1. Toyota Way
  2. TOYOTA GAZOO Racing
  3. TOYOTA GAZOO Racingin hyperautoille kaksoisvoitto
Toyota palvelee

TOYOTA GAZOO Racingin hyperautoille kaksoisvoitto

TOYOTA GAZOO Racing
TOYOTA GAZOO Racing saalisti Hypercar-autoluokan kaksoisvoiton Sebringin radalla ajetussa WEC-kilpasarjan avauskisassa. 
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing  
  • 23.3.2023
  • Toyotan WEC GR010 HYBRID #7 -hyperauto, jonka 3,5-litrainen polttomoottori tuottaa 520 kilowatin (707 hv) ja sähkömoottori 200 kilowatin (272 hv) tehon.

     

    TOYOTA GAZOO Racing on mukana FIA:n World Endurance Championships -sarjan (FIA WEC) korkeimmassa Hypercar-luokassa kahdella autolla. Samassa luokassa operoivat tällä kaudella myös Porsche, Ferrari, Cadillac, Peugeot, Vanwall ja Glickenhaus.

    TOYOTA GAZOO Racing on hybridiautoilla ajettavassa kilpasarjassa jo konkari. Tallin ensimmäiset hyperautot osallistuivat WECiin jo vuonna 2012. Etenkin viime vuosina tallin menestys on ollut huimaa. Toyota on voittanut sekä valmistajien että kuljettajien mestaruuden jo neljästi peräkkäin. 2020-luvulla tallin molemmat tiimit ovat sijoittuneet aina kokonaiskilpailussa mitalisijoille.

    Kisakaudesta 2023 odotetaan erityisen korkeatasoista, sillä hyperautojen luokassa kilpailevien tallien määrä on kivunnut neljästä seitsemään. Kauden ensimmäisen, Floridan Sebringin radalla maaliskuussa ajetun kisan perusteella Toyotan valta-asema ei näyttäisi horjuvan.

    Toyotan ylivoimaa

    Sebringin kisassa ajettiin tuhannen mailin eli reilun 1600 kilometrin matka. Sen ajamiseen kului parhaimmilta talleilla hippusen yli kahdeksan tuntia. Kisan voittoon karautti TOYOTA GAZOO Racingin Mike Conwayn, Kamui Kobayashin ja Jose Marie Lopezin ohjastama GR010 HYBRID #7 -hyperauto. Tiimi kiersi Sebringin radan 239 kertaa ajassa 8:00:19.877.

    Kakkostilan nappasi tallin toista autoa GR010 HYBRID #8:aa ohjastanut trio Sébastien Buemi, Brendon Hartley ja Ryo Hirakawa. He jäivät voittajatiimille vain 2.16 sekuntia.

    Toyotan ylivoima oli reilu, sillä kolmanneksi sijoittunut Ferrari jäi voittajatiimistä kaksi kierrosta. TOYOTA GAZOO Racingin molemmat autot ylsivät kisassa parhaimmillaan 200 kilometrin tuntinopeuteen. Vastaavaan nopeuteen ei yksikään muiden tallien autoista kyennyt. Mielenkiintoista on erityisesti se, että Lopezin johtama tiimi onnistui voittamaan kisan harjoituksissa sattuneesta kolarista huolimatta.

    “Upea juttu aloittaa kausi Toyota-tallin tuplavoitolla! Kisa autojemme välillä oli erittäin tiukka, joten olen todella onnellinen voitostamme. Sebring on hankala, epätasainen rata, jossa virheitä sattuu helposti. Tällä kertaa teimme Kamuin ja Josén kanssa kaiken oikein”, voittaja-auton maaliin ajanut Conway hehkuttaa.

    Toyoda ylisti tiimityötä

    Conwayn ohella voitokkaasta kisasta iloitsi myös TOYOTA GAZOO Racingin perustaja ja Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtajana huhtikuussa aloittava Akio Toyoda. Hänestä voitto tuntui erityisen hienolta GR010 HYBRID #7:n koettelemusten jälkeen.

    Toyoda jakoi voitosta kiitosta kaikille tallin jäsenille. Hän näki voiton tulleen kuskien ja mekaanikkojen tiiviin yhteistyön ja yhteishengen tuloksena.

    ”Olen erityisen onnellinen siitä, että auto #7 voitti kisan ja sai kaudelle hyvän startin. Viime vuosi oli vaikea, ja tämänkin kisaviikon aikana autolla oli haasteita. Kierrosaikojen parantuminen kisan edetessä oli kuskien ja mekaanikkojen tiiviin yhteistyön tulos. Nyt jatkamme taistelua, jotta teemme GR010 HYBRIDistä vieläkin paremman!” Toyoda sanoi.

    Sebringin kisan voittoon karautti TOYOTA GAZOO Racingin Mike Conwayn, Kamui Kobayashin ja Jose Marie Lopezin ohjastama GR010 HYBRID #7 -hyperauto.  
     
    Kestävyys ratkaisee

    WEC-kilpa-autoilusarja poikkeaa suomalaisille tutummista autourheilulajeista, rallista ja formuloista, muun muassa ajomatkan ja ajoajan pituuden osalta. WEC-kilpailuissa autoilla ajetaan yhtäjaksoisesti kuudesta 24 tuntiin, joten autojen ja kuskien kestävyys joutuu kovalle koetukselle. Hyperautoluokassa kaikissa tiimeissä on tällä kaudella kolme kuljettajaa, jotka vaihtavat ajovuoroja tietyn ajoajan jälkeen. 

    WEC-sarjassa valmistajien ja kuljettajien mestaruudet ratkotaan seitsemässä Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa ajettavassa kilpailussa. Niistä tunnetuin on Ranskan Le Mansissa kesäkuussa ajettava 24 tunnin kisa, jonka TOYOTA GAZOO Racing on voittanut viidesti peräkkäin.

    Hypercars-luokassa ajetaan hybridiautoilla, joiden poltto- ja sähkömoottorien yhteisteho on rajoitettu Lisäksi auton massan tulee olla vähintään 1030 kiloa, ja rengastuksessa tulee käyttää Michelinin kehittämiä renkaita. Näitä rajoitteita lukuun ottamatta talleilla on varsin vapaat kädet autojensa tekniikan ja muotoilun kehittämiseen.

    Hurjasti hummia, pienet päästöt

    TOYOTA GAZOO Racingin kuljettajat ajavat WEC-sarjaa vuonna 2021 lanseeratulla Toyotan GR010 HYBRID -hyperautolla, jonka 3,5-litrainen polttomoottori tuottaa 520 kilowatin (707 hv) ja sähkömoottori 200 kilowatin (272 hv) tehon. Huiman 979 humman yhteistehon tuottava voimalinja on tehokkuutensa ohella painoltaan kevyt ja raastavassa kisassa äärimmäisen luotettava. Autolla on startattu nyt 13 kisaan, joista se on voittanut 11.

    Toyotan hyperauton polttomoottori hörppii biopolttoainetta, joka on 100-prosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista valmistettu. Kestävän kehityksen mukaisen polttoaineseoksen ansiosta hiilidioksidipäästöjä on onnistuttu vähentämään 65 prosentilla.

    Tätä kautta varten TOYOTA GAZOO Racing on tehnyt GR010 HYBRIDiin pieniä muutoksia. Niistä keskeisimpiä ovat voimalinjaan säädöt sekä auton ajettavuuteen, aerodynamiikkaan ja jarrujärjestelmän jäähdytykseen toteutetut parannukset. Koriin tehdyillä muutoksilla kilpurin painoa on saatu kevennettyä 1040 kiloon.

    Akio Toyoda arvioi voiton tulleen kuskien ja mekaanikkojen tiiviin yhteistyön ja yhteishengen tuloksena.

  • WEC-hyperautoralli

    WEC-kilpa-autoilusarja poikkeaa rallista ja formuloista muun muassa ajomatkan ja ajoajan pituuden osalta.

    WEC-kilpailuissa autoilla ajetaan yhtäjaksoisesti 6-24 tuntia.

    Hyperautoluokassa kaikissa tiimeissä on tällä kaudella kolme kuljettajaa, jotka vaihtavat ajovuoroja tietyn ajoajan jälkeen. 

    WEC-sarjassa mestaruudet ratkotaan seitsemässä Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa ajettavassa kilpailussa. 24-tuntinen Ranskan Le Mans on kisoista tunnetuin.


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua