tuntuiset ja vastaavanlaisen hybridiauton koeajo Suomessa osoitti, että autolla voi ajaa pitkiäkin matkoja väsymättä.
Toyota C-HR lataushybridimallistossa on useita vaihtoehtoja eri varustelutasoilla. Intense-varustelutaso sisältää monipuolisia ominaisuuksia, ja rajoitetun ajan Launch Edition tarjoaa vielä enemmän lisävarusteita. Launch Editionissa on esimerkiksi sähkökäyttöisesti aukeava ja sulkeutuva tavaratilan kansi, digitaalinen avain ja Bi-tone-kaksivärimaalaus. Malliston huipulla ovat Premium- ja GR Sport -versiot, jotka tarjoavat vieläkin enemmän mukavuutta ja ominaisuuksia. Premiere Edition -versiot ovat huippuluokan vaihtoehtoja, joissa on saatavana paljon lisäominaisuuksia. On huomioitava, että ladattava hybridi on saatavilla vain etuvetoisena..
19-tuumaiset vanteet ja leveät matalaprofiilirenkaat antavat Toyota C-HR Plug-in Hybridille uhmakkaan ulkonäön. -
Toyota C-HR Plug-in Hybrid
Hybridivoimalinja 223 hv (164 kW)/190 Nm.
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,4 s.
Sähköinen toimintamatka (WLTP): 66 km.
Polttoainekulutus (WLTP): 1,0 l/100 km.
CO2-päästöt (WLTP): 20 g/km.
Mitat (p/l/k): 4362/1832/1564 mm.Katso tarkemmat tiedot Toyota C-HR Plug-in Hybridistä täältä
Latausluukku auton oikealla puolella erottaa sen tavallisesta hybridistä.