Autoteknologia näkyy muotoilussa
-
Teksti: Juha-Pekka Honkanen
-
Kuvat: Juha-Pekka Honkanen
-
11.6.2024
-
Miltä auton tulee näyttää, että se on auto? Metropolia-ammattikorkeakoulun muotoilun lehtori Juha Ainoa luettelee, että historiallisesti autojen ulkomuodolle on ollut omat perusteensa: esimerkiksi polttomoottori on ollut usein järkevintä sijoittaa auton etupuolelle konepellin alle.
”Autoilun sähköistymisen myötä edes konepeltiä ei välttämättä tarvittaisi, mutta siitä huolimatta sähköauton keulallakin voi nähdä maskin, vaikkei sen läpi virtaakaan ilmaan konehuoneeseen”, Ainoa huomauttaa.
Hän sanoo, että yhtenä syynä on autotekniikan nopea kehitys juuri nyt.
”Väitän, että tekniset harppaukset ovat niin suuria, että myös suuret muotoilulliset erot samaan aikaan olisivat yksinkertaisesti liikaa.”
Aerodynamiikka vaikuttaa
Suuri automuotoiluun vaikuttanut tekijä edellisten vuosikymmenten aikana on ollut Ainoan mukaan aerodynamiikka: kulutusta on hallittu tekemällä autoista mahdollisimman virtaviivaisia. Uusien vähäpäästöisten voimanlähteiden läpimurron hetkellä muotoilulla on tehty tämä muutos näkyväksi.
”Ensimmäisen sukupolven Toyota Prius oli pisaranmallisella muotoilultaan erottuva, sillä se oli ensimmäinen hybridiauto. Nyt hybriditeknologiaa löytyy koko mallistosta, eikä asiaa enää korosteta muotoilulla.”
Ainoa kiinnittää huomiota siihen, että autojen perustyypit ovat asettuneet omiin muotteihinsa: teillä näkyy sedaneita, farmareita, fastback-tyyppisiä lyhytperäisiä malleja sekä SUV-luokan autoja. Yksi on kuitenkin joukosta poissa. Ainoa sanoo, että tila-auton hahmon poistuminen uusista autoista on kenties suurin muutos 20:een vuoteen. SUV:t ovat käytännössä korvanneet ne korkeampia ja tilavina vaihtoehtoina.
”Hahmot pysyvät samoina eri automerkkien välillä, joten muotoilulliset erot ovat yksityiskohdissa.”
Muutos katukuvaan
Ainoa pohtii, että vuosia sitten punainen oli yleisin auton väri, mutta jo reilu viisitoista vuotta sitten alkoi hopean eri variaatioiden voittokulku, joka tuntuu jatkuvan edelleen.
”Muotoilijat sanovat, että musta on kaunista ja harmaa on varmaa. Vaikka moni voisi haluta persoonallisemman värin, neutraalin väristä autoa pidetään ehkä varmana valintana jälleenmyyntiä ajatellen.”
"Auton väri on loppusilaus, joka päätetään varustelun jälkeen", sanoo Olli Huikuri.Asiakas päättää loppusilauksen
Oululaisen Toyota-jälleenmyyjän Juhan Auton automyyjä Olli Huikuri vahvistaa Ainoan näkemän – valtaosa heiltä myydyistä autoista on hopeanharmaata eri sävyissä. Myös syy tarkentuu.
”Toyota-kuski on järkeviä valintoja tekevä ihminen. Silloin ostetaan auto, joka ei näytä heti likaiselta.”
Autoilla on tunnistettavat hahmonsa ja yksityiskohtansa, jotka päätetään suunnitteluvaiheessa ennen tuotantoon siirtymistä. Jäljelle jää lukuisia vaihtoehtoja auton personointiin – autosta voi tehdä omansa, jopa ainutlaatuisen maailmassa. Huikuri sanoo, että monella Juhan Autoon saapuvalla asiakkaalla on hyvinkin valmis visio mielessään.
”Malli on päätetty, joten seuraavaksi tutustutaan eri varustepaketteihin. Ne tekevät auton personoinnin myös kustannustehokkaaksi irrallisten lisävarusteiden poimimiseen verrattuna.”
Vanteet ja koriosat tuovat uutta ilmettä. Huikuri huomauttaa, että esimerkiksi ikkunoiden tummennuksia ja lisävalojen asennuksia tehdään paljon myös vaihtoautoihin. Valinta ja päätös kerrallaan omasta Toyotasta tulee vielä enemmän oman näköinen. Kun kaikki on selvää, poikkeuksetta viimeisenä valitaan väri, Huikuri kertoo.
”Aina sopivaa sävyä ei löydy tehdasväreistä. Yhdelle asiakkaallemme teippautimme hänen uuden Corolla-farmarinsa pinkiksi – ja siitä tuli hieno!”