Rovanperä starttaa sadekauden Safari-ralliin
-
Teksti: Tuomas I. Lehtonen
-
Kuvat: Toyota
-
20.3.2024
-
Leppoisampaa rallivuotta viettävä Kalle Rovanperä on nähty tällä kaudella tositoimissa vasta Ruotsin rallissa. Helmikuussa ajetun mittelön kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella hallitseva maailmanmestarin taisteli kärkipaikasta tasapäisesti Esapekka Lapin kanssa. Nelospätkällä napakka osuma lumivalliin kuitenkin hajotti Toyota GR Yaris Rally1 -ralliauton jäähdyttimen.
Vika saatiin illan aikana korjatuksi, mutta osakilpailuvoitto oli jo livennyt Rovanperän käsistä. Ilman MM-pisteitä Rovanperä ei kuitenkaan jäänyt. Sunnuntain hyvän kisamenestyksen ja Power Stagen kärkiajan myötä Rovanperällä oli kotiin viemisinä 11 MM-pistettä. Rallin voittotaiston kuivuminen ajovirheeseen jäi kuitenkin miestä risomaan.
”Fiilis ajamiseen oli Ruotsissa tosi hyvä, ja viime vuoden ralliin verrattuna suorituskykymme oli paljon parempi. Harmi kuitenkin, ettemme loppujen lopuksi saaneet kunnollista tulosta aikaiseksi”, Rovanperä sanoo.
Edessä sadekauden Safari-ralli
Seuraavaksi Rovanperä nähdään tositoimissa Kenian legendaarisessa Safari-rallissa maaliskuun lopulla. Odotukset ovat korkealla, sillä edellisvuonna Rovanperä saalisti Kenian rallin voiton ja viime vuonna tuloksena oli toinen sija.
”Uskon, että Keniassa pärjäämme jälleen hyvin. Auton säädöt ovat kunnossa ja meillä on Safari-rallista onnistumisia takana.”
Tänä vuonna vanhat lainalaisuudet eivät kuitenkaan päde, sillä perinteisesti kesäkuussa ajettu kisa on siirretty keskelle Kenian kiivainta sadekautta. Safari-rallin kiviset, kuoppaiset ja mutaiset soratiet ovat olleet rallikuskeille haastavia kuivanakin vuodenaikana. Nyt rallista uhkaa muodostua kuskeille luistavan liejun ja loputtomien lätäköiden kyllästämä selviytymistarina.
”Olosuhteiden osalta mennään aika lailla tuntemattomaan. Jos vettä tulee oikein rajusti, nopeuksia on pakko alentaa reilusti, jotta pääsee edes ehjänä maaliin”, Rovanperä pohtii.
Kalle Rovanperä on nähty tällä kaudella tositoimissa vasta Ruotsin rallissa.Driftingiä rennolla otteella
Rovanperä jakaa tämän kauden rallit Sebastien Ogierin kanssa. Todennäköisesti Rovanperä nähdään kuudessa rallissa. Julkisuudessa on ounasteltu, että Ruotsin ja Kenian rallien lisäksi hallitseva mestari ajaisi Portugalin, Puolan, Latvian ja Suomen osakilpailut. Rovanperä kuitenkin toteaa, että askelmerkkejä ei ole loppukauden osalta vielä asetettu.
Keveämmän kisakalenterin ansiosta Rovanperällä on kuluvalla kaudella aikaa muuhunkin kuin MM-rallien kiertämiseen. Huilimista ja lorvintaa ei silti ole luvassa, sillä Monacossa asuvan tähden vapaa-aikaan kuuluu monenmoista puuhailua kilpa-autojen parissa. Tekeminen on kuitenkin harrastusmuotoista, joten stressata ei tarvitse.
Rovanperä kertoo osallistuvansa vuoden aikana muutamiin drifting-kisoihin ja -tapahtumiin. Euroopassa hän driftaa omalla Toyota GR Suprallaan, mutta Japanissa sivuslaidit luontuvat GR Corollalla.
”Osallistun muutamaan drifting-kisaan sen mukaan, mikä tuntuu itsestä mukavalta ja sopii kalenteriin. Kisaamista enemmän minua kiinnostavat rennommat drifting-tapahtumat.”
Vuorokauden kestävyyskisa Japanissa
Rovanperän on kerrottu osallistuvan myös toukokuussa ajettavaan kestävyysautojen 24 tunnin kilpailuun Japanin Fujissa. Rovanperä tarkoituksena on kilpailla ST-Q-luokassa Toyotan viisihenkisessä ROOKIE Racing -tiimissä, joka ajaa Toyotan GR86:n pohjalta rakennetulla konseptiautolla. Kestävyyskisan voittaa joukkue, joka ennättää taittaa kisatuntien aikana eniten ratakilometrejä.
”Endurance-ajo on mielenkiintoista ja todella erilaista ralliin verrattuna. Olen päässyt sitä simulaattorilla jo kokeilemaan. Toukokuulle kaavailtu kisa saattaa kuitenkin aikataulusyistä vaihtua toiseen Japanissa ajettavaan kisaan.”
Carrera Cup vie uuden äärelle
Toinen Rovanperän tämän kauden uusista aluevaltauksista on osallistuminen Keski-Euroopassa ajettavaan Carrera Cup Benelux -rata-autosarjaan, joka ajetaan Porsche 911 GT3 Cup -autoilla. Rovanperän tavoitteena on ajaa puolet kauden kahdeksasta kisasta Red Ant Racing -tallissa. Rovanperää nähdään ensimmäisen kerran Porschen ratissa Hollannin Zandvoortissa 7.–9. kesäkuuta järjestettävässä kisassa.
”Sarja on tosi kovatasoinen ja kilpailut ajetaan hienoilla radoilla. Autoissa ei ole ABS-jarruja tai luistonestoa ja tehoa löytyy sellaiset 450–500 hevosvoimaa, joten kyllä kuski saa radalla töitä tehdä.”
Rovanperällä ei ole aiempaa kokemusta rata-autoilusta, joten hän lähtee kisaamaan kokeilumielellä.
”Kilpa-autoilijana toki teen parhaani menestyksen eteen. Rata-autoilusta saaduista opeista on ilman muuta hyötyä myös rallin puolella, vaikka lajit ovatkin hyvin erilaisia”, Rovanperä toteaa.
Tavoitteena tasaisemmat ajosuoritukset
Ensi kaudella Rovanperä palaa jälleen täysipäiväiseksi WRC-kuljettajaksi. Millaisia tavoitteita kaksi MM-titteliä saavuttaneella mestarilla vielä on rallin saralla?
”Olen saavuttanut jo paljon, mutta minulla on edelleen motivaatiota tavoitella parempia tuloksia ja uusia voittoja. Jatkossa pyrin panostamaan siihen, että suoritustasoni olisi tasaisempi kisaolosuhteista riippumatta. Erityisesti itselleni hankalissa Sardinian ja Meksikon hitaissa soraralleissa haluaisin yltää parempiin suorituksiin.”
Jos Rovanperä saisi päättää, MM-rallin pitkiin kilpailuviikkoihin ja kisajärjestelyihin tehtäisiin selkeitä muutoksia. Jos kisaviikon ohjelmaa kevennettäisiin, kuskeille jäisi enemmän aikaa levolle.
”Kilpailujen määrä ei ole ongelma, mutta neljätuntisiksi jäävät yöunet ovat. Ei ole kenenkään etu, että kuskit ajavat ja osallistuvat kisaviikon PR-tapahtumiin rättiväsyneinä”, Rovanperä sanoo.
Oma GR Yaris Kalle Rovanperä Special Edition -automalli ilahduttaa. ”Auto on erittäin hauska ajaa, eikä juurikaan rajoita kuskin tekemistä”, Rovanperä iloitsee.Oma automalli ilahdutti
Toyota esitteli Monte Carlon rallissa Rovanperän mukaan nimetyn TOYOTA GAZOO Racing GR Yaris -erikoismallin, jota on tarkoitus valmistaa vain 100 kappaleen erä. Auton erikoisuutena on persoonallinen väritys sekä Rovanperän ajotyylin sekä suorituskyky- ja ajodynamiikkamieltymysten mukaan räätälöidyt Donut- ja Kalle-ajotilat.
Donut-ajotila mahdollistaa donitsimaisen ympäriajon ja Kalle-ajotilalla auton takapään saa kaarteissa heitettyä näyttävään sivuluisuun. Myös kaarteista poistuminenkin onnistuu räväkästi.
Rovanperä on nimeään kantavasta erikoismallista innoissaan.
”Auto on erittäin hauska ajaa. Suuren tehon ja väännön sekä erilaisten lukkojen ja lukko-ohjelmien ansiosta tätä pystyy ajamaan rajummin kuin GR Yarista. Auto ei juurikaan rajoita kuskin tekemistä”, Rovanperä iloitsee.
Auton erikoisuutena on muun muassa suorituskyky- ja ajodynamiikkamieltymysten mukaan räätälöidyt Donut- ja Kalle-ajotilat.