Toyota palvelee

Toyotalta erä GR Yaris Rovanperä- ja Ogier-erikoismalleja

Keräilyharvinaisuus
Toyota esittelee TOYOTA GAZOO Racing GR Yaris -erikoismallit. Mallit on suunniteltu yhdessä kuljettajien Kalle Rovanperän ja Sébastien Ogierin kanssa, ja ne tarjoavat ainutlaatuiset ajotilat kummankin kuljettajan omien ajomieltymysten sekä persoonallisuuden mukaan. Silmää hiveleviä erikoismalleja valmistetaan kumpaakin vain sata kappaletta, joten ne ovat todellisia keräilyharvinaisuuksia.  
  • Teksti: Satu Summa, Toyota
  • Kuvat: Toyota
  • 30.1.2024
  • Uusia GR Yaris -erikoismalleja on kehitetty TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) -mestarikuljettajien Kalle Rovanperän ja Sébastien Ogierin kanssa yhteistyössä. Molemmat kuljettavat saivat suunnitella omaan ajotyylinsä sekä persoonallisuuteensa sopivat autot.

    Ulkoisesti erittäin näyttävät mallit eroavat toisistaan, ja siinä missä Rovanperän auto on maalattu hehkuvan kolmiväriseksi kuljettajan oman ajokypärän mukaisesti, kerää Ogierin malli puolestaan katseita harmaalla mattamaalipinnallaan. 

    Rovanperän GR Yaris -erikoismallin ulkomuoto on saanut värinsä kuljettajan ajokypärästä.

     

    Autot tunnustavat kuljettajien kotimaan värejä

    Autojen sisustus on suunniteltu kummankin kuljettajan mukaan ja värit löytyvät kuskien kotimaan lipuista. Rovanperän autoon lisätty WRC-voittotarrat lisätty etusiipiin, ja TOYOTA GAZOO Racing -tarroja on ovissa ja takapuskurissa, sekä Rovanperä Edition -merkki takaluukussa. Sisätilan verhoilussa ja ohjauspyörän tikkauksessa värit vastaavat Suomen lipun kansallisia värejä, sinistä ja valkoista. Autossa on myös erityinen muistolaatta juhlistamassa TGR:n WRC-voittoa.

    Myös Ogierin autossa WRC-juhlamerkit on lisätty etusiipiin. Erikoismalli sisältää uudenlaisen takaspoilerin ja siniseksi maalatut jarrusatulat. TOYOTA GAZOO Racing -tarroja on lisätty vasempaan ja oikeaan oveen, ja Ogier Edition -logo on lisätty takaoveen. Sisätilassa on WRC-voiton juhlistamiseen omistettu muistolaatta mittaristossa sekä kontrastiväriset siniset, valkoiset ja punaiset tikkaukset kunnioittaen Ranskan kansallisia värejä ohjauspyörässä.

    Uudet mestarikuljettajien kanssa suunnitellut erikoismallit saivat maailman ensiesittelynsä Monte-Carlon MM-rallin avauspäivänä 25.1.2024, TGR-WRT:n puolustaessa maailmanmestaruustitteleitään. Ogier voitti kaksi kahdeksasta WRC-kuljettajan mestaruudestaan TGR-WRT:n kanssa vuosina 2020 ja 2021, kun Rovanperä puolestaan voitti mestaruuden vuosina 2022 ja 2023.

    Ogierin GR Yaris -erikoismalli on saanut mattapintaisen teräksenharmaan maalin kuoreensa.

     

    Ajotiloja ympyräajoon, niin kiihdytyksiin kuin kaarteisiinkin

    Erikoismallit on nimetty sen suunnitelleen kuljettajan mukaan ja ne eroavat toisistaan. Rovanperä- ja Ogier-erikoismallit sisältävät GR Yarisissa vakioina olevien ajotilojen lisäksi uusia kuljettajien haluamia ja heille tunnusomaisia neliveto-ohjaustiloja. Ne ovat ohjelmoitu heijastamaan kuljettajan ajotyyliä, suorituskyky- ja ajodynamiikkamieltymyksiä.

    Kallen autossa on uusina Donut- ja Kalle-ajotilat, joista Donut mahdollistaa donitsimaisen ympyräajon ja Kalle-ajotila puolestaan auton takapään voimakkaan liikkeen kaarteisiin mentäessä ja kaarteesta poistuttaessa etuosan liikkumisen eteenpäin kaasun käytön aikana.

    Ogier-malli tarjoaa vakioiden lisäksi Seb- ja Morizo-ajotilat. Morizo-tila on kehitetty Morizon (Akio Toyoda) omien rallikokemusten kautta. Säädön tavoitteena on varmistaa sujuva ja tasainen suorituskyky eri ajotilanteissa, kuten kiihdyttäessä tai jarruttaessa. Ogier-mallin Seb-tila käyttää etu- ja taka-voimansiirtoa jakamaan voimaa siten, että auton takaosa heilahtaa helposti sivulle. Tämä antaa kuljettajalle paremman yhteyden autoonsa ja auttaa samalla saavuttamaan parempia tuloksia ajettaessa kovempaa. 

    Rovanperän erikoismallissa Donut -ajotila mahdollistaa donitsimaisen ympyräajon ja Kalle-ajotila auton takapään voimakkaan liikkeen kaarteisiin mentäessä ja kaarteesta poistuttaessa etuosan liikkumisen eteenpäin kaasun käytön aikana.

     

    Myyntiin vain pieni määrä

    Molemmat mallit käyttävät voimanlähteenään uusinta GR Yariksen 1.6 litran turboahdettua kolmisylinteristä moottoria, joka tuottaa 280 hevosvoimaa ja 390 Nm vääntömomenttia. Moottori on yhdistetty kuusivaihteiseen älykkääseen manuaalivaihteistoon.

    Uudet mallit on suunnattu todellisille ralliautoharrastajille, jotka vaativat autoiltaan tehoa ja suorituskykyä tai autoharvinaisuuksien keräilijöille.

    GR Yaris -erikoismalleja tulee myyntiin vain pieni määrä. Suomeen saatavien autojen määrä varmistuu kesällä 2024.

    2024 GR Yaris Kalle -erikoismallia valmistetaan vain sata kappaletta, kuten Ogier-malliakin.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua