1. Toyota Way
  2. TOYOTA GAZOO Racing
  3. Toyotan rallitallille uusi testirata ja teknologiakeskus
Toyota palvelee

Toyotan rallitallille uusi testirata ja teknologiakeskus

TOYOTA GAZOO Racing
Toyotan rallitalli haluaa kehittää uutta teknologiakeskusta yhteistyössä Jyvässeudun asukkaiden kanssa. Asukasillassa sana oli vapaa, sillä puheenvuoron saivat kaikki halukkaat.
  • Teksti:Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Touho Häkkinen
  • 11.10.2023
  • Satapäisessä yleisössä oli Jyväskylän kaupungin ja Laukaan kunnan johtoa, päättäjiä, median edustajia ja teknologiakeskuksen naapuruston asukkaita.

     

    Toyotan rallitalli, virallisemmin TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) järjesti lokakuun alussa Laukaan Leppävedellä asukastilaisuuden. Tapahtumassa rallitallin edustajat avasivat Jyväskylän ja Laukaan rajalla sijaitsevalle Majajärven alueelle rakennettavan teknologiakeskuksen suunnitelmia. 

    Tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan lausahtaessa illan avaussanat Leppäveden koulun ruokasali oli likimain viimeistä istumapaikkaa myöten kansoitettu. Satapäisessä yleisössä oli Jyväskylän kaupungin ja Laukaan kunnan johtoa ja päättäjiä sekä iso joukko median edustajia. Latvala kuitenkin nimesi illan tärkeimmiksi kutsuvieraiksi tulevan teknologiakeskuksen naapuruston asukkaat. 

    ”Tallillemme ja Toyotalle on hyvin tärkeää, että keskuksen toiminnasta ei aiheudu haittaa alueella asuvien ihmisten arkielämälle. Siksi haluamme kutsua kaikki asianosaiset kertomaan mielipiteensä hankkeesta ja kehittämään teknologiakeskusta kanssamme”, Latvala totesi.

    Asukkaita halutaan kuulla

    TGR-WRT:n teknologiakeskushankkeen projektipäällikkö Jan Kinnusen esiteltyä Majajärven alueen kehityssuunnitelman, sana oli vapaa kaikille halukkaille. Kinnunen myös muistutti, että rallitalli ottaa mielellään vastaan myös kirjallista palautetta. Hankkeelle on avattu oma sähköpostiosoite, johon asukkaat voivat lähettää ideoitaan ja ajatuksiaan.

    Rallitallin halu kuulla osallistujia välittyi osallistujille hienosti. Monet innostuivatkin esittämään omat mietteensä. Kommentit olivat pääosin hyvin innostuneita ja hanketta tukevia. Ilonaiheiksi kohosivat erityisesti Toyotan kymmenien miljoonien eurojen investoinnin positiiviset vaikutukset alueen työllisyydelle ja taloudelle. 

    TGR-WRT:n teknologiakeskushankkeen projektipäällikkö Jan Kinnunen muistutti, että rallitalli ottaa mielellään vastaan asukkailta myös kirjallista palautetta. 
     
    Kohti ekologisempaa autoilua

    Osa kommentoijista pohti teknologiakeskuksen rakentamisen vaikutuksia Majajärven luontomaisemaan ja ulkoilureitteihin. Heille Latvalalla ja Kinnusella oli rauhoittavaa kerrottavaa.

    ”Alueen luontoarvot on tutkittu tarkasti ja huomiomme ne tarkasti rakentamisessa. Esimerkiksi Majajärven ranta-alueella olevat ulkoilureitit ja luontopolut säilytetään entisellään. Testirata ja teknologiakeskus sijoitetaan alueille, joiden luontoarvot eivät ole erityisen merkittäviä. Alueen huolellisella maisemoinnilla ja uusia puita istuttamalla pyrimme varmistamaan, että toiminnastamme syntyy mahdollisimman vähän häiriötä alueen luonnolle ja virkistyskäytölle”, Kinnunen kertoo. 

    Illan kriittisimmässä kommentissa pohdittiin ralliurheilun ja autoilun vaikutuksia luonnonvarojen ylikulutukseen ja ilmastoon. Tähänkin kysymykseen Kinnusella oli selkeä vastaus.

    ”Pyrimme ottamaan luonnon kuormitusarvot huomioon kaikessa tekemisessämme. Toyotan tavoitteenahan on saavuttaa toiminnassaan hiilineutraalius mahdollisimman nopeasti. Toyota on esimerkiksi kehittänyt jo ympäristöystävällisen vetyauton. Suomessa se ei tosin ole vielä myynnissä, koska maastamme puuttuu vielä vedyn jakeluverkko. Jakeluverkko on tosin jo rakenteilla”, Kinnunen sanoo.

    Suomen ääriolosuhteet tukevat autojen kehitystyötä

    TGR-WRT:n tavoitteena on rakentaa Majajärven alueelle ralliautojen testirata ja teknologiakeskus, johon siirtyvät aikanaan kaikki rallitallin toiminnot Jyväskylän Jyskästä. Tällä hetkellä TGR-WRT työllistä noin 180 henkilöä Keski-Suomessa. Uuden teknologiakeskuksen myötä rallitallin henkilöstömäärä noussee vähintään 200 työntekijään.

    Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa Majajärven pohjoispuolella sijaitsevalle entiselle soranottoalueelle rakennetaan testirata tukirakennuksineen. Majajärven eteläpuolelle suunniteltu teknologiakeskus on työlistalla myöhemmin. 

    Noin kahden kilometrin mittainen testirata koostuisi sekä asvaltti- että soraosuuksista. Nopeimmillaan testiradan rakentaminen voidaan aloittaa ensi vuonna. Tämän aikataulun toteutuessa rata olisi käyttökunnossa keväällä tai kesällä 2025.

    ”Tarkoituksemme on kehittää ja valmistaa teknologiakeskuksessa Toyota GR Yaris Rally 1 - ja Rally 2 -autoja. Radalla voidaan kuitenkin testata myös Toyotan uusia siviiliautoja. Suomen ääriolosuhteissa ajetuista testeistä saadaan merkittävää testidataa uusien autojen kehitystyön tueksi”, Latvala sanoo.

    Laukaan kunnanjohtaja Linda Leinosen totesi, että Toyotan päätös sijoittaa teknologiakeskuksensa Majajärvelle on kunnalle iso juttu. "Jos ei ihan lottovoitto, niin ainakin kuusi oikein ja varanumero", Leinonen sanaili.

     

    Sujuvaa yhteistyötä alueen kuntien kanssa 

    Kinnunen ja Latvala ovat erittäin tyytyväisiä yhteistyön sujuvuuteen Jyväskylän kaupungin ja Laukaan kunnan kanssa. Majajärven asemakaava -nimellä kulkevan kaavoitushankkeen valmistelu on edennyt ripeästi, ja se oli tulossa julkisesti nähtäväksi asukasiltaa seuraavana päivänä. 

    Toyotan teknologiakeskusinvestoinnista ilahtuneita olivat myös Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto ja Laukaan kunnanjohtaja Linda Leinonen, jotka käyttivät illassa lyhyet puheenvuorot. Koivisto painotti, että Toyota on ollut jo pitkään merkittävä työllistäjä Jyvässeudulla. Nyt hyvää yhteistyötä on hienoa lähteä syventämään. Leinonen jatkoi samoilla linjoilla.

    ”Laukaan näkökulmasta tämä on paras paikka Toyotan teknologiakeskukselle, sillä Leppäveden alue (johon Majajärvikin kuuluu) on yksi kuntamme kehitysalueista ja sijoittuu aivan Sorajyvän teollisuusalueen viereen. Mielestäni on myös hienoa kuulla, että Toyota haluaa huolehtia ympäröivästä yhteiskunnasta, muun muassa ympäristön hyvinvoinnista”, Leinonen iloitsi.

    Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto kertoi Toyotan olevan merkittävä työllistäjä kaupungissa jo nyt. Uusi teknologiakeskus tarjoaa mahdollisuudet hyvän yhteistyön syventämiseen. 
     
    Olisiko se sittenkin Hamppula?

    Vaikka asukasillassa oli paljon painavaa asiaa, leppoisassa ilmapiirissä oli lupa lausua myös hurttia huumoria. Tämän todisti Leppäveden ”kyläpapaksi” esittäytynyt 86-vuotias herrasmies.

    ”Teknologiakeskuksen nimestä olisin kysynyt. Hamppulan alue on ihan kaavaillun rakentamisalueen vieressä. Eikö nimeksi sopisikin Majajärven sijaan Hamppulan teknologiakeskus?” Kyläpappa kyseli pilke silmäkulmassaan. 

    Kuulijoissa riemua herättäneestä ehdotuksesta huolimatta teknologiakeskushankkeen työnimenä päätettiin jatkossakin käyttää Majajärven teknologiakeskusta. Se kun on merkitty jo kaavaesitykseenkin.

     

    Asukasillassa vallitsi myönteinen ja innokas tunnelma. Monet osallistujista jäivät tilaisuuden päätteeksi jutustelemaan Toyotan rallitallin henkilöstön kanssa. Muutamat intoutuivat yhteiskuvaankin.

  • TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin teknologiakeskus

    • Toyotan rallitalli kaavailee uuden teknologiakeskuksen rakentamista Jyväskylän ja Laukaan rajalla sijaitsevalle Majajärven alueelle.

    • Tavoitteena on rakentaa ensin ralli- ja siviiliautojen testaamiseen soveltuva rata huoltorakennuksineen. Rata valmistuisi aikaisintaan 2025.

    • Seuraavana työlistalla on ralliautojen kehittämiseen ja rakentamiseen soveltuva teknologiakeskus.

    • Valmistuttuaan teknologiakeskus korvaisi rallitallin nykyiset toimitilat Jyväskylän Jyskässä.

    • Uuden keskuksen toimintojen myötä rallitallin henkilöstömäärän uskotaan nousevan nykyisestä 180:stä vähintäänkin 200 työntekijään.


Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua