Toyota palvelee

Ofentse Pitse

Ofentse Pitse rikkoo rajoja Etelä-Afrikan ensimmäisenä tummaihoisena naiskapellimestarina.

Ofentse Pitse

  • Syntynyt
    1.7.1992
  • Kotimaa
    Etelä-Afrikka
  • Ammatti
    Kapellimestari

 

Lue haastattelu

 

  • Haastattelija: Meitä kaikkia kiinnostaa kovasti, mikä sai sinut ryhtymään kapellimestariksi?

    Ofentse

    Kiinnostukseni kapellimestarin työtä kohtaan heräsi heti ensikosketuksesta musiikin kanssa 12-vuotiaana Pelastusarmeijan kirkossa. Valitsin soittimekseni trumpetin, koska näin poikien soittavan tätä upeaa vaskipuhellinta – ja halusin vain olla yksi pojista.

    Äitini vei minut kirkolle aina lauantaisin ja minulle opetettiin, miten soitetaan C-duurin kappaleita C-duurissa. Aloin pitää klassisesta musiikista – ja se kasvoi rakkaudeksi orkesteria ja kuoroa kohtaan. Ja pian halusinkin olla kapellimestari. Kaikki tapahtui siis todella orgaanisesti.

    Haastattelija: Näin kuitenkin juuri internet-artikkelin, jossa kerroit opiskelleesi aiemmin arkkitehtuuria.

    Ofentse

    Niin, olen arkkitehti. Siis kyllä, virallisesti olen arkkitehti.

    Haastattelija: Mikä sai sinut vaihtamaan pois arkkitehtuurista? Arvostatko sitä edelleen, saatko siitä inspiraatiota?

    Ofentse

    Ehdottomasti. Arkkitehtuuri ei itse asiassa ole kovin kaukana musiikista. Arkkitehtuurissa puhutaan tekniikoista, tasapainosta ja rakenteesta. Kaikki tämä löytyy myös klassisesta musiikista. Siirtymäni arkkitehtuurista musiikkiin tapahtui hiljalleen – sillä kaikki mitä opin koulussa, opin musiikissa.

    Otetaan esimerkiksi tapa, jolla lähestyn partituuria. Katson, missä tulen sisään, missä on sopiva kohta poistua. Mikä on kaikkein oleskeltavin tila tässä musiikissa? Mistä ”valo” tulee – ymmärrätkö? Mistä ”ilma” tulee? ”Tuuletus”? Tutkin siis partituuria ikään kuin se olisi pohjapiirustus. Ja se tekee sen uudelleen tulkitsemisesta todella kiehtovaa. Hiljaista ja klassista.

    Se on taiteellista ja se on arkkitehtuurillista, niin minä rakennan musiikkia. Mietin sitä rakenteena.

    Haastattelija: Hieno pohdinta. Miltä tuntuu johtaa orkesteria Etelä-Afrikan suurimmilla lavoilla?

    Ofentse

    Se on mielenkiintoista, sillä lähestyn musiikkia vähän kapinallisella tavalla enkä halunnut olla kuten perinteiset kapellimestarit. Haluan ravistella käytäntöjä ja vähän rikkoa rajoja. Olet varmaan huomannut, että työskentelen paljon orkestraalisen musiikin parissa? Ja tuon mukaan eturivin artisteja. 

    Ensimmäisessä esityksessäni toin mukaan Afro Jazz -artisti Judith Supreman. Sain miettiä, miten Tchaikovskin musiikkia soitetaan isolla orkesterilla, mutta myös miten siitä tehdään jazzia? Se musiikki on nimittäin tosi jazzahtavaa. Kuulostaa mielenkiintoiselle haasteelle, vai mitä? Ja sitten halusinkin seuraavan ison haasteen. Et löydä minua teattereista. Löydät minut paikoista, joissa suuri yleisö ihmettelee tapaamme yhdistellä hip hopia, Beyoncen ja orkesterin. Miten yhdistää brändi ja orkesteri? Siinä on mielenkiintoinen vastakkainasettelu. Se on aina jännittävää ja innostavaa. Ikään kuin käsissäni olisi pieniä Lego-palikoita. Yhdistelen näitä erilaisia asioita toisiinsa.

    Haastattelija: Mikä sai sinut valitsemaan Sibeliusta tänään?

    Ofentse

    Valitsin Sibeliuksen ensinnäkin erään virren vuoksi. Kasvoin kuunnellen tätä virttä kirkossa. Kun ensimmäisen kerran kuulin Sibeliusta, ihmettelin, kuka tämä säveltäjä oikein on. Mikä tämä orkesteri on? Ja sitten minulle selvisi, että kyseessä on Sibeliuksen Finlandia, Suomen kansallisylpeys.Se on aika patrioottinen. Kappaleen luonteen ja tämänpäiväisen kuvauksen vuoksi, halusin jotain, johon voin laittaa koko sydämeni, jotain, joka korostaa käsiäni – halusin välittää tunnetta eri liikkeisiin ja tuon hymnin eri teemoihin. Rakastan Sibeliusta tämän hymnin vuoksi.

    Haastattelija: Millainen on päivittäinen kapellimestarin rutiinisi?

    Ofentse

    Päivittäinen rutiinini? Herään aamulla klo 5, käyn juoksemassa, tulen kotiin, kuuntelen musiikkia Spotifysta- ei siis kovin klassista. Sen jälkeen liu’un vähitellen päivääni. Käytän paljon aikaa arkkitehtuuriin, mutta viime aikoina olen tehnyt paljon musiikkijuttuja. Olen innostunut orkestroinnista ja sovittamisesta, joten etsin jatkuvasti uusia ideoista, miten yhdistellä erilaisia maailmoita orkestroinnin kautta. Sitten jossain välissä päivän aikana otan päiväunet, sitten jatkan taas töitä.

    Mitä ikinä teenkin, olen todella keskittynyt – etenkin musiikin kanssa. Suljen mielelläni kaiken ulkopuolelle, kunnes saan työn valmiiksi. Olen hiukan epäsosiaalinen kapellimestari. En pysty laittamaan mielikuvitustani pois päältä. Päässäni pyörii aina jo seuraava idea. Joskus minun on pakotettava itseni nukkumaan, koska en halua lopettaa.

    Haastattelija: Todella kiinnostavaa. Ikään kuin loisit oman maailmasi.

    Ofentse

    Aivan. Elät sitä. Haluat elää sitä.

    Haastettelija: Mitkä ovat urasi huippuhetkiä tähän asti?

    Ofentse

    Urani huippuhetkiä ovat ehdottomasti rajojen rikkominen kohti uutta. Ensimmäisessä konsertissani tein yhteistyötä Afro Jazz -artistin kanssa. Hän on Afro Jazzin kuningatar Etelä-Afrikassa. Se oli ensimmäinen showni. Sitten tein tapahtuman shampanjabrändi Veuve Clicquotin kanssa. Viime vuonna he pyysivät minua puhumaan tapahtumaansa ja tekemään sitten yllätyskonsertin orkesterin kanssa. Teimme siis ikään kuin flash mobin. Yleisö ei aavistanut lainkaan, että siellä oli orkesteri. Orkesterin jäsenet ilmestyivät eri paikoista, ja soitimme Veuve Clicquotin tunnusmusiikin. Olen myös tehnyt musiikkia Afro Tech House -muusikon kanssa. Olin pukeutunut goottiasuun ja tanssin musiikin mukana. Menin todella sisälle musiikkiin.

    Joten, uralleni on osunut joitakin kohokohtia, etenkin viime vuonna. Viimeisimpänä tein yhteistyötä Bidvest-brändin, ja afrikkalaisen orkesterin kanssa. He halusivat Coachella-tyyppisen shown. Joten otin Beyoncen musiikkia, hänen esiintymisensä Coachella-festivaalissa, mutta tein siitä afrikkalaista; kuoro, Djun Djun -rummut – kaikki afrikkalaiset lyömäsoittimet.

    Se oli todella jännittävää, koska he soittivat täysin improvisoiden, he eivät edes tutustuneet siihen musiikkiin. Kyllä, se oli haastavaa, mutta mielenkiintoista. Minulle se oli todellinen kohokohta.

    Takaisin ylös

  • Haastattelija: Mielenkiintoista. Kehittelemme nyt Toyotan tunnusmusiikkia samalla kun juttelemme, eikö?

    Ofentse

    Olen todella innoissani. Haluaisin todellakin tehdä sen. Korkeatempoisen, nopean tiedäthän, kilpasarjaa… etenkin, kun katsoo autoa, jota olemme kuvanneet tällä viikolla. Halusin ottaa sen mukaani! Kyllä, haluaisin todellakin tehdä tämän tunnusmusiikin.

    Haastattelija: Hienoa. Onko urallesi mahtunut vaikeita hetkiä ja haluaisitko kertoa niistä?

    Ofentse

    Todellakin. Ensinnäkin näytän erilaiselle. Olen nuori. Olen nainen. Ja olen musta, eikö totta? Alussa, kun otin yhteyttä kapellimestareihin Etelä-Afrikassa, vain kysyäkseni neuvoja, saadakseni mentorointia, suurin osa heistä yksinkertaisesti kieltäytyi. Se oli todella, todella surullista, kunnes löysin Corbin Goodsonin, joka otti minut siipiensä suojaan ja opetti minulle kaiken, mitä hän tietää. Sitten alalle tuli joitakin muutoksia. Tälle alalle on vaikeaa päästä, se on edelleen vahvasti miesvaltainen. Minun on ollut vaikeaa päästä tekemään näytöksiäni kokonaisen orkesterin kanssa. Ja sitten joskus, jotkin brändit lupaavat erilaisia asioita, mutta eivät pidäkään lupauksiaan.

    Joten, matkani varrelle on mahtunut asioita, jotka eivät menneet kuten piti, mutta etupäässä kyse on tasavertaisista mahdollisuuksista. Jälleen kerran, olen erilainen. Usein nousee epäilys siitä, olenko riittävän hyvä. Joten mahdollisuuksien saaminen on ollut valtava este uralleni.

    Olen nuori ja tummaihoinen Etelä-Afrikassa asuva nainen, miesvaltaisella alalla. Halusin todella rikkoa normeja, rikkoa totuttua, ravistella ihmisten tottumuksia. Niinpä loin oman maailmani. Kuratoin kokemuksia, joihin muut nuoret voivat osallistua. Enimmäkseen käytän juuri näitä nuoria ihmisiä orkesterissani. Menemme aina vain pidemmälle.

    Haastattelija: Minun silmissäni sinä olet päähenkilö. Uskot meneväsi vielä pidemmälle joka vuosi. Todella, ollaksesi sinä, saavuttaaksesi sen, mitä olet saavuttanut, on mentävä pidemmälle.

    Ofetntse

    Kiitos paljon.

    Haastattelija: Mitä seuraavaksi? Miltä menestys alallasi näyttää sinulle juuri nyt, nyt kun olet päässyt näin pitkälle?

    Ofentse

    Menestys näyttää yhteistyölle. Rakastan tehdä yhteistyöstä sellaisten ihmisten kanssa, joita et normaalisti odottaisi näkeväsi orkesterissa. Juuri siitä syystä tartuin tähän kampanjaan – ajattelin että siitä vain, haaste vastaanotettu! Ei ole tyypillistä, että pukeudun smokkiin ja italialaisiin kulmahousuihin. Tässä työssä on kyse ihmisten tunteiden koskettamisesta – se on kaiken ydin minulle ja saa minut menemään eteenpäin ja yli rajojen. Sitä kohti haluan pyrkiä. Haluan tehdä yhteistyötä ihmisten kanssa, jotka ovat valmiita rikkomaan rajoja ja haastamaan tavanomaisen. Niin, ja Sydneyn oopperatalo!

    Haastattelija: Onko se virallista?

    Ofentse

    Ei, mutta toivottavasti joskus. Laitetaan onnistumaan.

    Haastattelija: Aivan. Se on kirjoitettu kortteihisi.

    Ofentse

    Siihen kuuluisi myös taustamateriaalia, kaikesta mahdollisesta. Kuvittele, näkymä rannasta, kaupungin arkkitehtuuri ja se akustiikka. Se olisi maagista. Olisin pukeutunut afrikkalaiseen asuun ja asusteisiin, ehkä jopa esittäisin afrikkalaista musiikkia. En tiedä. Mutta Sydneyn oopperatalo on varmasti suurin unelmani.

    Haastattelija: Onko se paikka, jossa kohtaisivat niin arkkitehtiminäsi kuin kapellimestariminäsi unelmat?

    Ofentse

    Kyllä. Ehdottomasti juuri niin. Näetkö, miten ne yhdistyvät toisiinsa? Ei kovin kaukaa haettua.

    Haasttattelija: Onko sinulla neuvoja tätä haastattelua lukeville ihmisille unelmien saavuttamisesta? Mitä itsensä ylittäminen tarkoittaa sinulle?

    Ofentse

    Tärkeä kysymys. Sanoisin, että valmistautuminen vie aina oikeaan suuntaan. Itse valmistaudun hullun lailla. Esimerkiksi, kappale, jonka johdin tänään. Varmistan, että valmistaudun oikealla tavalla. Normaalisti kapellimestari johtaa katsomalla partituuria ja kääntämällä sivuja. Mutta kun yhdistää sydämensä musiikkiin, ei tarvitse enää partituuria, ymmärrätkö?

    Joinakin hetkinä en edes tiennyt, missä olin, mutta koska tunsin niin orkesterin kuin yleisön sydämen sykkeen – vaikka olinkin selin yleisöön – tunsin, että se tietty innostus ja pulssi on siellä, samoin kuin edessäni olevissa muusikoissa. Sanoisin, että kun olet valmistautunut huolellisesti, olet aina oikeassa paikassa.

    Haastattelija: Todella mielenkiintoista. Se on varmaankin niin, että huolellisen valmistautumisen ansiosta on mahdollista päästä flow-tilaan. Missä näet paljon asioita ympärilläsi? Onko sinulla jokin elämänohje tai motto, joka pitää sinut motivoituneena?

    Ofentse

    Mottoni elämässä ovat seuraavat kolme sanaa: Visio. Tarkoitus. 

    Haastattelija: Mahtavaa. Mikä on seuraava iso juttusi?


    Ofentse

    Sydneyn oopperatalo. Carnegie Hall. Sitten varmaan teen balettia ja ohjaan Beyoncea. En tiedä! Olen niin innoissani uusista mahdollisuuksista, jälleen kerran valmistaudun huolella. Luotan aina itseeni, siihen, että olen riittävän hyvä – oikeastaan enemmän kuin hyvä saadakseni tällaisia mahdollisuuksia.

    Olen aina valmis, mitä tahansa mahtavaa tuleekaan eteeni. Olen valmis esittelemään aikaansaannoksiani, ja haluan tehdä esityksiä, olipa se sitten teatterissa tai jossain muussa tilassa. Mutta teen todella mielelläni yhteistyötä erilaisten artistien kanssa. Se on suuntani eteenpäin.

    Haastettelija: Hienoa. Tässä kampanjassa on kyse siitä, että jokainen askel on merkityksellinen. Mikä on merkityksellistä sinulle?

    Ofentse

    Jokainen visio on merkityksellinen. Jokainen harjoitus on tärkeä, jokainen suosionosoitus on tärkeä, jokainen aikomus on tärkeä. Jokainen orkesterinjäsen on tärkeä, jokainen partituuri on tärkeä. 

Yhdessä pidemmälle

Me Toyotalla uskomme, että pienet askeleet muodostavat suuren harppauksen eteenpäin. Jokainen askel kohti arkea ja liikkumista parantavaa auton suunnittelua. Jokainen askel, joka tukee yhteistyöurheilijoitamme heidän matkallaan kohti tavoitteitaan. Jokainen askel teknologisissa innovaatioissamme kohti rallin maailmanmestaruutta, jo monena vuonna peräkkäin. Jokainen askel on merkityksellinen ja vie meitä pidemmälle kuin koskaan ajattelimme olevan mahdollista. Tämän kaiken teemme yhdessä. 
Tutustu