Toyota palvelee

Aja ekologisemmin – säästät rahaa ja ilmastoa

Taloudellinen ajo
Energiataloudellinen ajaminen on viisautta ajatpa sitten sähköllä, bensalla tai dieselillä. Näillä taloudellisen ajon vinkeillä ajat ilmastoystävällisesti ja seteleitä säästäen.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Toyota ja Adobe
  • 14.3.2023
  • 1. Huolehdi huolloista. Kun menopelisi on kunnossa, luontoa ja kukkaroa säästävän ajotavan perusedellytykset ovat mallillaan. Ajaminen on myös mukavaa ja turvallista. Perusprinsiippi auton hyvän kunnon taustalla on valmistajan määräaikaishuolto-ohjelman noudattaminen.

    Muista huollattaa säännöllisesti myös autosi jarrut. Kun jarrut avataan, puhdistetaan ja herkistetään, ne toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. Huolletut jarrut eivät laahaa ja antavat pyörien rullata vapaasti, mikä varmistaa auton taloudellisen ja ekologisen etenemisen. Tällöin myös auton jarruja hyödyntävä ajonvakautusjärjestelmä toimii suunnitellusti.

    Laaja jarruhuolto kuuluu automaattisesti kaikkien Toyota-mallien 30 ja 60 tuhannen kilometrin määräaikaishuoltoon. Jarrut tarkastetaan myös pienempien huoltojen yhteydessä, ja mahdollisesta huollon tai korjauksen tarpeesta ilmoitetaan aina asiakkaalle.

    Hyväkuntoisilla ja oikeilla rengaspaineilla varustetuilla renkailla on paitsi turvallista myös taloudellista ajella.

     

    1. Pidä renkaat iskussa. Hyväkuntoisilla ja oikeilla rengaspaineilla varustetuilla renkailla on paitsi turvallista myös taloudellista ajella. Renkaat rullaavat kepeästi, niiden pito on riittävä ja auton ohjattavuus on hyvä ääritilanteissakin.

    Tarkasta rengaspaineet vähintään kuukausittain ja aina silloin, kun autosi kuormaus kevenee tai kasvaa merkittävästi. Esimerkiksi yksin työmatkoja ajaessasi pienempi rengaspaine riittää, mutta perheen lomareissun ajaksi renkaisiin on tarpeen suhauttaa lisää painetta. Oikean rengaspaineen auton eri kuormaustasoille voit tarkastaa käyttöohjekirjasta tai kuljettajan oven vieressä olevasta taulukosta.

    Rengaspaineiden tarkastus on tärkeä tehdä kylmästä renkaasta, sillä renkaan ilmanpaine kohoaa renkaan lämpötilan noustessa. Samaisesta syystä talvirenkaissa rengaspaineena kannattaa käyttää 0,2 baaria suositustasoa korkeampia paineita. Tällä pienellä ylipaineella pyritään tasaamaan lämpötilanvaihtelun vaikutusta renkaan käyttäytymiseen.

    Kun ulkoilman lämpötila putoaa pakkasen puolelle, kannattaa auton moottori ja sisätilat esilämmittää.

     

    3. Esilämmitä kylmällä. Kun ulkoilman lämpötila putoaa pakkasen puolelle, kannattaa auton moottori ja sisätilat esilämmittää. Näin ajaminen on polttoainetaloudellisempaa ja ympäristöystävällisempää. Sisätilalämmityksen sulattamat ikkunat tekevät ajamisesta turvallista aina ensimmäisistä kilometreistä lähtien.

    4. Poista ylimääräinen kuorma. Auton takakonttiin kertyneet tavarat, suksiboksi katolla sekä konepellille ja katolle kertynyt lumi lisäävät auton painoa ja heikentävät aerodynamiikkaa. Tämä puolestaan lisää auton polttoaineenkulutusta ja ilmastopäästöjä. Jätä ylimääräiset tavarat kotiin ja harjaa lumet auton päältä ennen kuin starttaat.

    5. Pidä riittävä turvaväli ja ennakoi. Kun hyppäät rattiin, unohda arkihärdelli ja älylaitteet. Keskity ajamiseen, liikennetilanteiden havainnointiin ja mahdollisimman tasaisen ajonopeuden ylläpitämiseen. Jatkuvat jarruttelut, kiihdyttelyt ja liikkeellelähdöt ovat myrkkyä taloudelliselle ja ekologiselle ajolle.

    Suuntaa katseesi mahdollisimman pitkälle eteesi, jätä reilusti turvaväliä edessä ajavaan ja pyri ennakoimaan tulevat liikennetilanteet. Esimerkiksi liikennevalojen palaessa punaisena tai jalankulkijan astellessa suojatielle saatat selvitä tilanteesta pysähtymättä, kunhan hiljennät ajoissa. Monesti riittää, että nostat jalan kaasulta ja annat auton rullata polttoainetta kuluttamatta eteenpäin. Aseta kuitenkin turvallisuus etusijalle – pysähtymistä ei saa kaihtaa, jos stoppi on liikenneturvallisuuden vuoksi tarpeen.

    Monet kuljettajat tinkivät turvavälistä, mikä heikentää merkittävästi liikenneturvallisuutta sekä tekee ajamisesta stressaavaa ja epätasaista. Voit laskea riittävän turvavälin edessä ajavaan ottamalla edestä jonkin kiintopisteen, vaikkapa valaisinpylvään. Kun edessäsi oleva auto on ohittanut kiintopisteen, laske rauhallisesti neljään. Jos pääset neloseen ennen kiintopisteen ohittamista, on turvavälisi riittävä.

    Mukautuvan vakionopeudensäätimen käyttö vaatii harjoittelua.  

     

    6. Etene maltilla maantiellä. Turvavälien ja ennakoinnin ohella maantieajossa on paikallaan kiinnittää huomiota ajonopeuteen ja ohitteluun. Tasaisella 80–90 kilometrin tuntinopeudella ajaminen kuluttaa huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin 100 tai 120 km/h nopeus. Pienellä keskinopeuden pudotuksella voit säästää pitkässä juoksussa mukavasti euroja.

    Ohittelutkin on paikallaan laittaa tarkkaan harkintaan. Pidemmässä letkassa ajettaessa jatkuva ohittelu johtaa helposti jatkuvaan kiihdyttelyyn ja jarrutteluun. Energiaa kuluu reilusti, eikä matka-aika juurikaan lyhene. Samalla liikenneturvallisuus vaarantuu.

    Autojen Start-Stop -järjestelmät ovat kehittyneet.

     

    7. Ota teknologia avuksi. Auton moottorin pysähdysten ajaksi sammuttava start-stop-järjestelmä ja turvavälin ylläpitämistä helpottava mukautuva vakionopeudensäädin auttavat kuskia taloudellisessa ajossa. Autojen Start-Stop -järjestelmät ovat kehittyneet, joten olet aiemmin pettynyt vanhemman sukupolven start-stop-ratkaisuihin, voi järjestelmä toimia nyt aiempaa paremmin.

    Mukautuvan vakionopeudensäätimen käyttö vaatii harjoittelua. Taloudellisinta on jättää turvaväli edellä ajavaan niin pitkäksi, että nopeudensäätely on omissa eikä edellä ajavan käsissä. On myös tärkeää laskea vakionopeudensäätimeen asetettua nopeutta, jos todellinen ajonopeus hidastuu merkittävästi edellä ajavan ajaessa hitaammin. Näin auto ei lähde yllättäen laukalle, jos edellä ajava kääntyy pois tai lähtee ohittamaan.

    8. Pysäköi fiksusti. Auto kannattaa paikoittaa niin, että liikkeelle pääsee lähtemään peruuttamatta. Helpoiten se onnistuu bongaamalla pysäköintialueelta kaksi peräkkäistä tyhjää parkkiruutua ja ajaa toisen ruudun läpi tyhjälle paikalle. Toisena vaihtoehtona on peruuttaa auto tullessa parkkiruutuun.

    Molemmissa vaihtoehdoissa liikkeellelähtö onnistuu etuperin. Energiaa ei siis kulu useisiin liikkeellelähtöihin, joita väistämättä tulee ruudusta pois peruutettaessa. Samalla liikenneturvallisuuskin kohenee. Parkkiruutuun peruutettaessa energiaa toki kuluu enemmän, mutta moottorin ollessa ajosta lämmin polttoainetta kuluu liikkeellelähtöihin vähemmän kuin kylmällä moottorilla ajoon lähdettäessä.

    Haastateltavana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

  • Kun teetät määräaikaishuollon ajallaan Toyota-merkkihuollossa, autosi Relax-turva on aina voimassa.
    Lue lisää Relaxista.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua