Toyota palvelee

HISTORIA

Toyotan moottoriurheiluhistoria alkaa vuodesta 1957

Toyotan tarina moottoriurheilussa alkaa Australian Ympäri -rallista vuonna 1957. Siitä lähtien Toyota on kilpaillut moottoriurheilun korkeimmissa luokissa mitä erilaisimmissa kilpailuissa.

  • Upeasta alusta 70-luvun energiakriisiin

    Ylittäessään Australian rallin maalilinjan Toyopet Crown oli kulkenut vain 19 päivässä 17 000 km. Ralli oli toiminut loistavana testikenttänä niin auton materiaaleille kuin teknisille ratkaisuille. Vain 48 hevosvoiman moottorilla varustettu auto ajoi ensimmäisenä japanilaisvalmisteisena autona maaliin sijalla 47. Se oli hieno sijoitus kilpailussa, jossa reilusti yli kolmannes osanottajista keskeytti. 

    70-luvulla energiakriisi ja saastemääräykset asettivat moottoriurheilun haasteiden eteen. Suurimoottoriset kilpa-autot joutuivat vastatuuleen ja mm. Japanin Grand Prix peruutettiin. Tämä vaikutti myös Toyotaan, joka oli juuri saanut valmiiksi maailman ensimmäisen turbomoottorilla varustetun kilpa-auton Toyota 7 Turbon.

  • Avautuminen maailmalle

    70-luvun alkuvuosien jälkeen kilpailut lisääntyivät ja Japanin ensimmäiset F1-kisat pidettiin Fujin radalla vuosina 1976 ja 1977. Samalla Formula 2 sekä Ryhmä C:n kilpailusarjat Fujilla alkoivat. 80-luvulla kilpailutapahtumia tuettiin lähinnä kotimaassa, mutta painopistettä ryhdyttiin pian siirtämään kansainvälisiin tapahtumiin. Erityisesti Corolla ja Celica osoittautuivat ralleissa kilpailukykyisiksi. Juha Kankkunen toi voiton Safari Rallissa ja Toyotan kaksoisvoitto Uuden Seelannin rallissa muodostivat perustan tulevien vuosien rallimenestykselle. Vuonna 1982 siirryttiin ajamaan myös Pohjois-Amerikan IMSA-sarjaa ja vuonna 1987 Celica Turbo voittikin IMSAn GT-luokan mestaruuden.

  • Mestaruushumua

    80- ja 90-luku olivat ralliautoilun kukoistusaikaa. Fanit kansoittivat tapahtumia ja autot muistuttivat suuresti kaupassa tarjolla olleita malleja. Erityisesti A-ryhmän Celica GT Fourista tuli suosittu ja sillä voitettiinkin kuljettajien mestaruussarja 1990 ja 1992. Kuljettaja- ja merkkimestaruus tuli vuosina 1993 ja 1994. 

    Vuodesta 1988 Toyota osallistui myös World Sport Prototype Championship -sarjaan kilpaillen mm. Peugeot 905-autoa vastaan. Le Mansin 24 tunnin ajosta saatiin kunniakas kakkossija vuonna 1993.

  • Uusi haaste

    Maailman suurissa sarjoissa saatujen menestysten jälkeen oli aika osallistua kuninkuussarjaan, Formula 1:een (F1). Toyota Motorsport GmbH (TMG) johti F1 kehitystyötä Colognesta Saksasta, mutta pian myös Japanin tutkimus- ja tuotekehitystiimi toimi tiiviissä saumattomassa yhteistyössä Colognen kanssa. Tehtävä oli valtaisa ja seuraavan yhdeksän vuoden aikana Toyota F1 -auto saavutti useita paalupaikkoja. Mika Salo ajoi Toyota F1:n sen ensimmäisessä kilpailussa huikeasti kuudenneksi. Vuonna 2005 Ralf Schumacher ja Jarno Trulli ajoivat Toyota-merkin valmistajien F1-sarjan neljänsiksi, osoittaen näin Toyotan menestyvän kaikkein kovimmassakin seurassa.

  • Toyota liittyy mukaan WEC-sarjaan

    Toyota oli kuitenkin päättänyt siirtää päätavoitteensa World Endurance Championship eli WEC-sarjaan. Le Mansin 24 tunnin ajo oli yksi houkutteleva tekijä, mutta vieläkin tärkeämpi oli hybriditekniikan mukaantulo WEC-sarjaan. Toyota kehitti uuden TS030 HYBRID -auton. Tuulitunnelissa hiottu auto oli erittäin aerodynaaminen ja se toimi loistavasti niin 330 km/h nopeuksissa Le Mansin suorilla kuin alle 100 km/h nopeuksissa Interlagosin mutkissa. Vuodet 2012 ja 2013 toivat voittoja ja kierrosennätyksiä, mutta vasta seuraavana vuonna todellinen voittoputki aukesi. Edelleen kehitetty TS040 HYBRID menestyi loistavasti ja Anthony Davidson ja Sebastien Buemi saavuttivat kuljettajien mestaruuden ja joukkue voitti myös WEC-sarjan merkkimestaruuden. 

    Seuraavana vuonna 2014 Toyota Racing Team otti käyttöönsä uuden nimen. TOYOTA GAZOO Racing. WEC-sarja oli entistä tiukempi Audin ja Porschen vahvan panostuksen ansiosta ja Toyota saavutti valmistajien sarjassa kolmannen sijan.

Jännittävä uusi haastaja

Vuonna 2016 esiteltiin Toyota TS050 HYBRID. Se oli uusi vahva haastaja. Autossa oli uusi 2,4 litrainen tuplaturbo V6-moottori, jota avusti tehokas hybridiyksikkö. Vuosi ei kuitenkaan onnistunut täysin ja kauden ainoaksi voitoksi jäi Fujin osakilpailuvoitto ja kokonaissijoitukseksi tuli sarjan kolmas sija. Vuosi 2017 alkoi kahdella peräkkäisellä voitolla ja vuoden lähestyessä loppuaan Toyotan ja Porschen LMP1:t kisaavat tasaväkisesti sarjan voitosta.

  • Toyota lähti WRC-rallisarjaan voittaakseen!

    17 vuotta kestäneen tauon jälkeen Toyota palasi rallipoluille. Täysin uusi Yaris WRC nousi tammikuussa 2017 Monte Carlon lähtörampille valmiina rallisarjaan. Aloitus ylitti kaikkien odotukset, kun Jari-Matti Latvala ja kartanlukija Miikka Anttila ajoivat toisiksi Monte Carlossa ja voittivat seuraavan rallin. Myöhemmin nuori lupaus Esapekka Lappi ajoi huikeasti koko rallin voittoon Neste Rallin kotiteillä. Tiimi ei olisi voinut toivoa hienompaa starttia mestaruussarjalle! 

    Toyotalla on ralleissa oikeastaan kolme tavoitetta. Se haluaa palata voittajaksi, se haluaa rallien avulla kehittää autojensa ominaisuuksia ja kestävyyttä ja kolmanneksi se haluaa tuottaa iloa WRC-sarjaa seuraaville moottoriurheilun ystäville.

Vain taivas on rajana

Kolminkertaisena maailmanmestarina kohti WRC-kautta 2024
Lue lisää