1. Toyota Way
  2. TOYOTA GAZOO Racing
  3. Jari-Matti Latvalalla riittää aiheita iloon
Toyota palvelee

Jari-Matti Latvalalla riittää aiheita iloon

TOYOTA GAZOO Racing
TOYOTA GAZOO Racingin tallipäällikkö Jari-Matti Latvala iloitsee tallin kaksoisjohdosta MM-rallissa. Lisäboostia arkeen tuovat rallitallin kehittämä WRC 2 -luokan ralliohjus sekä GAZOOn ja Toyotan kaavailut perustaa teknologiakeskus Keski-Suomeen.
  • Teksti: Tuomas Lehtonen
  • Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing
  • 25.9.2023
  • TOYOTA GAZOO Racingin tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan mieliala on korkealla. Jyväskylässä kotipesäänsä pitävällä rallitallilla on tukeva kaksoisjohto rallin MM-sarjassa, kun ajamatta on enää kolme rallia. Toyotan tavoitteena on voittaa viimevuotiseen tapaan sekä valmistajien että kuljettajien maailmanmestaruus.

    ”Meillä on ollut huippuhyvä kausi tähän mennessä. Kalle Rovanperä johtaa selvästi ja myös Elfyn Evansin tilanne sarjan kakkosena on tukeva. Molemmat kuljettajamme taistelevat sarjan voitosta, mutta mestaruutemme ei ole itsestäänselvyys. Yksi keskeytys voi muuttaa kaiken.”

    Villinä korttina Keski-Euroopan osakilpailu

    Latvala uskoo, että seuraavaksi ajettavassa Chilen nopeassa sorarallissa kylmähermoinen Rovanperä on vahvoilla. Evansin ja TOYOTA GAZOO Racingin kolmannen tehdaskuskin, Takamoto Katsutan, taidot puolestaan pääsevät oikeuksiinsa kauden päättävän Japanin rallin märillä teillä. Rallisarjan Keski-Euroopassa ajettava uutuuskisa sen sijaan on Latvalallekin arvoitus. Se tuo oman jännityselementtinsä loppukauteen.

    Tallipäällikölle lienee jännitettävää vielä kauden päätyttyäkin, koska todennäköisesti vasta silloin lyödään lukkoon ensi kauden kuljettajasopimukset. Toyotalla tilanne on mielenkiintoinen, sillä kaikkien tehdaskuljettajien sopimus on katkolla kuluvan kauden jälkeen.

    ”Kaikki on vielä auki, mutta tavoitteena on jatkaa ensi kaudelle samalla porukalla. Kuljettajilla on keskenään hyvä yhteishenki, mikä on tallin kehitystyön ja menestyksen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Sopimusneuvottelut ovat hyvällä mallilla. Esimerkiksi tilanne Kallen suhteen näyttää lupaavalta ja myös Sébastien Ogier haluaisi jatkaa Toyotalla keikkakuskina”, Latvala kertoo.

    Tallipäällikkö Jari-Matti Latvalalle lienee jännitettävää vielä kauden päätyttyäkin, koska todennäköisesti vasta silloin lyödään lukkoon ensi kauden kuljettajasopimukset.
     
    Ehjä suoritus Jyväskylässä

    Kuluvalla kaudella Latvala on päässyt itsekin nauttimaan WRC-rallin hurmasta ratin takana. Kolmen vuoden tauko ei miehen Jyväskylän MM-rallissa esittämissä otteissa pahemmin näkynyt, vaikka hänellä oli kisa-autonaan ensimmäistä kertaa Toyotan tehokas hybridi. Latvalan 210. MM-osakilpailu päättyi mainioon viidenteen sijaan.

    ”Oli huippukokemus päästä ajamaan taas kotiyleisön eteen. Kisan aikana ei ollut mitään ongelmia. Maalissa aikaero kärkeen oli pienempi kuin olin unelmoinut, lisäksi saavutin pienenä haaveenani olleen vitossijan. Olin yllättynyt siitä, miten helppoa tehokkaalla hybridillä oli ajaa. 400-hevosvoimainen polttomoottori ja 130 hevosvoiman sähkömoottori antavat autolle aivan älyttömän kiihtyvyyden. Kun pitoa vain löytyy, auto hyökkää todella nopeasti mutkasta ulos”, Latvala kehuu.

    Onnistuneesta osakilpailusta huolimatta Latvala ei ole näillä näkymin vaihtamassa tallipäällikön pestiä ammattilaisen ajohaalariin. Ralli tulee kuitenkin pysymään Latvalan rakkaana harrastuksena jatkossakin.

