Toyota palvelee

Miten ostan uuden auton?

Auton hankinta
Uuden auton hankinta on iso rahallinen satsaus. Toyotan automyynnin ammattilaiset vinkkaavat, mitkä asiat autokaupoilla on tärkeä huomioida.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Toyota
  • 5.3.2024
  • Toyota Airportin myyntipäällikkö Saeid Bahrami kehottaa ensiksi miettimään, mitkä ovat autoon liittyvät tarpeet ja kuinka paljon hankintaan haluaa käyttää rahaa.

    ”Millainen auto sopii elämäntilanteeseesi? Päivittäiset ajokilometrit sekä kyydissä kulkevien tavaroiden ja ihmisten määrä vaikuttavat merkittävästi valintaan. Pitäisikö autoon mahtua esimerkiksi lastenvaunut tai suurikokoiset harrastusvälineet?”

    Valintaprosessi kannattaa aloittaa omiin tarpeisiin sopivan auto- ja korimallin valinnasta. Sopiiko oman perheen tarpeisiin paremmin kompakti Yaris vai tilavampi Corolla? Entä haluaisiko Corollan farmarina vai esimerkiksi korotettuna Cross-versiona?

    ”Sopivia mallivaihtoehtoja voi haarukoida aluksi netistä. Merkkiliikkeen automyyjältä saa kuitenkin parasta ja osaavisnta opastusta automallien ominaisuuksista ja eroista”, Bahrami muistuttaa.

    Käyttövoima ajokilometrien mukaan

    Sopivan mallin löydyttyä on aika pohtia moottori- ja voimansiirtovaihtoehtoja. Bensiiniä ja ympäristöä säästävä hybrid-moottori ja mukava automaattivaihteisto kuuluvat moniin Toyota-malleihin vakiona. Osaa malleista on saatavissa myös lataushybridinä, ja löytyyhän Toyotan mallistosta myös tehokas ja energiapihi täyssähköauto bZ4X.

    Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kehottaa huomioimaan käyttövoiman valinnassa vuotuiset ja päivittäiset ajokilometrit sekä auton latausmahdollisuuden ja hankintabudjetin. Ympäristönäkökulmakin vaikuttaa valintaan – kun lataushybridin tai sähköauton akkuun lataa uusiutuvista energialähteistä tuotettua sähköä, sähköllä ajetuista ajokilometreistä ei synny lainkaan hiilidioksidipäästöjä.


    Bensiiniä ja ympäristöä säästävä hybrid-moottori ja mukava automaattivaihteisto kuuluvat moniin Toyota-malleihin vakiona.
     
    Hybridi latautuu ajaessa, täyssähköauto tarvitsee latauspisteen

    Sähköauto on hankintahinnaltaan polttomoottoriautoa kalliimpi, mutta käyttökuluiltaan edullisempi. Hybridin puolestaan saa lataushybridiä halvemmalla. Täyssähköauto ja lataushybridi tarvitsevat latauspisteen. Täyshybridi latautuu ajaessa.

    ”Sähköauton kalliimpaa hintaa saa kompensoitua sitä paremmin, mitä enemmän autolla ajaa. Hankintahinnan erotuksen saa takaisin keventyneinä käyttökustannuksina, kun autolla ajetaan noin 20 000 kilometriä tai enemmän vuodessa. Raja tosin on liukuva ja riippuu automallista, ajotavasta sekä pitoajasta”, Kallio kertoo.

    Lataushybridin valintaan vaikuttaa paljolti se, riittääkö auton sähköinen toimintasäde arjen ajoihin. Täyssähköautoa hankittaessa on hyvä miettiä, jaksaako auto kulkea yhdellä latauksella usein kuljetut pidemmätkin ajorupeamat, esimerkiksi matkan mökille. Jos toimintasäde ei riitä perille, matkan varrelta pitäisi löytyä pikalatausmahdollisuus.

    ”Uuden täyssähköauton akkuun saa suurteholaturilla 5–10 minuutissa jopa 100 kilometriä. Auton akkua ei tarvitse ladata matkalla täyteen, jos määränpäässä on latausmahdollisuus”, Kallio muistuttaa.

    Varustelu viimeistelee valinnan

    Varustevalinnoilla uusi ajokki voidaan personoida ostajan toiveiden mukaiseksi niin ulkonäöllisesti kuin toiminnallisestikin. Ensin autoon valitaan mieleinen varustepaketti, jota voidaan vielä täydentää yksittäisillä lisävarustevalinnoilla.

    Auton ulkonäköä voit muokata oman makusi mukaiseksi esimerkiksi vanne- ja ulkovärivalinnoilla, koripaketeilla sekä ohjaamon materiaalivalinnoilla. Vetokoukku, tavaratilan turvaverho tai perustasoa monipuolisempi mediajärjestelmä puolestaan täydentävät auton käyttöominaisuuksia.

    ”Varustevaihtoehtoja riittää moniin tarpeisiin, mutta Toyotan perusvarustetasokin on jo kattava. Se pitää sisällään esimerkiksi runsaan turvavarustelun ja laadukkaan multimedialaitteiston. Adaptiivinen vakionopeudensäädinkin on vakiona melkein kaikissa malleissamme”, Bahrami kertoo.

    Toyotan perusvarustetaso pitää sisällään esimerkiksi runsaan turvavarustelun ja laadukkaan multimedialaitteiston. Adaptiivinen vakionopeudensäädinkin on vakiona melkein kaikissa malleissa.

     

    Huomioi kokonaiskustannukset

    Monelle autonostajalle hinta on keskeinen valintakriteeri. Bahrami muistuttaa, että pelkän hankintahinnan tai kuukausittain maksettavan osamaksuerän tuijottamisen sijaan olisi tärkeää arvioida autoilun kokonaiskustannuksia.

    ”Budjettia laskiessa on hyvä huomioida myös huolloista, polttoaineista, vakuutuksista ja ajoneuvoverosta syntyvät kustannukset. Niiden laskemiseen voi kysyä myyjän apua. Monet Toyotan valinneet autoilijat arvostavat juuri merkin kohtuuhintaisia käyttökustannuksia ja hyvää jälleenmyyntiarvoa”, Bahrami toteaa.

    Osamaksulla vai leasingillä?

    Auton rahoittamiseen löytyy useita vaihtoehtoja. Tero Kallion mukaan useimmat kuluttajat rahoittavat uuden auton hankinnan 3–7 vuoden pankkilainalla tai osamaksurahoituksella. Viime vuosina osamaksurahoituksen rinnalla on kuitenkin yleistynyt yksityisleasing.

    ”Osamaksurahoitus on suosituin uuden auton hankintamuoto. Siinä auto hankitaan omaksi maksamalla hankintahinta kuukausierissä. Yksityisleasing perustuu myös kuukausimaksuun. Kuluttaja saa auton esimerkiksi kolmeksi vuodeksi käyttöön ja palauttaa sen leasing-ajan päättyessä. Leasing-sopimukseen voidaan sisällyttää palveluja, kuten auton huollot. Leasing on jonkin verran osamaksua kalliimpi. Se on kuitenkin huolettomampi ja riskittömämpi ratkaisu, sillä autoilijan ei tarvitse huolehtia esimerkiksi auton hinnan alenemisesta.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua