Siirry sisältöön (Paina Enter)
Toyota palvelee
A Hydrogen Fuel Cell Electric Toyota Mirai on the street

Toyotan vetykäyttöinen polttokennoauto


Vuonna 2014 esitelty ensimmäisen sukupolven Toyota Mirai todisti vedyn olevan varteenotettava vaihtoehto matkalla kohti puhdasta ja kestävää tulevaisuutta. Sen toimintamatka ja tankkausaika olivat yhtäläiset perinteisen polttomoottoriauton kanssa, lähipäästöjen ollessa puhdasta vettä. Toisen sukupolven Mirai edustaa valtavaa kehitysaskelta polttokennoautojen kehityksessä ja matkalla kohti vetyyn perustuvaa, päästötöntä yhteiskuntaa.

Mikä on polttokennoauto?

Nollapäästöt

Vetykäyttöisessä polttokennoautossa vetysäiliöihin varastoitu vety muuntuu polttokennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion seurauksena sähköksi, jota käytetään auton liikuttamiseen. Polttokennoauton ainoa päästö on puhdas vesihöyry, joka syntyy, kun vedyn ja hapen yhdistyessä muodostuu vettä.

Lyhyt tankkaus, pitkä toimintamatka

Toyotan vetykäyttöiset polttokennoautot tarjoavat innovatiivisia ratkaisuja erinomaisen ajokokemuksen varmistamiseksi. Esimerkiksi Toyota Mirai voi yhdellä vetytankkauksella kulkea jopa 650 kilometriä ennen seuraavaa tankkausta. Vetyauton tankkaus on nopeaa ja kestää vain muutaman minuutin, joten se on käytännöllinen valinta myös pitkille ajomatkoille.

Toyotan sähköistetyt voimalinjat

Mikä sopii sinulle? Valitse sopiva käyttövoima tarpeesi mukaan.
Corolla Cross
Corolla Cross
Alkaen 40 087,79 €
Esim. 528,93 €/kk

Miten polttokennoauto toimii?

Vetyautot hyödyntävät polttokennoteknologiaa, jossa vedystä ja hapesta syntyy kemiallisen reaktion avulla sähköä. Tämä sähkö käyttää auton sähkömoottoria, ja päästönä syntyy vain puhdasta vesihöyryä. Vetyauto yhdistää täyssähköauton ajomukavuuden ja päästöttömyyden pitkään toimintamatkaan sekä nopeaan tankkaukseen – vetyauton tankkaus kestää vain muutaman minuutin. Näiden ominaisuuksien ansiosta vetyautot tarjoavat kestävän ja tehokkaan vaihtoehdon tulevaisuuden liikkumiseen.
  • Tankkaus

    Polttokennoauto tankataan vetysemalla. Asema paineistaa vedyn ja syöttää sen polttokennoauton säiliöön. Tankkausprosessi kestää yleensä muutaman minuutin.

  • Kun polttokennojärjestelmä aktivoituu, polttoainesäiliöön varastoitu vety sekoittuu ilmanottoaukon kautta tulevaan ilmaan. Tämä kemiallinen reaktio tuottaa sähköä, joka lataa auton akkua ja antaa energiaa auton liikkumiseen.

  • Jarrutettaessa energia, joka normaalisti menisi hukkaan, ohjataan sen sijaan lataamaan akkua.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Polttokennoauto ja sähköauto ovat molemmat sähkömoottorilla toimivia ja päästöttömiä ajoneuvoja, mutta niiden energialähteet ja lataustavat eroavat toisistaan. Polttokennoauto käyttää vetyä, josta se tuottaa sähköä kemiallisessa reaktiossa polttokennossa. Tankkaaminen kestää vain muutaman minuutin. Päästönä syntyy vesihöyryä. Sähköauto käyttää akkuun varastoitua sähköä, joka ladataan ulkoisesta latauspisteestä. 

Toyota Mirain toimintamatka on jopa 650 km kuluttaen 0.79 kg vetyä/ 100 km. Luvut ovat alustavia arvioita.

Polttokennoauton tankkaaminen on nopeaa ja muistuttaa perinteisen polttomoottoriauton tankkausta. Vetyaseman pistooli liitetään auton vetyliitäntään, ja tankkaus kestää yleensä muutaman minuutin.
  • Toyota Mirai


    Vetyvoimaa

    Mirain sydän on ainutlaatuinen polttokenno- ja hybriditeknologian yhdistävä TFCS-järjestelmä (Toyota Fuel Cell System). Kolmikerroksisiin vetysäiliöihin varastoitu vety muuntuu polttokennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion seurauksena sähköksi, jota käytetään auton liikuttamiseen. Auton täyteen tankkaaminen kestää vain muutaman minuutin.

    Tulos? Ei lainkaan lähipäästöjä, jopa 650 kilometrin toimintamatka ja poikkeuksellinen voiman tunne ja hiljaisuus.

    Mirai näyttää tietä tulevaisuuteen. Koe ajaminen täysin uudella tavalla.

  • An owner relaxes with their Mirai Hydrogen Fuel Cell Electric car


    Kohti puhdasta ja kestävää tulevaisuutta

    Pitkän innovaatioperinteen pohjalle rakentuvan uuden Mirain ainoat päästöt ovat puhtaita vesipisaroita. Huippuunsa hiottu vetyteknologia ei tuota lainkaan lähipäästöjä, mutta kehitys ei pysähdy tähän. Mirain kaltaiset polttokennoautot ovat vasta alku matkallamme. Vetyä hyödynnetään jo niin maalla kuin merelläkin mm. polttokennotrukeissa, kuorma-autoissa, linja-autoissa sekä maailman merillä seilaavalla ainutlaatuisella Energy Observer -aluksella, joka tuottaa oman energiansa