    ”Toyotalla kilpaileminen oli mahtavaa, mutta parhaat vuoteni ammattilaisena ovat toki jo menneet. Siitä huolimatta puolikas MM-kausi voisi olla jossain vaiheessa vielä kiva ajaa. Tässä elämäntilanteessa tallipäällikön pesti on minulle kuitenkin valtavan hieno mahdollisuus”, Latvala sanoo.

    Oli huippukokemus päästä ajamaan taas kotiyleisön eteen, kertoo Jari-Matti Latvala. Kuvassa Latvalan ajama Toyotan tehokas hybridi Jyväskylässä.
     
    Rallitiimi kehitti kilpa-auton WRC 2 -luokkaan

    Hyvä kisamenestyksen lisäksi Latvalalla on myös muita ilonaiheita. Rallitallin WRC 2 -luokkaan kehittämä Toyota GR Yaris Rally2 on osoittanut testeissä toimivuutensa. Kilpailumenestystäkin auto on jo niittänyt. Norihiko Katsuta on ajanut tänä vuonna Toyotan Rally2:lla Japanin rallisarjaa. Toistaiseksi miehen saldona on yksi osakilpailuvoitto ja kaksi kakkossijaa.

    Latvalan mukaan Toyotan Rally2 otetaan käyttöön MM-rallisarjan WRC 2 -luokassa ensi vuonna. TOYOTA GAZOO Racing myy kehittämäänsä ralliohjusta yksityistiimeille.

    ”Autolle on ollut kova kysyntä. Tavoitteenamme on valmistaa ensi vuonna Jyväskylän Jyskässä 40 Rally2 -autoa. Ensimmäiset asiakkaat saavat autot käyttöönsä kauden starttaavaan Monte Carlon ralliin”, Latvala kertoo.

    Latvala on myös itse päässyt testaamaan uutta ralliohjusta. Miten Rally2 eroaa Toyotan WRC-autosta, Toyota GR Yaris Rally1:stä?

    ”Voimansiirto on hyvin samantyyppinen, mutta autojen tehoissa on suuri ero. Rally2:n kolmisylinterisessä ja pienilläkin kierroksilla hyvin vääntävässä polttomoottorissa on 300 hevosvoimaa eli 100 hevosvoimaa vähemmän kuin Rally1:ssä. Sähkömoottoria autossa ei ole ja downforce on minimaalinen. Kaiken kaikkiaan Rally2:lla ajaminen on vaivattomampaa, helpompaa ja loogisempaa kuin WRC-autolla, mutta toki vauhtiakin on vähemmän. Auto kulkee näppärästi puolellakin kaasulla ja vaihteiden vaihtotarve on vähäisempi. Auto sopii hyvin niin amatöörien kuin ammattilaistenkin käyttöön”, Latvala analysoi.

    Toyotan Rally2 autolle on ollut kova kysyntä. Tavoitteenamme on valmistaa ensi vuonna Jyväskylän Jyskässä 40 Rally2 -autoa, Jari-Matti Latvala kertoo.
     
    Toyota investoimassa miljoonia euroja Keski-Suomeen

    Vielä Toyotan Rally2 -kilpa-autoakin tuoreempi uutinen on Toyotan rallitallin ja Toyota Mobility Foundationin aie rakentaa uusi teknologiakeskus Jyväskylän ja Laukaan rajalla sijaitsevalle Sorajyvän teollisuusalueelle. Alkuvaiheessa tavoitteena on rakentaa TOYOTA GAZOO Racingille omat asvaltti- ja soraradat autojen testaamista varten.

    ”Tarkoituksenamme on siirtää testimme Tikkakosken lentokentältä omille testiradoille. Olisi hienoa, jos pääsisimme rakentamaan ratoja jo ensi vuonna. Silloin ne olisivat käyttökunnossa aikaisintaan vuonna 2025. Haluamme kuitenkin edetä suunnittelussa maltilla ja varmistaa, että testiradalta kantautuvat äänet eivät aiheuta haittaa alueen asukkaille.”

    Useamman vuoden aikajänteellä Toyotan ja TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin (TGR-WRT Oy) tavoitteena on rakentaa alueelle teknologiakeskus, jossa voidaan kehittää ralliautojen ohella myös Toyotan henkilöautoja. Teknologiakeskuksessa voitaisiin kehittää esimerkiksi tulevaisuuden vetyautoja.

    ”Toyota arvostaa Suomen korkealle, ja yhtiö on halukas investoimaan Keski-Suomeen miljoonia euroja. Teknologiakeskuksen sijoituspäätökseen vaikuttavat merkittävästi Suomalainen korkeatasoinen kestävän kehityksen osaaminen sekä maamme vaihtelevat ilmasto-olosuhteet”, Latvala summaa.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua