1. Voimalinjat
  2. Sähköauto
  3. Sähköajokantamaan vaikuttavat tekijät
Toyota palvelee

Sähköautojen toimintamatka

Täyssähköautojen voimalähteenä toimii sähkömoottori. Sähköautojen toimintamatka eli sähköajokantama riippuu sähkömoottorin akun kapasiteetista sekä monista ulkoisista tekijöistä kuten sääolosuhteista ja kuljettajan ajotavasta.

Sähköauton akun rakenne ja toiminta

Sähköauton voimansiirtoarkkitehtuuri koostuu seuraavista osista:

  • sisäänrakennettu laturi (OBC) korkeajänniteakussa
  • sähkömoottori ja tehonohjausyksikkö (PCU) ja
  • yksivaihteinen vaihteisto.

Akkuyksikköön kerääntyvä sähkö toimittaa energiaa sähkömoottorille, joka kääntää renkaita. 

Sähköautoissa yleisimmin käytetty korkeajänniteakku on litiumioniakku. Toyotan täyssähköautoissa akusto on sijoitettu siten, että auton painopiste on matalalla parantaen näin ajoneuvon kokonaisvakautta.

Korkeajänniteakun lisäksi  sähköautoissa on myös matalajänniteakku eli tavallinen 12 V:n akku, jota käytetään vain lisälaitteiston (mm. valaistus, multimedia) virtalähteenä.

Akun kapasiteetti

Sähköauton akkukapasiteettia kuvataan termillä kilowattitunnit (kWh).

Jos ajoneuvo tarjoaa 40 kWh:n tai 60 kWh:n (eli +50 %) kaltaisia vaihtoehtoja, toinen vaihtoehto tarjoaa 50 % enemmän sähköajokantamaa samoissa olosuhteissa, mutta se tarkoittaa myös, että akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää 50 % kauemmin.

Miten kulutusta mitataan?

Tämä esimerkki havainnollistaa sähkön kulutusta ja sen vaikutusta toimintamatkaan:

  • Jos ajoneuvo kuluttaa sähköä keskimäärin 0,15 kWh matkattua kilometriä kohden (0,15 kWh/km)
  • Ja jos ajoneuvossaa on 60 kWh akku


60 jaettuna 0,15:lla = 400 (käsitteellinen alue on 400 km)

Sähköauton akun lataaminen

*Latausteho ja -aika on mitattu kontrolloidussa ympäristössä ja vakiolämpötilassa. Toteutuneet arvot saattavat poiketa mitatusta. Suurin hetkellisesti saavutettava latausteho voi poiketa selvästi keskimääräisestä lataustehosta. Latausteho voi olla merkittävästi tavanomaista matalampi esim. Suomen talviolosuhteissa. Lataustehoon ja -aikaan vaikuttavat mm. käytetty latauspiste, lämpötila, auton käyttö, akuston varaus, lämpötila ja peräkkäisten latausten tiheys. 

Mielenkiintoisia faktoja akuista

  • Akun hyötysuhde on parhaimmillaan 15–35 °C:n lämpötilassa
  • Sekä lataus ja purkautuminen luovat lämpöä, joten akuissa on poikkeuksetta jäähdytysjärjestelmä
  • Akun käyttöikä pitenee, jos sitä ei aina ladata 100 %:iin asti ja jos vältetään jatkuvaa pikalatausta

Lue lisää aiheesta:

Miten sähköauton toimintamatkaan voi vaikuttaa?

Sähköauton toimintamatkan pituuteen voi vaikuttaa monin tavoin, mm. ilmastoinnin käyttöä säätelemällä ja keventämällä ajoneuvon kuormaa.

  • Eco-ajotila

    Hyödynnä sähköajoneuvosi mittaristoa: seuraa, kuinka paljon energiaa käytät ja pienennä kulutusta ajotavan muutoksilla.

    Hyödynnä Eco-ajotila: hiukan vähemmän tehoa, mutta pidempi auton toimintamatka.

  • Matkustamon lämpötilan säätely

    Lämmitä tai jäähdytä auton matkustamo jo ennen lähtöä: lämmitykseen tai jäähdytykseen hyödynnetään silloin esim. kotilatausasemastasi saatavaa sähköä. Samoin akun kapasiteettia ei kulu matkan aikana sisätilojen lämpötilan säätelyyn.

  • Ajotapa

    Ajotavalla on suuri merkitys akun kestoon ja sähköauton toimintamatkaan. Kiihdytykset ja jarrutukset  syövät akkua kun taas ennakointi ja tasainen ajotyyli lisäävät taloudellisuutta.

  • Sääolosuhteet

    Sääolosuhteet vaikkuttavat sähköauton toimintamatkaan. Esimerkiksi kovalla pakkasella toimintamatka saattaa lyhentyä 20-30%.