Korona mullisti korimekaanikkojen koulutuksen
-
Teksti: Sami Takala
-
Kuvat: Jani Laukkanen
-
15.4.2021
-
Toyota Yarisin ajovaloumpio lepää toimenpidepöydällä kuin irtonainen silmä. Vieressä auton alla ryömii kamera päässään Toyota Ammattioppilaitoksen koulutuspäällikkö Päivi Lestelin.
Etäämmällä seisoo joukko muita autoalan kouluttajia. He katsovat kiinteästi näyttöruutuihin, jotka esittävät Lestelinin välittämää videokuvaa Yarisin alustasta.
Olemme Expertise Factoryn koulutustiloissa Vantaalla, jossa Toyotan koulutuksesta vastaavat henkilöt ja tekniset kouluttajat ovat tutustumassa uusimpiin koulutusvälineisiin.
Koulutuspäällikkö Päivi Lestelin kuvaa päähän kiinnitetyllä kameralla huollettavaa Toyota Yarisia. Videokuvan avulla Toyota kouluttaa korimekaanikkoja virtuaalisesti koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen takia.
Toyota panostaa koulutukseen
Toyota on siitä poikkeuksellinen autonvalmistaja, että sillä on Suomessa ainoana automerkkinä oma ammattioppilaitos. 43 vuotta toimineen oppilaitoksen tehtävänä on kouluttaa Toyota-verkoston henkilökuntaa.
Koronavirus ei ole vähentänyt kouluttautumista, päinvastoin. Viime vuonna opintosuorituksia kertyi runsaat 16 200, mikä on noin puolet enemmän kuin edellisenä vuonna.
Kouluttaminen on Toyotalle tärkeää. Toyota Ammattioppilaitoksen toinen koulutuspäällikkö Kari Ronkainen kuvailee sitä yrityksen yhdeksi peruspilariksi.
Koulutuksen tavoitteena on kehittää Toyotan palveluverkoston ammattitaitoa, ja siten palvella asiakkaita entistä yksilöllisemmin. Siitä siis kiittävät myös asiakkaat.
Kouluttajina toimivat Toyotan maahantuonnin ja rahoitusyhtiön asiantuntijat sekä koulutuksen yhteistyökumppanit, kuten Kainuun Ammattiopisto.
Expertise Factoryn mustapaitaiset Jamppa Koivuoja ja Mikko Kittelä esittelevät virtuaalista koulutustekniikkaa toyotalaisille. Vasemmalla on Toyotan koulutuspäällikkö Kari Ronkainen, oikealla kouluttajat Lasse Väänänen ja Jussi Rautoja.
Monipuolista koulutusta
Toyotan antama koulutus on aihekirjoltaan hyvin laaja.
Oppia saa niin asiakaslähtöisestä asiakaspalvelusta, hybriditeknologiasta, sähköistymisen edelläkävijyydestä, rahoitustuotteista ja -palveluista, autotekniikasta, kori- ja maalaustyöstä kuin kyberturvallisuudesta ja henkilötietojen turvallisesta käsittelystäkin.
Koulutuksen perusrungon muodostavat eri ammattiryhmille, kuten mekaanikoille, huollon asiakaspalveluhenkilöille ja automyyjille, suunnitellut koulutuspolut, jotka jokaisen toyotalaisen on suoritettava.
”Varsinaisten koulutusten jälkeen on läpäistävä sertifiointikoe. Ammattitaitoa pidetään voimassa täydennyskoulutuksilla ja uudelleensertifiointikokeilla. Näin taataan jatkuva koulutuspolku sekä tietojen ja taitojen ajantasaisuus”, Lestelin sanoo.
Koska automallisto, tekniikka ja asiakkaille tarjottavat lisäpalvelut muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti, henkilöstön on päivitettävä tietojaan ja osaamistaan säännöllisesti.Toyota Ammattioppilaitos järjestää myös oppisopimuskoulutusta jälleenmyyjäverkoston henkilöille, jotka haluavat suorittaa autoalan tutkintoja.
Toyotalla on siirrytty täysin etäkoulutukseen eli verkko-opiskeluun ja virtuaalitapahtumiin. Aiemmin koulutus oli lähiopetusta Toyotan omissa opetustiloissa Vantaalla sekä yhteistyökumppaneiden ja kummikoulujen tiloissa.
Hybridimalli tulee koulutukseen
Jos koronaviruksen poikkeustilassa haluaa nähdä jotain hyvää, niin se on ainakin kehittänyt koulutustapoja.
Yksi esimerkki nykyaikaisista koulutusvälineistä on Lestelinin päässä oleva kamera. Kameratekniikkaa voidaan hyödyntää koulutuksissa nyt, kun koronavirus on vaikeuttanut lähiopetusten toteuttamista. Uutta tekniikkaa käytetään muun muassa korimekaanikkojen virtuaalikoulutuksissa.Muutos on ollut suuri, ja digiloikka on otettu varsin nopeasti. Miten virtuaalinen koulutus on sujunut?
”Lähtötilanne huomioiden hyvin. Tietysti opettelua on myös vastapuolella. Mekaanikot ovat tekijämiehiä, tämä IT-puoli ei ole välttämättä niin tuttua”, Ronkainen sanoo.Toyotan kouluttaja Lasse Väänänen ja koulutuspäällikkö Päivi Lestelin tutkivat Toyota Yarisin alustaa Expertise Factoryn toimitusjohtajan Mikko Kittelän kanssa.
Virtuaalikoulutus monipuolistaa opiskelua
Etäkoulutukset ovat tehostaneet koulutusta, kun opiskelijoiden ei tarvitse matkustaa koulutuspaikkakunnalle. Vastaisuudessa koulutuksessa korostuukin hybridimalli.
”Vanhaan ei ole paluuta, siten että olisi vain lähikoulutusta. Osa koulutuksista voidaan hyvin toteuttaa virtuaalisesti, vaikka koronatilanne menisikin ohi”, Lestelin kertoo.
Toyotalla on siirrytty täysin etäkoulutukseen eli verkko-opiskeluun ja virtuaalitapahtumiin.
Koulutusten siirtyminen verkkoon on tehnyt opiskelusta aiempaa joustavampaa ja itsenäisempää. Yksi hyvistä puolista on se, että koulutusmateriaali on saatavilla milloin tahansa, missä tahansa.
Lestelinin mukaan koulutussisällöksi on tuotettu esimerkiksi videomateriaalia. Videokuva auttaa koulutettavia näkemään konkreettisesti, mitä autolle tehdään, jos auto ei ole käytettävissä virtuaalikoulutustilanteessa.
”Kun tekniikkaa koulutetaan, tietyt asiat pystytään kouluttamaan virtuaalisesti. Opiskelijan näkökulmasta osa työvaiheista on kuitenkin sellaisia, että ne olisi hyvä päästä itse tekemään, esimerkiksi oikomaan peltiä”, Ronkainen sanoo.